Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips och råd för att på senior att köpa mac

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro, Sweden, Sweden
  • 2007-01-05 18:36

Hejsan!

Mina föräldrar har en "datorskräckslagen" pensionär till bekant, som nu är på gång att börja använda dator och mail osv. Nu har jag, datanörden, fått i uppgift att hjälpa till att hitta en ny dator till henne, och jag försöker förstås med alla medel få henne att köpa en iMac.

Så, för det första. Vilka argument ska jag köra med för att välja Mac framför PC? Väg in att det är en sedan tidigare helt datorbefriad pensionär vi pratar om.

För det andra, eftersom inte medborgarskolan har några Mac-kurser så lär det bli privatlektioner från mitt håll om jag väl lyckas övertala henne till att köpa en Mac. Finns det några bra böcker eller internetresurser att ha till stöd med vad som är viktigast, hur man pedagogiskt lär ut grunderna i datoranvänande för en total nybörjare, med Mac OS X som utgångspunkt?

Det är så svårt att vara pedagogisk av sig, när man själv är insnöad och uppväxt med datorer. Det är svårt att se vad som kanske är uppenbart för en själv, men inte alls så uppenbart om man inte vet något.

Alla tips och råd mottages tacksamt

• Medlem
  • Umeå
  • 2007-01-05 18:56

En sitts som jag är bekant med.

1. Det är lättare för dig att ge support på en Mac (windows så finns det ju en massa olika gränssnitt att ge stöd på, tex bildhanterings program ACDC, photoshop elements, företags egna osv. på mac kör man oftas iPhoto - enkelt.)
2. Han/hon kan göra allt han/hon någonsin har tänkt göra med en mac.
3. På en mac så kommer det inte en massa popup rutor som säger virus smittnings försök eller dator intrångs försök.
4. På en mac så är fokus på att vara kreativ - inte problemlösa tekniska strul.
5. Det finns en bra hjälpsam användarbas för mac som t.ex. 99mac - kan du ju visa.

Skulle vilja vara så fräck att ta upp mitt exempel:

Hade en moster som aldrig rört den dator, köpte henne en 14" ibook G4 för 2år sedan på hennes 55års-dag. Första dagarna fick man naturligtvis hjälpa henne med support osv, men efter någon vecka så slutade telefonsamtalen och besöken komma. Mac OS X var så intuativt så hon lärde sig systemet själv efter ett tag. Detta från en IT-invalid som knappt kunde programmera VHS-en för inspelning. Från ingen datorvana till en fin kunskap.

Sätt personen i fråga brevid en Mac, låt han/hon få utforska den och du ska se att personen ifråga blir övertygad.

*EDIT* 1000-inlägget, Toblereone!

Kanske börja med att kolla av var ligger skräcken
- det är allmänt farligt med internet (eller hur de kan tänkas formulera det).
-- Macen är då bra på att det inte finns virus etc i vår värld

- man kan förstöra "allt" om man trycker fel.
-- Feltryck förstör inte själva datorn (jo, det är något många tror) och lova att göra täta backuper så att de kan få tillbaka allt material om det skulle gå fel. Kanske det finns ex på att det är svårare att "förstöra" på Mac

- jag kommer aldrig att lära mig allt
-- man behöver inte kunna allt. Det man ska lära sig är det man har nytta av. Ingen kan "allt" när det gäller datorbehandling men en del har nytta av mer, en del av mindre. Det vikitgast är att lära sig det man har nytta av.

JAg känner inte till något material om seniorpedagogik men jag minns från min moders datorinlärning att det gäller att göra samma sak massor av gånger - och på egen hand. När vi höll på med Word - klippa/klistra och formatera text - plockade jag ner en massa recet som var i rent text och som hon skulle föra till ett snygg dokument per recept. Man tycker att ett par kunde räcka men även i slutet av samlingen så kunde hon skrattande säga att "och tror du inte att jag glömde fetmarkera efter att jag markerat och sedan satt jag länge innan jag kom på det!"

Har du kolla Seniornet? De har verksamhet på många ställe i landet och vad jag minns kan de anpassa sig till olika OS. Fördelen med det är att alla är seniorer och merparten nybörjare så man behöver inte känna sig utanför

• Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-01-13 11:29

Köp bara en Mac!!!!

Min mamma har ganska grav dator skräck men hon var överförtjust att hon i Macen kunde lägga upp alla program i docken som hon behövde! Utan att behöva strula i en Start knapp som är "dynamisk"...

Vad gäller äldre känner de sig också bättre tillfreds om symboler är stora, mindre plottriga och om saker och ting dyker upp där de jämt dykt upp innan. Som tex OS X "meny" list som alltid sitter överst! osv. Förstora upp ikonerna - lägg alla program i docken som de behöver. Då garanterar jag kärlek vid första ögonkastet!

1
Bevaka tråden