Batteriteknologi är en djungel, precis lika tät och ogenomtränglig som SCSI.
Blyackar klarar inte av att laddas ur helt, de tvärdör, och kan drabbas av minneseffekter i form av sulfatering av plattorna. Satt väl bara i Portable och PB100.
NiCd har kraftiga problem med minneseffekter och självurladdning och skall laddas ur *nästan* helt före återladdning. Välskötta ska de kunna bibehålla kapaciteten (=mAh) under minst 300 laddningscykler.
MiMH har mindre problem med minneseffek (men den finns där) och självurladdning och kan *skvättladdas*, men klarar sällan mer än 600 cykler.
LiION har mycket små minneseffekter, men är känsliga för totalurladdning. Klarar dock upp mot 1000 cykler.
Sammantaget mår alla batterier bra av att dras ur och laddas upp ordentligt. Även om de inte har problem med minneseffekter och självurladdning, så är de begränsade till ett visst antal laddcykler. Skvättladdning varje dag minskar teoretiskt antalet driftdagar, men det är ingen exakt vetenskap. Ett av mina mobilbatterier, NiMH, skvättladdas i bilen flera gånger per dag och har hållt sin drifttid i fyra år (= förmodligen passerat 5000 laddcykler)