Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

XP Home vs XP pro

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilken funkar bäst??

Erfarenheter? Om vi tänker oss endast för musikbruk... all hjälp tas tacksamt emot.

(Skulle köpt mac om jag haft råd...)

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-27 01:04

Jag citerar ett dokument från Tascams hemsida:

"Assuming you´re going with XP, you´ve got a choice of two versions. For the most part, the differences between the Home and Professional versions of XP have little relevance to the audio user. XP Professional contains much more by way of networking and connectivity, features absent from XP Home. As a basic rule of thumb, if you´re not planning on using your computer for any network based functions, the Home edition should serve your needs."

Själv har jag inga erfarenheter av det då det lär dröja innan XP letar sig in på min dator. Men har man bra koll på vad Windows sysslar med så är det nog smartare att installera XP Professional och sedan stänga av allt som man inte behöver.

Pro innehåller bla IIS som är bra om man utvecklar web-siter hemma utan att behöva vara uppkopplad mot nätet hela tiden. Men det har ju föga med musik att göra.
Här finns lite råd om när man ska välja Pro före Home.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2003-07-27 11:40

Det finns en stor skillnad för audiofolk, home klarar inte
två CPU:er.

amino: Dokumentet erbjöd mycket intressant läsning, tack för tipset.

st@ffan: Kan vara tänkvärt eftersom jag planerar använda datorn till lite allt möjligt.

pme: också värt att veta, men jag kommer ha 1 processor.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-27 15:12

När det ändå talas om Win XP O HOME
så kan jag passa på o höra om någon vet vad som är fel på mitt Win XP ?

Vid uppstart får jag ett systmefelmeddelande och det säger att det finns ett dubbelnamn i nätverket ??

/Danne

Danne: Svårt att säga... inte insatt i xp men har administrerat en del nt4 nät. Testa att byta namn på din burk under nätverksinställningar (om du inte är ansluten till nått nätverk förstås, då kan det skapa problem). Funkar burken som den ska annars så kanske det går att leva med.. fast jag kan ju tänka mig att det är tråkigt att få felmeddelanden varje gång man bootar upp.

Fick med XP-home på min nya burk och jag saknar en del funktioner. Bland annat funkar inte Windows Update på startmenyn. Jag får gå in där via webben. Sedan har jag inte tillgång till den gamla hederliga diskhanteraren där jag kan byta enhetsbokstav på till exempel CD-spelaren.

IIS:en saknar jag inte, skulle jag behöva den så har jag den på en Win 2000-server ute i hallen. Den står och laddar ned saker och styrs via Terminal Services.

Att byta naäm på en dator i ett nätverk brukar inte innebära några problem, så länge vi snackar om arbetsstationer. Fast har den saker utdelade så kan det bli jobbigt om an inte kör med fasta IP-nummer.

Kör XP Pro sedan ungefär 6 månader tillbaka och är MYCKET nöjd. Till viss del slår det t.o.m Win2000, vilket jag knappt kunde tänka mig... förutsatt man har Service Pack 1 installerat och ny hårdvara i alla fall

Sunwave: Om du kör nätverk hemma så kan det vara läge att kolla över vad de andra datorerna i nätverket heter. Kan tänka mig att XP inte gillar att två heter likadant. Om du däremot inte har nåt nätverk inkopplat är det nog lite klurigare...

  • Oregistrerad
  • 2003-07-27 23:18

Hej !

Ja det är just det som är konstigt !
Jag har inget nätverk. Endast ett ADSL modem o en router som 2 datorer är kopplade till.

/Danne

Hmmm... Jaha, då lär det ju vara nåt som har med routern att göra. Jag antar att båda datorerna kör på samma adress ut... Hmm... ja du, nog bäst att ta det med nån som verkligen kan innan jag spånar loss och kommer med en massa "men så här är det kanske!"

Då har du ju ett nätverk. Heter inte datorerna samma sak då? Eller kör du samma kopia av XP på båda maskinerna, typ att fick med en till en dator och sedan installerat den på den andra datorn? Det lär inte fungera på XP Home edition. Men då borde den ju säga något annat än att det finns en dator med samma näamn på nätverket. Fast Microsofts felmeddelanden kan ju vara lite "generella" ibland.

Routern har du väl inbyggd i ADSL-dosan..?

  • Oregistrerad
  • 2003-07-28 03:40

Så här ligger det till

dator 1 = Laptop med Win 98
dator 2 = Stationsnär med Win XP pro

Telia ADSL modem + en DLink bredbandsdelare

När jag kommit in i själva Windows så ploppar det upp en "triangel med utropstecken" nere till höger akivitetsfältet. Meddelandet är ett systemfel som säger att det finns ett dubbelnamn i nätverket.

Dator 1 ligger på DNS(Gateway): 10.0.0.2
Dator 2 ligger på DNS(Gateway): 10.0.0.1

Använder dator 2 mest.
Men det är iof inga meddelande som förvånar när det gäller Windows eller Microsoftprodukter över huvudtaget.

/Danne

Danne: Gå in i Settings, Control Panel, Administrative Tools, Event Viewer, System och sök upp felmeddelandet vid senaste uppstart (alltså det som visades på skärmen om dubbelnamn) och se om du kan få ut mer information om det där. Det kan också finnas varningar som inte visas på skärmen där som kan hjäpa till att ge ledtrådar.

1
Bevaka tråden