Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag behöver hjälp! med hårdvara och mjukvara!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-03-24 12:37

Hej jag är ny på detta forum och det gädjer mig att jag äntligen kan få hjälp av mina landsmän(kvinnor)! Tidigare har jag varit inne på engelsktalande sidor och det är så jävla svårt att beskriva tekniska termer ibland.

Detta är vad jag behöver hjälp med!

1: Vilken Mac dator behöver jag för mina behov se nedan.

2: Vilket ljudkort behöver jag?

3: Vilket sequenser prog behöver jag?

4: Behöver jag ett mixerbord?

OBS! jag har haft PC tidigare och ska nu köpa Mac så jag är en novis på detta. Jag tror inte att jag behöver förklara varför jag går över till Mac!

Detta är vad jag vill göra: Jag ska bara göra musik på datorn och kaske surfa lite.

Jag vill kunna köra Reason, NI Absynth, FM-7 och kanske några fler mjukvarusynthar.

Dessa vill jag kunna köra på samma gång alltså några st av varje, kanske två eller tre.

Jag är väldigt petig när det gäller ljudkvalitet så jag behöver ett bra ljudkort, funderar på Motu 828 Firewire?

Jag ska inte använda några mikrofoner, alltså inte spela in något utifrån, bara internt som mjukvarusynthar, allså helt i software.

Funderar på Logic som sequencer, är det möjligt att jobba med softsynthar i Logic och fungerar det bra? eller ska jag använda Pro Tools? vilken är lättast att jobba med?

Behöver jag ett mixerbord eller kan jag använda den interna som finns i Logic samt Pro Tools?
Jag behöver bara en stereoutgång för inspelning till CD.

Behöver er hjälp! tack på förhand

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-24 13:24

Hejsan Rolle och välkommen hit!

Klart vi ska hjälpa dig!

1. Datorn. Ptja, det hänger till stor del på vad du kan tänka dig betala. Det finns ju nya Mac-modeller från 11995:- inklusive moms direkt från Apple Store (då ingår även hemkörning). Såg att man nu har plockat bort CRT-och G3-versionen av iMac som förut fanns för 9995:-. Kanske lika bra med tanke på att G3-processorn börjar kännas trött för musikbruk.

Om du verkligen vill ha en bärbar Mac - och vem vill inte det, sommaren närmar sig ju sakta men säkert - så finns ju iBook för 11995:-, dock bara med 128 mb ram, eller betydligt mer kraftfulla PowerBook G4 från 20995:-. Själv valde jag 15"-modellen av den senare, vilket blev väldigt dyrt men som samtidigt gett mig en otroligt trevlig bärbar dator jag kan göra allt jag vill och lite till med.

Du kan ju leta upp en begagnad PowerBook G4 667 DVI (obs, "DVI" är viktigt, den första 667´an är inte alls lika kul) eller snabbare modeller; 867 mhz och 1 ghz finns också i PowerBook-modellerna nu. Jag vet inte hur du vill jobba, men när man kan göra allt med en bärbar, varför köpa stationärt? Den modell jag har är väldigt tyst och snabb, jag har 512 mb ram och jobbar mest i MacOS X.

Oavsett vad du väljer, tycker jag du absolut ska ha en Mac med G4-processor. Allt över, låt säga G4 500 mhz, fungerar ypperligt till allt du vill göra, ypperligt till MacOS X och så vidare.

MacOS X ska du absolut välja som operativsystem. Tänk på att om du köper en begagnad dator så lär inte den senaste versionen av operativsystemet ingå. Jag rekommenderar därför helt ny dator, alternativt lätt begagnat. Se upp med begagnade stationära G4-modeller på 1 ghz, de är högljudda. Du hör åt vad jag pekar - att köpa nytt är egentligen min bästa rekommendation. Då slipper du allt möjligt strul som kan uppstå - strul man inte gärna vill ha som förstagångsköpare. Dessutom ingår ju support osv om du köper nytt. Bättre än att terrorisera vänner och bekanta.

Köp inte minnet från Apple, det blir svindyrt. Köp i så fall hellre hela datorn från någon firma som kan leverera billigare minne på en gång (och installera det åt dig). Där kan jag rekommendera Redagruppen - www.redagruppen.se - eller Macoteket - www.macoteket.se - alternativt kanske InWarehouse.

