Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Emu aps eller m audio dio?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har fått två bra erbjudanden på ljudkort, det ena är emu aps och det andra m audio dio.
Mina behov är ett mångsidigt ljudkort, som jag också ska spela softsynthar live med, pluggar och effekter kommer inte köras något alls för min del.
Emu kortet har kostat 8000 och det borde ju visa att kortet är väldigt bra men jag har också hört från många att ska man ha ett emu aps så är det lika bra att köpa ett sb live eller nått sånt.
M audio kortet verkar nyare och med mindre finesser men den har väldigt bra latency också.
Vilket tycker ni är bäst för min del.
Jag har redan ett midinterface så det är inga problem.
Säg vad nu tycker

En fråga till...funkar det under xp ?
var kan man ladda ner drivisar isåfall någon som vet??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-26 22:45

Emu APS är samma kort istor sett som SB Live. Creative Labs äger ju E-Mu så det är inte så konstigt. Hög latency och låst till 48kHz fs vid ASIO drivrutin är vad som väntar. De vänner jag har som använt APS eller SB Live har bytt när de börjat använda mjukvaru syntar och/eller spela in audio. En av dom tog sitt förnuft tillfånga och bytte till mac i samma veva. Den andre kör på ett RME kort.

danke schön, om det är så är det inte värt och skaffa ett sånnt.
Men m audio dio har jag inte lyckats hitta mycket info om på nätet, den borde väl vara skaplig till softsynthar eller?
tacksam för alla tips

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-26 22:53

det är precis ett sånt där, men skillnaden verkar inte vara stor på en audiophile 24/96 och den.
vad rekomenderar ni ??

  • Oregistrerad
  • 2003-03-26 23:08
Citat:

citerar:skapades ursprungligen av drdreas:
Jag har fått två bra erbjudanden på ljudkort, det ena är emu aps och det andra m audio dio.
Mina behov är ett mångsidigt ljudkort, som jag också ska spela softsynthar live med, pluggar och effekter kommer inte köras något alls för min del.
Emu kortet har kostat 8000 och det borde ju visa att kortet är väldigt bra men jag har också hört från många att ska man ha ett emu aps så är det lika bra att köpa ett sb live eller nått sånt.
M audio kortet verkar nyare och med mindre finesser men den har väldigt bra latency också.
Vilket tycker ni är bäst för min del.
Jag har redan ett midinterface så det är inga problem.
Säg vad nu tycker

Som jag kan minnas har emu aps alltid sålts för 4995:- (listpris 8000:- däremot). Jag gav 5000:- för det men de utlovade mac-drivisarna uteblev och jag bytte det mot ett M Audio dio delta. Efter ett evigt krånglande med digitala ingångar sket jag i hela affären, så jag har kanske inte så mycket att komma med här

Kan knappast hålla med om att emu och SB live kan jämföras dock

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-26 23:12

Jag tror att ett Audiophile är bättre. DiO är ett äldre kort och därav äldre drivrutiner. Dessutom har den ingen analog ingång vilket blir problem om du vill spela in något analogt. Digital In Out. Jag har en tredje kompis med en rätt seg PC som kör med Audiophile med bra resultat. Det har pratats en del om problem med knaster och Audiphile men är inte mer insatt i problemet tyvärr. Om det nu är ett problem?

okay det blir nog helre en audiophile isånna fall, jag har en kass dator men det borde funka skapligt ändå.
Amd 1400, 256 ram, 80 gb, via chipset (f*n

)
det fungerade när jag hade audiowerk 8 clockrent men det är väl bara att köpa på öppet köp antagligen man vet ju alldrig med dessa datorerna.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-26 23:37

drdreas : Jag skulle inte rekommendera att prova något M-Audio-ljudkort med VIA-chipset. Har själv försökt få ett Delta 66-kort knasterfritt med min PC (med VIA133 chipset) men jag lyckades aldrig. Ändå provade jag alla tips jag kom över, koppla ut USB-port, diverse PCI-inställningar, installerade alla patchar inkl VIA4-1, George´s PCI-Latency Patch osv.. den började ändå knastra svagt svagt vid både in och uppspelning. Med samplingarna inzoomade i Sound Forge såg jag att det endast rörde sig om 2-3 samples som var "off", och det är det som alstrar klicket. Suck.

APS-kortet skiljer sig från Live!-kortet på en rätt viktig grej, den har fler och bättre kvalíte på ingångarna än SB Live!. AC97-mixern som sitter i Live!-korten brusar rätt mycket. Men det finns ju Audigy idag, kanske kan vara något?

  • Medlem
  • 2003-03-26 23:50

Kompisen kör med ett M-Audio Audiophile 9624, inga som helst problem, Hans dator är relativt ny, AMD XP1700 tror jag, med ett Asus moderkort med Via chipset på. Däremot så se upp med IDE-raid kort, blev tvungen att stänga av kompisens IDE-raid då den tog all tillgänglig bandbredd på PCIbussen.

Ok det verkar vara individuellt med hur det fungerar mellan amd-via-m audio.
Lösningen är nog dyr om jag måste köpa en ny datorn bara för att köra fm7 och kontakt då och då (suck).
Aps verkar vara ett bättre kort än sb live crapet, men latencyn ack om den hade bättre latency, får väl kolla på audigy korten till slut

varför kör du inte vidare på audiowerk8:an?

Jag kunde inte få tillräckligt bra latency, jag använder min dator som sampler och synth live, det måste vara under 5 ms om jag ska köra de stilarna som jag kör med så att inte datorn ska halka efter.
Men audiowerk korten är ju väldigt bra annars och dom låter långt mycket bättre än dom flesta ljudkort jag har testat.
Kanske man ska sattsa lite högra denna gång och köpa ett audiophile 24/96 eller något beggat rme kort.
vad kör du vollan då?

pulsar2, audiomedia3 och audiowerk8.. använder inga vst´s eller liknande.. så latency har jag inte så stor koll på tyvärr

Jag hade ju lätt valt vilket m-audio kort som helst över ett aps eller nått kort från creative.

Särskilt när dom e så förbannat billiga nu m-audio korten.

  • Medlem
  • 2003-03-28 15:49

M-Audiokorten är mina favorit kort, inte bara vettig hårdvara utan även välskrivna drivrutiner (På PC vill säga, Mac har jag inte koll på).
Har provat en del andra såsom Rme med ett alessis AI3 (blähh vad krångligt och buggigt, clockfrekvser som inte stämmer osv.),
ST Audio DSP 24 mkII (Dålig drivrutin, för ca 1 år sedan då jag hade det kortet iallafall, ljudprogrammen som använder kortet krashade då och då under mystiska omständigheter.)
Har provat en del annat oxå, men aldrig varit helt nöjd med just drivrutinerna på samma sätt som jag varit med M-Audio´s kort.

Jag har inte köpt ett ljudkort än men det finns så mycket att välja på så det är väldigt svårt, nyligen såg jag en seasound solo ex på annons för knappt 2 laxar, men är det bra för softsynthar?

1
Bevaka tråden