Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lasselu funderar på Mac!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-07-31 22:45

Nu är det såhär att jag funderar på att köpa mig en begagnad bärbar Mac...inget speciellt skäl egentligen, blev bara sugen på att få leka lite med Mac, något jag aldrig gjort förut...

Så...har ni några förslag vad jag ska leta efter/undvika?

Jag är ute efter något som alltså är bärbart, ligger i prisklassen max 6000:-, som klarar OSX och som kanske klarar någon form av musik-program (Reason t.ex) även om det inte är 100% nödvändigt...

en ibook isåfall.. borde väl kanske kunna få en 600MHz:are för det med lite tur.. nära på ren gissning.. men nåt att gå på iaf

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-31 22:54

Kul! En iBook (en av de vita) funkar helt klart; men tänk på att iBook är slö i jämförelse med den G4-bestyckade PowerBook-modellen av idag (och igår). För 6000:- lär du få nöja dig med en iBook dock, och det kan ju vara nog för att dras med av charmen med OS X & skönheten i MacOS och Apples datorer. Tänk på att iBook finns i två "utseenden" dock; den vita modellen kom år 2001 och det är den du ska ha, tidigare modeller blir för begränsade (t ex max 800x600 i skärmupplösning).

Här har du alla macmodeller så du kan kolla då du dyker på annonser:

http://www.everymac.com

Tänk på att pruta - många annonsörer av just beggade macar ligger ofta komiskt högt i pris. Då får man tala om att man tänker betala ett rimligt pris.

Helst på ett sätt som gör att de fortfarande vill sälja sin gamla skatt...

Glöm inte grannforumet; där kommer du inom två timmar att ha fått 38 svar i frågan...

http://www.99mac.com

  • Oregistrerad
  • 2003-07-31 23:23

Jag har precis köpt en beg ibook 700 Mhz för 6500 pix.....En helt underbar surf- och skrivdator. Den fungerar även hjälpligt som Mp3 streaming-server

Men jag varnar dig, blir du väl fast så kommer du upptäcka att du vill ha en G5, en iPod, Cinema display......and the list goes on and on.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-01 10:00

6 å 5 - ett klipp ju!

Får god lust att leta upp en själv.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-08-01 12:27

Ok, då har jag ett hum om vad jag ska leta fter...tackar.

Jag skrev i nån tråd förut om iBook vs Powerbook, så sök efter "Powerbook" eller "begagnad mac" så hittar du den förhoppningsvis.

Kort summering: Powerbook G3 har större cache och snabbare buss än 500MHz ibook, och större cache än snabbare ibook:ar. Kan köra två skärmar (vissa ibook klarar det också med lite hack).

Men jag skulle sikta antingen på en Powerbook Pismo G3/500 eller en iBook 600+. Jag kör själv en Pismo 500 som huvuddator, och den klarar rätt mycket. Nu kör jag inte några tyngre ljudprogram i OS X, men Reason borde rulla bra utan några som helst problem. Det borde landa omkring 6000kr beroende på konfiguration. Långsammare datorer klarar OS X, men är väl inte att rekommendera.

Välkommen in i Mac-träsket!

Kolla in Mactorget för annonser också.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-08-01 17:02

Hittade tråden...intressant läsning...

Hur mycket minne bör man ha? Ju mer desto bättre antar jag, men vad är absolut minimum?

Men - hallå! Sånnadäringade Mac-datorer är väl inget för musiker. Dom används ju bara av reklamfolk.

OBS ironi!!!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-08-01 17:30

Då får jag väl bli reklamare då...det ska väl inte vara så svårt...

  • Oregistrerad
  • 2003-08-01 21:02
Citat:

citerar:skapades ursprungligen av lasselu:
Hittade tråden...intressant läsning...

Hur mycket minne bör man ha? Ju mer desto bättre antar jag, men vad är absolut minimum?

Om du är inne på att köra OSX är 256 Mb minimum enligt mig. Då funkar det, men det går lite segt. Satsa på att ha 512 Mb eller mer för en trivsam arbetsmiljö!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-08-01 21:27

Hur är det att köpa till minne? Är det lika groteskt dyrt som allt annat i Apple-världen?

  • Oregistrerad
  • 2003-08-01 22:34

Saxat från Macoteket.se

SO-DIMM (133 MHz) 1.25", 512 MB (för alla PBG4 & vita iBooks) 999kr

Hyfsade priser.....

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-08-01 23:22

Näe, det lät ju inte så farligt...

Det funkar att köra OS X på 256MB, men mer är nog att rekommendera, speciellt om man ska hålla på med musik (definitivt om man tänker köra stora samplade saker också).

Faktiskt så är de flesta grejer i Macar numera standardiserad hårdvara (minne, hårddisk, grafikkort) så det är oftast inte dyrare än i PC-världen.

1
Bevaka tråden