Du kan också handla Mac från Deluxe - www.dlxmusic.se - eller Estrad - www.estradmusik.se - men tänk på att musikaffärerna främst inte konkurrerar med priset utan med sin servicenivå (som ibland är lägre "IRL" än på pappret). Det kan med andra ord bli dyrare än du tänkt.

2. Ljudkortet. Som standard sitter det väldigt bra ljudkort inbyggt i alla Mac-modeller. Powerbook och eMac har inbyggt ljud in också. Det är helt OK. När du använder mjukvara så "renderar" du din slutmix, dvs, det spelar ingen roll vilket ljudkort du använder i det fallet. Jag tycker alltså du kan vänta med ljudkort, det är inte en livsnödvändighet för att komma igång. Exempelvis Reason funkar hur bra som helst med det interna kortet, och ljudskillnaden är inte så stor mot t ex Motu 828 (vilket jag har, för att koppla in syntarna i etc).

3. Sequencer. Börja med Reason, som du har eller? Det är helt perfekt i MacOS X såvida du använder Reason 2.0 eller uppåt (en serviceuppdatering finns, Reason 2.5 är på väg). Logic är sedan det "huvudprogram" jag rekommenderar. Problemet är bara att alla versioner av Logic 6 ännu inte är presenterade, och man vill gärna veta vad de har för kapabilitet innan man rekommenderar dem. Jag tycker det verkar som instegsversionen (Logic Audio) kommer bli perfekt för de flesta som du eller jag. Detta förutsätter dock att de implementerar ReWire 2-stödet i den här versionen. Man vet aldrig med Emagic, de kan få för sig att enbart Platinum (ca 9000:-) bör ha detta och då är det ju kört. Så som du vill jobba så är ju Reason ändå extremt bra på alla sätt och vis. Även om det saknar stöd för AU-pluggar. VST-instrument; ptja, de kommer snart finnas i AU-versioner. Jag vågar inte rekommendera Cubase SX som det ser ut just nu. Steinberg ligger långt efter Emagic med att presentera något riktigt bra och stabilt för Mac OS X.

4. Mixerbord. Nej. Inte om du bara ska jobba med mjukvara. Då har du allt presenterat för dig på skärmen.

Bonus:

Om du skaffar en PowerBook G4 med DVI så kan du även ansluta en fet extra skärm till den (t om platt digital skärm om du vill) plus riktigt tangentbord och mus. Grym, grym mjukvarustudio.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-24 15:13

Tack PF för råden! jag har några fler frågor!

Jag funderar på att köpa en Power PC G4 Dual 1,25 GHz men jag har hört att fläkten för en massa oväsen?

Detta är vad jag har läst på en massa Mac sidor på webben.

Det där med ljudkort? det är väl DA omvandlarna som bestämmer ljudkvaliteten?

Vad är fördelarna med Firewire ljudkort? förutom att de ej störs av den interna fläkten.

Blir det mindre fördröjning=latency med Firewire?

När blir Logic klart för OS X? någon som vet?

Vilket midiinterface ska jag köpa som är stabilt,
Jag har hört att Emagics AMT8 är svinbra, men fungerar inte MT4 på samma sätt? alltså lika tight som MT8?

Tack på förhand för svar!

jag hoppar in å svarar på lite saker iaf..

jag är lite osäker på exakt vilka modeller som låter något sjukt mycket.. men dessa fläktar får man faktiskt byta ut gratis(!) fram tills i april(?) har jag för mig.

ADDA-omvandlare.. mjoo.. det är delvis det som bestämmer ljudkvaliteten

firewire-ljudkort.. <- superbra till laptops är iaf en fördel!

Många pci-kort kan man köra med nån typ av breakout-box till för att slippa fläkt-störningar.. om inte annat så har väldigt många kort ADAT som man kan koppla till en konverter med massa in/ut till <- blir precis som en breakout-box

logic audio platinum finns redan för OSX.. resten av versionerna vet jag faktiskt inte

emagic mt4 har inte active-midi tyvärr.. det blir amt8 eller unitor8 som gäller för det

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-03-24 15:36

Tjena!

