Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple PowerBook G4 12"

Tråden skapades och har fått 80 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-08 20:14

Men man kan väl beställa den med maxat med minne redan från början?

• Oregistrerad
  • 2003-01-08 20:18

Jo. Det kostar 1773:- och det är väl inte så farligt?
128MB minnet som man får om man köper minnet själv kommer man väl ändå aldrig att bli av med.

• Oregistrerad
  • 2003-01-08 20:19

Tittade precis på priserna och man kan sätta i en 60GB disk istället för en 40GB disk för bara 591:- extra. Inte så illa!

• Medlem
  • 2003-01-08 20:58

19292 exl. moms för en modell med SD och maxad hd och ram. Dags att skaffa F-skatt...

• Oregistrerad
  • 2003-01-08 21:21

Jag kan fortfarande inte hitta några högtalare! Var har Apple gömt dessa? Sitter de på undersidan av datorn blir ljudbilden inte helt perfekt (speciellt med datorn i knät...). Finns det någon som vet, eller har sett bilder som avslöjar svaret på frågan?

• Medlem
  • 2003-01-08 21:39

Du kanske kan se något här, men det kan inte jag. Kan de sitta inne i och ändå låta ok?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-08 21:45

Hey, sexy baby! Men var är högtalarna? Sitter de monterade under tangentbordet?

Jag hittade några bilder på Macnn´s forum som visar hur liten den faktiskt är, sida vid sida med en iBook.

Här kan man se dem...

*smälter*

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Hey, sexy baby! Men var är högtalarna? Sitter de monterade under tangentbordet?

*greppar ett par tjocka KOSS-hörlurar*

• Medlem
  • 2003-01-09 11:45
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Stefan Strandberg:
Jag hittade några bilder på Macnn´s forum som visar hur liten den faktiskt är, sida vid sida med en iBook.

Här kan man se dem...

Mmm mycket nättare och elegantare än en iBook.

• Oregistrerad
  • 2003-01-09 16:02

...fast den här klassikern, PowerBook Duo 210 är ännu mindre och lättare (men lite tjockare):

Med lite kreativ lödning smackar ni lätt in en G4 på nån ghz.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-09 16:05

Visst, det är väl bara att ta bort 68040-processorn och klämma dit lite mer gigahertz? Fram med tennsugen och lödkolven!

• Medlem
  • 2003-01-09 16:14

Jag har en Duo 280C här bredvid mig, hoppas verkligen att P12 inte tar efter dess sumpiga tangentbord.

När jag får tid över hade jag tänkt göra såhär med duon.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: apu:
Jag har en Duo 280C här bredvid mig, hoppas verkligen att P12 inte tar efter dess sumpiga tangentbord.

Det tror jag inte är nån risk. Den har antagligen ett tangentbord som inte är helt olikt dagens 12 tums iBook. Och det är ett höjdartangentbord!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: apu:
När jag får tid över hade jag tänkt göra såhär med duon.

Wow, det var fräckt. Ska fråga min syster om jag får låna hennes 280c lite...

• Medlem
  • 2003-01-09 17:27
Citat:

quote: Det tror jag inte är nån risk. Den har antagligen ett tangentbord som inte är helt olikt dagens 12 tums iBook. Och det är ett höjdartangentbord!

Jag misstänkte det...

Citat:

quote:
Wow, det var fräckt. Ska fråga min syster om jag får låna hennes 280c lite...

Gör det
Jag bytte till mig min mot en Performa 6200. Frågan är vem som tjänade mest på det bytet. Bara för att klargöra så att ingen blir upprörd över att jag skall massakrera en fin gammal mac: dockningsstationen, batteriet och styrkulan är paj på den redan.

BareFeats säger sig ha testat dom nya Powerböckerna...
PB 12" står sig ju inte direkt bra i konkurrensen, inte heller 17" som får stryk av 1GHz 15" PB...

Men dom där testerna kanske man inte ska ta allt för allvarligt på än så länge, jag avvaktar nog någon ytterligare test innan jag tar ställning.

12" PB får stryk i Quartz testet av iBook 800.. verkar ju lite konstigt.

http://www.barefeats.com/pb17.html

När tror ni att 15" uppdateras?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:
När tror ni att 15" uppdateras?

Bra fråga. Ett svar skulle vara om ett halvår ungefär, eftersom Apple ofta väntar ett halvår mellan uppdateringarna av hårdvara. Men just nu är ju PowerBook-serien rätt rörig med en gammal mittenmodell utan Bluetooth, utan bra AirPort-mottagning men med ett helt annat grafikkort(krets). Vore ju snyggare om de satsade på att ordna till det snabbare än inom ett halvår.

