Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns följande funktion i osx:

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-30 01:23

...i msn search toolbar - som skall motsvara osx's spotlight antar jag - finns en funktion där man kan göra egna genvägar till program, mappar eller vad som helst.

så tex kan jag göra så att min egna text "internet" öppnar "c:\\program\mozilla\firefox.exe"
detta har jag gjort för de program och mappar jag använder mest i windows. allt jag behöver göra för att öppna något är att trycka alt+m (valt själv) för att aktivera search-toolbaren och sen skriva in min genväg.

Frågan är alltså - finns denna funktion eller motsvarande (kanske ännu bättre) till osx?

ps jag vill alltså inte söka efter mappen/programmet varje gång utan ha en fördefinierad genväg som öppnar det åt mig

Senast redigerat 2006-12-30 02:01

jag vet faktiskt inte om det går att göra just så, men det allra lättaste är imho att trycka command + space och sen skriva vad du vill starta.
spotlight är snabbt och bra.
när man blir van kan man helt skrota dockan, vilket är väldigt skönt

• Medlem
  • Umeå
  • 2006-12-30 01:43
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-30 01:50

jo jag kollade in de där video-guiderna av quicksilver men såg inte till en sådan funktion - så quicksilver har den funktionen att man kan skapa en egen genväg till vad som helst på datorn och komma åt det snabbt genom ett kortkommando. hela poängen är att det går väldigt fort att komma dit man vill med den metoden. "ctrl+m" + "ntor" öppnar torrent-nedladdat mappen tex, "ctrl+m" + "wa" öppnar winamp osv. Ett likvärdigt, eller ännu snabbare sätt är jag alltså intresserad av.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-30 02:00
Ursprungligen av mdc:

jo jag kollade in de där video-guiderna av quicksilver men såg inte till en sådan funktion - så quicksilver har den funktionen att man kan skapa en egen genväg till vad som helst på datorn och komma åt det snabbt genom ett kortkommando. hela poängen är att det går väldigt fort att komma dit man vill med den metoden. "ctrl+m" + "ntor" öppnar torrent-nedladdat mappen tex, "ctrl+m" + "wa" öppnar winamp osv. Ett likvärdigt, eller ännu snabbare sätt är jag alltså intresserad av.

Ja QuickSilver kan allt det.

Förresten: Finder är Macens morsvarighet till Utforskaren. Spotlight heter sökmotorn.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-30 02:16
Ursprungligen av Rajje:

Ja QuickSilver kan allt det.

Förresten: Finder är Macens morsvarighet till Utforskaren. Spotlight heter sökmotorn.

Men det var ju perfekt - då ska det gå lika snabbt att navigera i osx

Jo jag kom på det - redigerade det förut. (Finder känns som ett bättre namn för den funktionen dock)

• Medlem
  • Timrå
  • 2006-12-31 02:38

LaunchBar är enligt många det ena program man behöver http://www.obdev.at/products/launchbar/index.html

Ursprungligen av jbn:

LaunchBar är enligt många det ena program man behöver http://www.obdev.at/products/launchbar/index.html

Vilket är det andra?

• Medlem
  • Timrå
  • 2006-12-31 15:18
Ursprungligen av Hagelin:

Vilket är det andra?

Haha bra fråga Men eftersom det är det enda program jag använder så vet jag bara det

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-31 15:39

Det låter ju som ett osedvanligt tråkigt datorbruk att bara använda ett program.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-31 16:42

Nej det låter som relativt enkelt datorbruk att bara använda ett program. Det fungerar.

1
Bevaka tråden