Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firewire-hårddiskar

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Japp, så var det dags att skaffa mer plats - de 27 gigen som datorn kom med tog slut fortare än kvickt. Och eftersom jag kör bärbart är väl den enda lösningen att skaffa en firewiredisk? Men hur blir det med fördröjning vid inspelning och sånt då? Och vad finns det egentligen för modeller?

Tips och råd uppskattas fett!

Utan att ha kört hd från IEEE-1394 så tror jag inte det blir nån fördröjning. Varför skulle det bli det förresten? Det är ju inte direkt från hd som ljud spelas upp.

Ska inte vara några problem med Firewirediskar. Men det går faktiskt att byta hårddisk på de flesta bärbara, det är mest en fråga om hur besvärligt det är och hur mycket man bryter garantin. Det finns lite snabbare diskar (5400rpm) än de som brukar sitta i (4200rpm) också.

Firewire-diskar brukar vara ytterligare lite snabbare (standard 7200rpm), men vilken man väljer är mest en fråga om vad man vill ha i fråga om storlek, hastighet, pris, batteridriftsmöjligheter och utseende...

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-07-26 12:53

FireWire är kanon för ljudinspelningar! Vi har tre stycken LaCie D2 drives i bandet som vi använt under hela inspelningen av vår nya platta. Det har fungerat fantastiskt att flytta med data mellan de två studios vi arbetat i. Kan definitivt rekommendera den driven då den är tyst, ganska liten och snabb. Givet kap!

Finns både bordsställ och rackvinklar till den ifall man känner för det.

Kör hårt!
D.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-26 17:34

Jag skulle helst rekommendera köp av stora firewire-diskar. Det vill säga, det finns ett par modeller av storlek 200 gigabyte under 4000kr.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-28 16:49

Jag köpte LaCie:s 120 Gb FireWire hårddisk och har inte haft något problem med den överhuvudtaget. Den låg när jag köpte den runt tretusen vilket jag tycker är ok.

Det är också sådana hårddiskar vi har i musikhögskolans studios. De används mycket där och har inte vada jag vet krånglat där heller.

Ett tips om man vill köra firewire och redan sitter och trycker på en IDE-hårddisk är att köpa en firewirelåda. Det är kort och gott en låda som man stoppar in en vanlig IDE-hårddisk i och vips så har man en firewirehårddisk. Kolla in speedmania

  • Oregistrerad
  • 2003-07-29 13:56

Jag har faktiskt använt min iPod som inspelningskälla en gång....Vi skulle lägga 8-kanaler trummor i en studio vars hårddiskar var knökfulla. Jag tänkte att iPoden inte skulle "orka" eftersom hastigheten på den hårdisken är betydigt sämre än på "riktiga" FW-diskar. Men iPoden orkade och inspelningen fick ett lyckligt slut.

Kontentan av det hela är att FW-diskar lämpar sig alldeles ypperligt för hårddisk-inspelning. (Ipod som FW-disk är dock inget jag rekommenderar, förutom i nödfall)

Fleno - vilken fin historia.. ^_^

Alla - tack för alla tips!
Speedmania ska jag kolla in, har ett par gamla IDE-diskar liggandes.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-11-19 14:35

Drivs fwdiskar av strömen från datan alá usb?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-11-19 15:33

Min Maxtor OneTouch gör det inte iallfall...

4pinskontakter gör det inte, vilket det i regel är på notebooks, 6pin KAN göra det, är dock ingen garanti.

Det finns en hel del FW-diskar som drivs via Firewire, men de brukar kosta lite mer. Alla Apples datorer har 6-pinskontakter med strömförsörjning.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-11-19 17:15

lasselu: är onetouch shysta?

eski/false: så på en Pismogubbe skulle det funka om disken klarar detta?, det blir en sådan... det är bara en tid/moneyfråga.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-11-19 18:31
Ursprungligen av enapa:

lasselu: är onetouch shysta?

Hmmm...ja och nej...min första kraschade efter en månad men ersättaren har funkat ok i ett halvår nu...fast jag törs inte ha den som primär backup längre utan den får vara slaskdisk...
Har hört andra som har råkat ut för krascher så jag törs inte riktigt rekommendera den...

enapa: bra att känna till är att ibook-priserna skönk ganska ordentligt efter senaste uppdateringen.. fast det kanske du redan sett

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-11-19 17:39

Det är bra pris på dom fina ibooksarna men det är ändå typ 6-7laxar mer än den gamla datan jag försöker få råd med, ibland är man fattig ibland är man rik.....

de begagnade borde ha rasat i pris tänkte jag på.. med tanke på att en ny med airport-kort osv kostar ~9300:- med studentrabatt

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-11-19 18:02

Har kollat rätt mycket på annonser men tycker inte att dom säljs billigt så ofta, men jag har ögonen öppna för allt som jag kan ha råd med.

enapa: Pismon kan (vad jag vet, har inte testat själv) skicka ström via FW, så det ska bara vara att tuta och köra.

1
Bevaka tråden