Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

.msg mail-filer från PC till Mac OS?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2007-01-03 10:34

Hej!

Som nybliven Mac ägare har jag nog gjort mitt första misstag när jag gjorde back-up av filerna på mina fd PC..

Jag sparade mailen direkt som .msg, alltså bara sparade mailen inte exporterade. Finns det något sätt man kan få in .msg mailen i Mac mailen?

Har provat med vanliga Mail-programmet, Thunderbird och Microsoft Entourage. Då jag bara har .msg filer så fungerar ingen av import-funktionerna.

Om någon har något tips så är jag mycket tacksam, tänkte inte hela vägen när jag flyttade filerna från PC:n till back-up...

Hoppas hoppas någon har tips hur jag får liv i mina .msg filer på Mac:n och kan importera dem i mailprogrammet? (Helst i Apple Mail)

• Medlem
  • Borås
  • 2008-10-03 11:41

Hej,

Återupplivar ett gammalt inlägg här, hoppas det är ok. Tyvärr har jag ingen lösning till Ditt problem, utan har (snart) samma problem.

Jag har ännu inte bytt till Mac men kommer att göra så inom kort. Både på jobbet och hemma. På jobbet sparar vi alla mail som skickats och tagits emot i olika mappar för respektive projekt/kund/etc. Detta har gjorts i .msg filer (outlook) och de ligger utspridda i en mängd olika mappar på olika datorer och servern.

Jag vet inte ännu vilket mail-program vi kommer att använda oss av på Mac. Mail eller Entourage antar jag. Är det korrekt att man inte kan använda .msg-filerna i Mac? Man borde kunna se mailen inklusive bilagor med något program iaf va? Hur tycker ni att jag bör göra?

Tacksam för hjälp.

MsgViewer kan kanske vara till hjälp.

• Medlem
  • Borås
  • 2008-10-03 12:40

Tack för tipset. Får testa efter "the switch"

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-03 13:31

Finns även ett program förut i alla fall som hette Outlook2mac eller om det vara Outlook2entourage

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-03 13:32

*PLEASE NOTE WE DO NOT SUPPORT OUTLOOK EXPRESS :s

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-06 10:26
Ursprungligen av Stoffen:

*PLEASE NOTE WE DO NOT SUPPORT OUTLOOK EXPRESS :s

just det det kanske man skulle berätta

• Medlem
  • Borås
  • 2008-10-06 09:46

Tack för det tipset också

• Medlem
  • Borås
  • 2008-10-22 11:54

Jag har ännu inte haft möjlighet att genomföra switchen och testa programmen. Någon som har erfarenhet och vet hur bilagorna till mailen behandlas? Man borde kunna läsa och öppna dom om man kan läsa/öppna .msg-filen, eller?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-23 08:34

Alltså jag kommer inte ihåg, men jag har för mig att bilagor följde med.
En annan lösning kanske skulle vara att använda sig av Exchange.

1. Outlook ---> Exchange (PC)
2. Exchange ---> Entorurage (Mac)

• Medlem
  • Borås
  • 2008-10-28 10:04

Vi kommer inte köra exchange på jobbet tyvärr. Så den idén är nog utesluten. Tack för tipset dock

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-28 18:04

det finns ju andra som gör det, du kan ju fråga om du får sneeka plats hos någon?

• Medlem
  • Borås
  • 2009-04-02 09:46

Switchat och klart först nu.

Alla gamla brevlådor, kalendrar och kontakter har förts över till Mail, iCal och Adressboken med hjälp av little machines, O2M vilket fungerade utmärkt (tack Tangen!).

Problemet med innehållet i outlook på varje enskild dator är alltså löst. Dock har som sagt en mängd mail sparats i .msg formatet på den gamla servern. Dessa mail skall alltså inte in i Mail.app utan enbart finnas för gemensam åtkomst på den nya servern om någon behöver kolla något som hänt eller följa ett projekt. Det räcker alltså att man kan läsa innehållet i .msg-filerna.

Msgviewer som Hagelin tipsade om är expired. Jag har letat som en galning efter en liknande app utan resultat. Vore tacksam för tips om en app som kan läsa .msg-filer!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-02 09:55

Lägg upp en fil här så kan man titta på det, borde man inte kunna öppna den med något program?

eller maila mig på johan |at| planetcreative |punkt| com

• Medlem
  • Borås
  • 2009-04-02 11:03

Mail incoming

1
Bevaka tråden