Jag kan nog rekommendera 828 jämfört med de inbyggda DA omvandlarna. Både på min stationära 867 och min bärbara 867 är det otroligt stor skillndat tycker jag.

Däremot om du kör på 2x1.24 maskinen så kanske 828 interfacet är onödigt overkill ifall du inte ska spela in externa saker. 828 har ju 8 in och ut. M-audio har ju väldigt bra ljudkort med färre in ut och väldigt bra ljud.

Nackdelen idag är att om du köper en ny maskin (gäller väl dock inte 2x1.24) så kan du ju bara köra Mac OS X, tack och lov. Nackdelen är att inegn av Native Instruments prylarna finns till OS X ännu. De har en tidplan på sin hemsida för övergången men det är ju ett tag till tills allt är portat.

Logic finns för OS X och rockar fint där. Kör själv 5.5 och det rullar på fint. Har inte fått hem 6 uppgraderingen ännu men den är beställd sedan två veckor.

Jag kör även Cubase SL för OS X och sedan version 1.052 så är den stabil och fin så jag håller inte med om att den är instabil. Dessutom så finns ju VST stödet i SX men ej i Logic och ännu finns det tyvärr mer VST prylar än AU prylar. Men det kommer säkert.

Lycka till!
D.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-03-24 15:40

Glömde nämna det att de maskiner som säljs nu är betydligt tystare än de som släpptes innan jul. De som säljs nu är av helt acceptabel ljudnivå. Så oroa dig inte för det. Iofs det är ju inte som att köra en PowerBook eller iMac.

D.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-03-24 15:40

Logic Audio finns för OSX från V5.5 och uppåt. Emagics Big Bundle (Logic Audio med bla. EXSP24 å EVP73) säljs med VSTi:er som inte funkar som det e nu. Emagic har dock svarat snabbt med att dessa arma krakar får tillfälliga EXS24- å EVP88-licenser tills EXSP24 å EVP73 e uppdaterade till Audio Units. Denna information är hämtat ifrån www.logicuser.net (hoppas det e ok med info från andra forum Pf?).

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-03-24 15:42

Fan Volantiz, fel tråd kanske men du som programmerare snackade tidigare om VST Wrapper för Logic. Vad säger du, inte sugen på att sätta dig och skriva lite rader kod? Tror världen skulle hylla dig

)

D.

Lite mer åsikter:

1) Beror som sagt på hur mycket du vill lägga ut och vilka behov du har. Själv tycker jag att de bärbara datorerna är de mest prisvärda (i jämförelse med PC), och har tillräckligt med kräm för att jobba på. Största fördelen med en Powermac (förutom att den är snabbare) är att den är lättare att expandera, både när det gäller ljudkort och hårddisk, minne och sånt.

2) Om du bara ska använda mjukvarusyntar så räcker det med ett 2in/2ut-kort. 828 är overkill i mitt tycke. Audiophile 2496 eller vad det nu heter verkar prisvärt och funkar förmodligen bra med mjukvarusyntar (har inte använt det själv).

3) Det du gillar.

Logic, Cubase och DP är alla bra (om du vill ha DAW). Cubase SX ska dock inte vara helt felfritt på Mac, och personligen föredrar jag Logic. Cubase är väl det som är bäst på mjukvarusyntar, men Logic är mest kraftfullt. DP har mest fanatiska användare.

Reason är också bra, men lite annat upplägg på än de tre andra - mer som en studio i sig och kan inte köra VST-syntar, så du får i såna fall köra via Rewire till någon av de tre andra.

Protools är bäst på ren ljudinspelning enligt vad jag förstått, men inte särskilt bra på mjukvarusyntar i jämförelse. Kan nog inte rekommenderas för dina behov.

4) Det kan underlätta om du ska spela in många saker samtidigt, och vill fixa med saker som medhörning, routning och liknande. Men det mesta går att göra i datorn i mixningssynpunkt (det är så jag jobbat det senaste året eller två, och har inte haft något problem. Om du bara ska köra mjukvarusyntar så behöver du absolut inget mixerbord.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-24 16:24
Citat:

citerar:skapades ursprungligen av Dee:
Fan Volantiz, fel tråd kanske men du som programmerare snackade tidigare om VST Wrapper för Logic. Vad säger du, inte sugen på att sätta dig och skriva lite rader kod? Tror världen skulle hylla dig

)

D.