Hoppas verkligen inte dom väntar så lång tid! 15" saknar nu DDR333, Ultra ATA/100, FireWire 800, AirPort Extreme, Bluetooth (nåja, inbyggt), och snabbare SuperDrive... allt utom FW800 har till och med 12"aren, vilket är riktigt irreterande för en som vill köpa en 15" idag. Anting gör Apple så här bara för att sälja fler 17"are eller så gör dom det bara för att irretera mig. Väntar dom mer än en månad på att lansera nya så blir jag riktigt sur.

[ 10 Januari 2003, 00:35: Meddelandet ändrat av: Fale ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fale:
och snabbare SuperDrive...

Det är en snabbare SuperDrive i både 12" och 17", men den är uppenbarligen nedgraderad till 1X i 12" för det ska vara samma Matsusjita UJ-815 i båda och i 17" är det 2X.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fale:
allt utom FW800 har till och med 12"aren

Njae, det är inte riktigt sant. Jämfört med 17-tummaren så saknar 12-tummaren även gigabit ethernet, den har hälften så mycket grafikminne och sämre grafikkretsar. Dessutom har den inte det viktiga 1 MB L3 cache som gör mycket för prestandan. Och så saknar den DVI-port. Den saknar också det upplysta tangentbordet, s-video-porten (man måste skaffa adapter)och slutligen så kan det bara ha 640 MB ram-minne eftersom det endast är 128 MB fastlött från början.

Edit: ändrade mig om superdrive, hittade nya fakta + la till fler skillander

[ 10 Januari 2003, 01:31: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

Såg att 12" är 4mm tjockare än 15".
Känns inte rätt.
Varför?

• Medlem
  • 2003-01-10 04:24

Mer grejjer som skall in på en mindre yta?

Vågar man anta att 15" PB´n kommer att få Epic-egenskaperna så småningom? (förutom skärmen då säklart)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Pelleman:
Såg att 12" är 4mm tjockare än 15".
Känns inte rätt.
Varför?

Antagligen för att den bygger på iBookens konstruktion. Den är ändå 4 mm tunnare än iBooken, så de är nog gjort allt det de kan för att slimma den. Det är ju trots att klart mindre utrymme än i 15 tums PowerBook.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
12" PB får stryk i Quartz testet av iBook 800.. verkar ju lite konstigt.

http://www.barefeats.com/pb17.html

Verkar väldigt konstigt. PowerBooken har ju väldigt mycket bättre grafikkort.

Ciryon

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias Malm:
Jag kan fortfarande inte hitta några högtalare! Var har Apple gömt dessa? Sitter de på undersidan av datorn blir ljudbilden inte helt perfekt (speciellt med datorn i knät...). Finns det någon som vet, eller har sett bilder som avslöjar svaret på frågan?

Saxat från MacNN;
"Unique to the 12-inch is a very interesting speaker design. In the rear of the unit, two rear-firing speakers reflect sound off the bottom part of the display bezel. A speaker in the center of the unit provides mid-range response through a seperate channel. Combined, these three speakers produce quality sound with reasonable volume, significantly cleaner and louder to that of an iBook."

Artikeln finns i sin helhet här.

/M

MacNN har även fifflat fram lite tester angående prestandan..

"Performance isn´t exactly stellar, but the machine is very usable. The G4 PowerBook feels only a bit snappier than a G3-based iBook in Finder navigation, but it earns a respectable Xbench 1.0b3 score of 89, scoring significantly higher than the G3-based machine in processor and memory tests. (Conversely, the iBook at 800 megahertz earns a score of only 55.) The similar performance can be attributed to not having L3 cache found in 15- and 17-inch models. "

Detta låter ju klart troligare än BareFeats test som jag refererade till häromdan.
O andra sidan kan det ju vara samma resultat dom utgår ifrån

... man får väl avvakta lite fler tester.
Med ett 32Mb grafikkort borde just Finder operationer kännas betydligt smuttare än 16Mb.. el är det kanske 32Mb i 800 iBooken.. hmm o det är ett ATI, ATI kanske är snärtigare än GeForce 4 Go 420 trots allt?!

Hela MacNNs genomgång av 12" finns att läsa enligt Martins inlägg ovan.

[ 10 Januari 2003, 18:44: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

Går det koppla 12-tummaren till en ADC-skärm?

Och hur funkar det med att koppla till VGA, TV o.s.v? Behöver man nån speciell adapter som till iBook?

Ciryon

Bevaka tråden