Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

LATENCY!!! (var Ljudkortsambivalens)

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-03-21 10:17

Hej trevliga nyupptäckta forum!

Jag är på gång att köpa ljudkort till min Quicksilver (mac), och har fastnat för m-audios billigare pro-alternativ:

Delta 44 och Audiophile 2496, har dock hört om "knaster" i audiofilen på 99mac, har ni upplevt något sådant?

Och vilket ska jag välja

Oppps EDIT:
Kollade lite trådar på 99mac och detta verkar ju super, firewire för 4000:-, nu blev det ännu svårare.

http://namm.harmony-central.com/WNAMM03/Content/MAudio/PR/FireWire-410.html

99mac-tråd:

http://99mac.com/forum/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=8;t=001242

Tacksam för alla typer av åsikter / Johan

EDIT: ändrade rubriken!

Som ägare av ett audiophile kan jag säga att jag inte har upplevt knaster

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-03-21 11:16

Jag har haft knaster (eller små "clicks") fast enbart i winamp. I "riktiga" musikprogram har jag aldrig haft ngt problem och MIDI funkar numera kanonefter att ha installerat win2000. Mycket bra kort som dessutom e skandalöst billigt beggat!

Detta e iofs på PC...på mac vetefasiken!

jag hade knaster på mitt audiophile 24/96. men det löste sig efter ett ljudkortsbyte. Det funkar inte ihop med VIA-kt133 chipset.

Nu är jag glad och nöjd med mitt ljudkort.

detta är förstås på en PC...

  • Oregistrerad
  • 2003-04-08 09:39

OK, det blev ett Audiofile 24/96, tack för alla tips, inget knaster/klick ännu, däremot har jag en grym latency (ca 1sekund) om jag säger nåt i micken tills det hörs i lurarna.

Jag kör Sound Studio i OS X på en Quicksilver 800Mhz.

Vet någon här om det ska vara så eller om det möjligtvis är nån inställningsfråga?

Och Mårre: kör du peejseejj? jag trodde att du var MAC-freak...

Jag har ett Egosys Wamirack 24.
Förut hade jag lite problem med att det kunde hacka i program som körde MME-drivrutiner (Winamp och liknande). Sonar funkade däremot bra. Jag hade då ett moderkort med 815E chipset och Pentium 3 på 1 GHz.
Sedan jag bytte moderkort till 845E chipset och 2 GHz Pentuin 4 funkar det sanslöst bra.
Jag kan dra ned latencyn till lägsta, utan att det blir störningar i MME. Datorn är också stabil som en klippa. Jag tror aldrig något musikprogram har hängt sig. Jag kör Windows XP.

Ändra värdet i DMAbuffersize i kontrollpanelen till ljudkortet. Du får pröva dig fram hur lågt din dator orkar med.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-09 08:57
Citat:

citerar:skapades ursprungligen av eskimo:
Ändra värdet i DMAbuffersize i kontrollpanelen till ljudkortet. Du får pröva dig fram hur lågt din dator orkar med.

Man tackar, hittade inte denna inställning eftersom den av någon konstig anledning låg i inställningarna i Applikationen SoundStudio och inte i kontrollpanelen till ljudkortet, skumt...

Nu är jag i alla fall nere på 5 millisekunder, tack vare mr Eskimo, tack än en gång!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-09 12:38

Audiophile på Mac funkar helt bra, skulle jag bara flika in. Körde det ett tag förut. Förr i tiden. Bra MIDI-interface också.

1
Bevaka tråden