Hejsan!
Mina föräldrar har en "datorskräckslagen" pensionär till bekant, som nu är på gång att börja använda dator och mail osv. Nu har jag, datanörden, fått i uppgift att hjälpa till att hitta en ny dator till henne, och jag försöker förstås med alla medel få henne att köpa en iMac.
Så, för det första. Vilka argument ska jag köra med för att välja Mac framför PC? Väg in att det är en sedan tidigare helt datorbefriad pensionär vi pratar om.
För det andra, eftersom inte medborgarskolan har några Mac-kurser så lär det bli privatlektioner från mitt håll om jag väl lyckas övertala henne till att köpa en Mac. Finns det några bra böcker eller internetresurser att ha till stöd med vad som är viktigast, hur man pedagogiskt lär ut grunderna i datoranvänande för en total nybörjare, med Mac OS X som utgångspunkt?
Det är så svårt att vara pedagogisk av sig, när man själv är insnöad och uppväxt med datorer. Det är svårt att se vad som kanske är uppenbart för en själv, men inte alls så uppenbart om man inte vet något.
Alla tips och råd mottages tacksamt