Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HJÄLP! någon som använder Mac,Logic och mjukvarusynthar!

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en PowerMac G4 Dual 1,25GHz med 1,28GB DDR333 RAM, kör OS X, Logic 6 men jag tänkte köpa några mjukvarusynthar = Absynth 2, FM7 och Battery.

Är min dator kraftfull nog för det jag vill göra?

Min fråga är: Hur många kanaler(mjukvarusynthar) kan jag köra sammtidigt? och med efx på varje kanal?

Jag skulle vilja köra minst 8 kanaler med efx, är det möjligt?

Hur fungerar det med mjukvarusynthar i Logic?

Spelar man in som audio? och när det är inspelat, belastar det datorn lika mycket som en kanal man spelar in på?

Hoppas ni förstår min fråga? jag är nybörjare på mjukvarusynthar.

Hoppas på svar!

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-07-17 12:05

Tjena och välkommen Bullen!

Logic är trevligt. Jag införskaffade det för ett tag sedan men har tyvärr inte lärt mig det fullt ut så det är Cubase SL som gäller ännu.

Din dator är kraftig och klarar utan problem av de sakerna som du beskriver. Naturligtvis lite beroende på polyfoni och typ av synth du kör men det ska inte vara några problem med de du nämner.

Logic på OS X stödjer ej VST standarden dock. Det betyder att du måste ha synthar som är AU (audio units) istället men Absynth 2 finns redan som AU och FM7 kommer nu i juli och Battery kommer senare i höst.

Du kan köra VST synthar i Logic men då krävs en wrapper. FXPansion (http://fxpansion.com/) gör en sådan som fungerar bra säger de som testat och recenserat den.

När du kör ett spår som AU synth så kräver det mer av processorn än vad det gör om du spelar upp det som audiospår. Men i Logic 6, och uppåt, finns en Freeze funktion som gör detta medans du arbetar. Skitsmidigt!
Så får du ont om processorkraft trycker du på Freeze. Behöver du ändra något så fryser du upp spåret och ändrar det du ska ändra och fryser igen.

Lycka till!
Dennis

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-07-17 12:32

Glömde skriva att om du kör Logic kan jag bara rekommendera dig att kolla in Emagics ES2 synth, very nice!

1
Bevaka tråden