Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CD:n skakar och väsnas

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-05 12:16

Har en MDD 2003 som jag nyss köpt begagnat. Blev lite förvånad över nätaggets oljud, men det är inte värre än min förra dator, så det är väl inget problem.

Ett problem däremot är dvdläsaren. Vet inte vad den heter, men den läser dvd och bränner cd. Hur som helst så funkar den jättefint med dvd-skivor och så, men när man stoppar in en vanlig cd-skiva så låter det fruktansvärt, så man tror att cd:n håller på att svarvas sönder där inne. Detta oljud upphör efter en liten stund då datorn har identifierat skivan och slutar att läsa den, precis som det börjar igen när den börjar använda skivan. Jag är inte helt säker, men jag tror att det är för högt varvtal. Däremot så går det läsa skivorna utmärkt, har bland annat spelat WarCraft III.

Är det någon som känner igen sig i detta? Vad gör man åt problemet, kan man tvinga lägre läshastigheter på något sätt?

Christoffer

edit: förtydligande

Senast redigerat 2007-01-05 13:23
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-01-05 12:51

Powerbook 800 MHz DVI med samma problem.

Tjena.
Köpte en beg. Powerbook nyss och det är samma problem. Nyare DVDer funkar smidigt
men en del äldre spottar den ut efter 1 minuts oväsen. CD-skivor funkar inte alls, varken
brända eller audio. Den står o knarrar bara o spottar ut efter ett tag, alternativt behåller
den. (starta om datorn o håll ner vänster musknapp vid uppstarten så kommer den ut!)
Funderar på om den har blivit ihoptryckt där läsaren sitter, det är ett litet glapp i chassit. (?)
Men varför funkar då de tjockare DVD-skivorna? Någon som har vetskap?:confused:

1
Bevaka tråden