Ojojoj.....jag skulle hylla Volantiz för en sådan liten grej och sätta in 25 kronor/månad på ditt konto i 5 år framåt!

justja! .. vst-joxet är portat till osx nu ju.. då kanske det är möjligt att göra nå sånt. Om det nu är så så har nån nästan garanterat börjat på en

Jag har fått en beställning på en 3d-motor som jag ska få specen över idag.. så jag kommer inte ha tid med att mecka me nåt sånt den närmsta tiden ändå.. om nån har lust att hjälpa till så kanske.. kan ju småforska lite på saken iaf

  • Oregistrerad
  • 2003-03-24 16:59

Skit i 3D-motorn....hänvisa de till Quake-motorn eller nåt.....

Vilket är viktigast? Musiken eller det där?

cash till hyra?

dessutom så använder jag inte vst-stuff

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-31 00:24
Citat:

citerar: Jag kan nog rekommendera 828 jämfört med de inbyggda DA omvandlarna. Både på min stationära 867 och min bärbara 867 är det otroligt stor skillndat tycker jag.

Yeees! Nu hör jag ju!

Har suttit hela helgen med Mac´ens egen utgång och hörlurar. Har saknat en briljans i ljudet. Lyssnar nu på min master med 828´an och samma lurar - klar skillnad. Bättre stereobredd, mer briljans, bättre djup... stor skillnad helt enkelt. Interna utgången är dock helt OK, men låter inte "slutproduktion" på samma sätt.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-03-31 22:01

Så skulle jag också vilja beskriva det. Speciellt när jag mixar så är det klarare att hitta de olika delarna. Renare helt enkelt.

Välkommen in:)

D.

Citat:

citerar:skapades ursprungligen av PF:
Hejsan Rolle och välkommen hit!

Du kan ju leta upp en begagnad PowerBook G4 667 DVI (obs, "DVI" är viktigt, den första 667´an är inte alls lika kul)

Hoppla, jag har "den första 667:an" och är väldigt nöjd med den. Att den saknar ljudingång kan ju kvitta då en extern lösning verkar bättre... Dessutom är det kanon att det inte sitter en DVI-kontakt på burken, VGA-porten är perfekt att hänga externa billiga skärmar på utan svindyra adapters.
Så att såga första 667.an tycker jag är orättvist. Ta genast tillbaka

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-07 17:01

Ptja, det är bara att den senare är snabbare, tystare, har DVI-till-VGA-adapter inkluderad!

Fast PB som PB, världens bästa datorer är det!

Vettiga rekomendationer! Dual 1,25 GHz väsnas en hel del. Det gör i och för sig alla nya Macar men den modellen var klart överstyrd. Jag skulle vilja påstå att Motorola som gör processorerna säljer överklockade sådana och Apple hakar på eftersom dom hamnat på efterkälken i MHz-kriget. I övrigt är det en suverän maskin. Man får som sagt byta fläktpaket eller liknande gratis men jag tycker nog att alla nya modeller, även efter nya grejor, passar bäst att bo i en ljudisolerad låda.

Eftersom du kör med så mycket mjukvara igång så är en kraftmaskin som Dual 1,25 GHz vettigt.

D/A´n utgörs förutom av själva DACen också av analogelektronik och båda dessa påverkar ljudet. Jag har endast testat Motus gamla 2408 och vet därför inget om den modellen du pratar om. 2408 var extremt välljudande. Så bra att trots seriösa försök till att höra någon hörbar påverkan av ljudet från den gick det inte. Dessa tester har alltså inte kunnat komma fram till att den är annat än potentiellt ljudligt transparant. Det är extremt bra och det gällde dessutom både in och utgångar. Nu ändrar tillverkarna på bra konstruktioner och inte alltid i rätt riktning så dra inte förhastade slutsatser om din modell. Den måste testas på egen hand. Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet vet du väl!

Men det finns uppenbarligen potential i Motus audiointerface.

John

1
Bevaka tråden