Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fujifilm F30 eller någon Canon Ixus???

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter mycket letande och läsande har jag bestämt mig för att köpa antingen en Fuji F30 eller någon av ixus-modellerna.
Nu behöver jag hjälp av någon som kanske testat båda delarna och kan ge tips om vad jag ska välja.
Vad är för- respektive nackdelarna med respektive kamera???

Mitt pristak har jag satt till 3800kr

/Christian

Saker som är intressant är givetvis i första hand bildkvalitet, men även sånt som batteritid, snabbhet är ju väldigt viktigt.

  • Oregistrerad
  • 2007-01-05 21:16

Har själv en ixus 50, har haft en ixus i5. Har lekt en hel del med en
ixus 65 i jul. En kompis har ixus 800 IS. Canon har överlägset bättre
menysystem och gränssnitt. Canons byggkvalitet på Ixus serien
känns väldigt solid och hållbar. På många andra punkter vinner Fuji.
Förmodligen är kommande Fuji F40fd (som äntligen tar SD kort) det vinnande
valet.

Hur står sig Ixus 850 IS mot F30???
Och har ni någon aning om när F40 kommer?

Jag ser ingen fördel alls med Ixus, men det har jag aldrig gjort.

F30 har extremt lågt brus, mycket frestande kamera. Canon har alltid varit högbrusiga, även jämfört med andra.

Vill man ha snabbhet (förutom kort slutartid som F30 ståtar med) så är ingendera ett speciellt bra val. Vill man ha bra grepp är båda riktigt dåliga, blanka platta lådor utan någonting att hålla i.

Jag skulle ta Fuji, solklart, F30 eller kommande 40.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-01-05 23:59

Jag skulle själv ha tagit en Ixus 850IS, den är väldigt snabb, riktigt bra bildkvalité, håller man sig på ISO400 eller under så blir det praktiskt taget brusfritt, ISO800 är acceptabelt och allt över det blir rätt dåligt!
F30 tycker jag känns rätt plastig i jämförelse med en Canon Ixus-kamera, kännslan är rätt viktig för mig.
Är du sugen på lite mer manuella inställningar så är F30 att föredra.

EDIT:
Var inne på stevesdigicams.com och jämförde bildern där. Bilder tagna med F30 och ISO 1600 och 3200 ser rätt överbehandlade ut, först vid ISO800 ser det bra ut!

Bäst bilder, Canon, minst brus Fuji..

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-01-06 01:53

Har själ en Canon Ixus 60 och det blir mycket bra bilder så jag rekommenderar en Ixus!

Det blir ju svårare och svårare det här. när jag nästan bestämt mimg för F30 så kommer lovord om ixus
Vilken av kamerorna är snabbast? Finns det möjligen ett ytterligare alternativ som ger bra bilder och är snabbare?

I Ixus-sammanhang börjar man komma under en halv sekund i fokuseringstid, det är hyfsat, långt bättre än Olympus-standard i alla fall. F30 är lite segare enligt Imaging Resource, inte jättedåligt men jag gillade det inte när jag testade den. Men jag är bortskämd med Ricoh-hastigheter, där man ger upp lite bildkvalitet för att (oftast) få ta bilden direkt när man trycker.

Tyvärr finns det ingen kamera som är bäst på allt.

här är en jämförelse mellan f30 och ixus:
http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf30/page12.asp

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-01-06 10:32

Man ska också kolla på jämförelsen av låga ISO-tal.. Bättre färger på Ixusen här. Mer brus vid högre ISOn, det vi har kommit fram till dvs.

http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf30/page11.asp

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-06 11:18

F30 och dess föregångare F11 är kameror med en smått fantastisk bildkvalitet. I den prisklassen finns det ingen motsvarighet. Jag säger inte att Ixus tar dåliga bilder, bara att F30 tar bättre. Den har dessutom manuella inställningsmöjligheter. För mig är valet ganska självklart.

Jag valde en F30 över Canon (och Olympus) för undervattensfoto pga (a) ljusår bättre bildkvalité vid höga ISO-tal, (b) bättre makro, (c) stora möjligheter till manuell inställningar, (d) sanslöst bra batteritid, (e) snabbare AF och (f) minst "shutter-lag" av alla billiga kompaktkameror (tiden mellan knapptryck och då bilden verkligen tas).

Det bör nämnas att jag testade Canonmodeller som nu är en generation gamla innan jag bestämde mig. De nya kamerorna kanske har hämtat upp och gått förbi. Jag gillar t.ex. bilderna från min kompis nya ixus skarpt. Bruset verkar de dock ha långt kvar med dock. Se t.ex. DPReview.com s test.

Min F30 har fungerat utmärkt och jag ångrar inte köpet. Två minus med kameran som jag kan komma på just nu är de Fuji-specifika minneskorten och att man inte kan zooma när man filmar (måste ställa in zoomen innan).

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-08 20:03

Ta och kläm på båda i en affär. Jag föredrar Canon. Min bror som håller på med UV-fotografi har en IXUS. Jag har dock sett bättre foton.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-01-08 21:50

Man kan ju alltid få bättre foton, men för mer pengar. En EOS 400D är ju bättre än en ixus men o andra sidan är bildkvalitén hos en ixus fullt duglig för en glad amatör.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-01-08 22:24

En EOS 400D passar inte bra i fickan när man ska på fest.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-01-08 22:29

Nej precis men prioriterar man bildkvaliteén framför det så...

Det ja vill säga är att man kan inte vänta sig den absolut bästa bildkvalitén av en lite kamera men o andra sidan så kan man ta med den. Både Ixus och Fuji tar fullt tillräckliga bilder. Det är bara att välja den man gillar bäst.

  • Medlem
  • 2007-01-08 23:45

Sitter i exakt samma val faktiskt, fast jag har en Panasonic Lumix DMC FX01 som 3:e alternativ.

Här kan du visserligen jämföra någorlunda likadana bilder som flera olika kameror tagit (bla. de 2 du är intresserad av):
http://www.cameras.co.uk/html/sample-images-1.cfm

Tackar för alla synpunkter och tips ni kommit med!
Valet föll till slut på en F30 med 1Gb minne. Hade det varit samma pris på en IXUS 850 IS så hade jag nog valt den istället. Jag fick ge 3200 för F30:n inkl 1 Gb minne.... det tyckte jag var riktigt bra.

Nu ska jag bara lära mig hur jag gör för att ta bästa möjliga bilden med kameran, vilket jag hört ska vara lite svårare med F30 än med IXUS.

Kom gärna med tips på bra kamerainställningar på F30:n om det är någon som har en.

///Strandberg

jag tror att du har gjort rätt val, i alla fall när det gäller bildkvaliteten.
det finns test på 850:an uppe på dpreview nu, mycket brus för pengarna...

1
Bevaka tråden