Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Olika pentium varianter

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag håller på att förbereda mig för att bygga mig en bärbar dator som jag ska ha både i studion och när jag är ute på diverse ljudäventyr. Har inte bestämt om jag ska bygga den själv eller om det blir typ en Dell eller motsv.

Jag har lite huvudbry angående vilken pentium processor som funkar bäst. Det finns ´mobile pentium 4´ och ´mobile pentium 4 m´. Den förstnämnda har högre klockfrekvens (upp till 3,2Ghz lr nått sånt) och stöder 400/533 och 800 mhz frontbuss. M-varianten ligger på 2,6Ghz och har "bara" 400mhz (vilket juh är 3ggr så mycket som de flesta av gårdagens datorer).

Någon som har erfarenhet, tips etc. om vilken som skulle fungera bäst? Det finns två driftfall:

*1 : I studion med 230V, använder nån typ av firewire interface och kör hårdvarusyntar(el motsv.) direkt in i interfacet och mixar med datorn.

*2 : i skogen, på stranden körandes i huvudsak softsyntar-samplers på datorns interna batteri.

Mvh

Johan Spång

Vissa pentium-m går ner på halva hastigheten med batteridrift, vilket är rätt dumt för musikprogram, så det kan vara värt att kolla upp.

Kör själv Mac, så jag har ingen större idé om vad som är bra i fråga om Pentium och bussar i övrigt.

Det där med att dom går ner till halva hastigheten har väl med intel speedstep att göra? ..isåfall så kan man stänga av det.. det är sånt på alla intels nyare proppar för bärbara vad jag vet. Eller är det där kanske nån modell där det inte går att stänga av det på? ..det vore tråkigt. Ett problem med speedstep är att många timers ändrar hastighet och behöver kalibreras om.. nu vet jag inte om några musikprogram kör med den modellen av timers.. nån som vet? Man märker det genom att aktivera speedstep (rycka ut el-sladden) från bärbara datorn under tiden som man spelar en låt.. om låten saktar ner en pytteliten stund så är det så. Jag håller på att småforska lite i just sånt själv på kul.. så om nån råkat ut för det så blir jag jätteglad om ni säger mig vad för program det hände på!

bygga bärbar???
var skaffar du skärmen o delarna ifrån om man får fråga, vilken dröm att kunna bygga sin egna bärbara alltså

Drdreas: Njae.. riktigt så drastisk har jag inte tänkt vara... men det finns gott om små företag runt om i landet som sätter ihop bärbara efter kundens önskemål.

False messiah: Jag har också uppfattningen att man kan stänga av såndär powermanagement.

Angående pentium 4/ pentium 4m så går det ju att läsa en massa mumbojumbo på intels websida. Saker som "deeper sleep, even between single keystrokes" gäller för m- varianten. Denna skall också vara tunnare, vilket medger en smalare notebook. Det struntar jag i, är bara intresserad av hur den kommer funka att göra musik på.

En annan fråga: windows xp home eller pro?

*over and out*

Har heller inte hört talas om att man kan bygga eget bärbart. Det verkar intrtessant, om det nu inte rör sig om en missuppfattning.

Real Parakeet: Hmz.. njae det jag menar är typ motsvarande Red Submarine och sånt, det finns ett svenskt företag som gör samma sak, va en artikel i MM om det - glömt vad det hette. Så jag tror inte man kan köpa skärm och skal och plocka i prylar själv.

Så äre ingen som har nå erfarenheter av att göra musik med pentium 4m??

Det är inte SpeedStep jag pratar om, även om det är samma tanke bakom. Den har varianten är hårdkodad, så den går inte att stänga av... men jag vet inte riktigt vilka varianter det är, kan vara bara Centrino eller vad dom heter.

Citat:

citerar:skapades ursprungligen av Sunwave:
Jag håller på att förbereda mig för att bygga mig en bärbar dator som jag ska ha både i studion och när jag är ute på diverse ljudäventyr.

Jag undrar om det är Pentiumvarianten du skall bekymra dig över.

Ljudkort och sådant på moderkortet kan man ju glömma. Om det finns något PCMCIA-format som är vettigt vet jag inte?

Du har ju inga kortplatser för PCI direkt.(Rätta mig om jag har fel).

Frågan jag skulle ställa vore om det finns någon alls som kör studioköret på bärbar PC?

MIDI-baserat funkar säkert, men audio undrar jag.

Ursäkta en obildad nätverkstekniker, med var är "Red Submarine"?

false messiah: Mm... jag har läst på lite hos intel. M- varianten har nån strömsparfunktion, går ner i spänning när processorn inte har nått att göra. Ingen aning om det är bra eller dåligt i musiksammanhang eftersom processorn jobbar rätt mycket. Det kan mycket väl vara så att den går ner på lägre hastighet på batteri... jag har ingen aning. Det får man väll isånnafall acceptera, större delen av tiden går den på mains..

larioso: Det finns gott om folk som kör bara laptop för musik. Jag kommer köra ett emi6|2m interface (usb) och mixa i mitt sequencerprogram med live-inputs. På en 3Ghz dator med 512mbram bör inte detta vara något problem, vitsen med laptop för mig är följande:

* Jag studerar så en bärbar är bra att ha (använder alltså ordbehandlingsprogram på samma burk, kanske inte helt ok enligt vissa men med min budget så...)
* Tar lite plats då jag bor i en 1:a (viktigt med tanke på all annan utrustning som också tar plats)
* Jag kan fara runt och spela in lite överallt

Det beror så klart på hur mycket prylar man har och hur man tänkt arbeta. Jag har ett par syntar, gura, mic, nån softsynt/sampler och en sequencer samt monitors... liten och behändig setup alltså.

Så frågan är egentligen hur bra de mobil- optimerade processorerna är... vid 230V antar jag att de är likvärdiga stationära datorers, men vid batteridrift är det nog skillnad. Frågan är då om skillnaden är acceptabel. Jag kommer givetvis inte att köra på batteri när jag ska mixa mina tyngsta arr, det är mer såna saker som att spela in musiker på plats, kanske spela in sång i skogen och så...

med rätt mic, interface (kanske ska skaffa ett med preamp istället) så går det att köra hjälpligt på datorns batteri 1,5-2 timmar. Därför undrar jag om någon har praktiska erfarenheter av sånthär med pentium 4 m processorer...

Real Parakeet: http://www.sub.co.uk/

Ska tydligen vara riktigt bra

Fick för mig att Red Submarine var den här :-).

[email protected]: hehe..

www.audiomaster.net är det svenska företaget, men de gjorde visst inga laptops.

1
Bevaka tråden