Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook-batteriet dör vid 50% Vad göra?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min iBook (700 12´ combo med 384ram) har börjat uppföra sig konstigt de senaste veckorna. För det första har systemet blivit segare, hackar på rätt ordentligt när jag ska spela upp film osv. Vad som dock oroar mig mest är att batteriet numera dör innan det ens är nere på 40%, igår dog den vid 55%(!) när jag spelade upp film. Verkar som att belastningen av processorn är den avgörande faktorn, tidigare provade jag att provocera den lite genom att köra igång en sisådär 7 olika program när batteriindikatorn visade ca 45% och då tvärdog den dvs den gick inte ner i vila utan stängde av helt. När jag sen slog på den så var klockan resetad och batteriet var nu helt urladdat. Låter iofs som om min käresta hur som helst ska på semester till Holland för lagning men det vill man ju helst slippa... Har någon annan laptopägare upplevt något liknande? Och vad gjorde ni då?

MVH
/Anton W

Testa att resetta datorn. Jag vet inte om det hjälper dig (och jag tar inget ansvar för vad som händer heller), men det hjälpte mig.

Jag hade en batteri tid på 10 minuter för ett tag sedan, på min iBook 500. Efter att jag resettade den så har jag nu en timmes tid ungefär. På de gamla vita iBookarna så resettar man på en liten knapp på sidan av datorn (när den är avstängd), men den finns inte kvar på nyare, tror man ska använda en tangentbordkombination.

Sök på nätet, tror det ska finnas mer instruktioner där.

Beskrivningen finns i AppleCare Docuemnt 14449

I kort så ska du stänga av datorn, trycka in reset-knappen och vänta 5 sekunder sen slå på datorn igen. Om datumet är omställt så har det funkat.

Sen kan det vara smart att helt tömma batteriet, så att datorn går in vila, sen ladda upp det helt och göra samma sak igen ett par gånger. Detta kan omsynka batteriet så det funkar bättre.

1
Bevaka tråden