Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

01V eller AI3

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-04 23:59

Hejsan vänner!

Jag har en liten fundering. En polare och jag sitter och bygger musik här, och vi har snackat fram och tillbaka om ett interface för att ta in ljud i datorn.

Idag går ljudet in i min 01V-mixer, och sedan digitalt till ett RME Hammerfall-kort för att således landa i Cubase SX. Det fungerar alldeles strålande, men är aningen bökigt då vi ska hårddiskinspela spåren .. och då vi ska monitorera spåren. Som det är idag hårddiskinspelar vi varje MIDI-kanal för sig och processar därefter (eq, delay, reverb plus andra skoj effekter för att liva upp stämningen lite).

Det första vi tänkte på var då att ett Motu 24I/O vore rätt. 24 ingångar, rätt in i burken, utan att gå via mixern. Ett Motu 24I/O ersätter för min del både 01V-mixern och Hammerfall-kortet, men frågan är om man tappar något?

Ett annat alternativ är att skaffa en trave (närmare bestämt tre stycken) Alesis AI3:or och behålla Hammerfall-kortet. Det skulle motsvara behovet av ljudingångar (till ett lägre pris) samt att det skulle ge mig en S/PDIF över.

Ett alternativ till AI3:an finns Behringer ADA8000 (tror jag den heter). Den har 8 in/ut där varje ingång är XLR och har en liten gain-ratt. Ingångarna är även mikrofonförstärkta. Det är himla trevligt.

Vi har idag ett gäng synthar, och vi hårddiskinspelar som sagt alla ljudspår var för sig (inga undantag). Frågan är vad jag vinner på att dumpa mixern till fördel för ADAT-interface.

Tankar och funderingar mottages vänligt

// Rizzo

Måste erkänna att jag inte förstår vad det innebär för problem att monitorlyssna genom mixern. Om du dessutom ändå spelar in varje spår för sig så känns det ju lite overkill att ha 24 ingångar. Borde ju räcka med ett stereopar.

Min första tanke är att du måste ha en rätt knasig konfiguration för jag förstår inte riktigt problemen. Eller är det bara jag som är dum i huvudet och inte fattar vad du menar. Inte helt osannolikt

/Rob

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2003-08-05 20:20

Ett stereo par är ganska lite om man ska spela in trummor.
Hur som helst har du inte funderat på att låta ADAT:en från mixen gå till både HD-recorden och datorn? Eller för den delen köra med direkt monitorering från mixer=>dator=>HD
kör man direktmonitor så passerar det aldrig pci-bussen och du riskerar inte dropouts, för jag antar att det är det som är orsaken till att du inte vill använda datorn som recorder?

PME: Å andra sidan skall han ju bara spela in MIDI styrda synthar vilket innebär att din trummfilosofiering faller som off-topic

Förstår överhuvudtaget inte problemet. Jag kör alltid så att jag disablear (svengelska) monitoringen på det som går in i datorn och kör min monitorlyssning via mixern. Alltså om du drar in ditt instrument via kanal 1 på 01V:n så skickar du det till ADAT Out 1 samt stereo out. Sen stryper du direkt monitoring på ljudkortet så du inte får rundgång. Det som då händer är ju att du spelar in i datorn via ADAT 1 samt får din monitorlyssning till stereoutgången. Ingen latency, inget krångel.

Kanske är det som sagt så att jag missuppfattar frågan och att du som PME föreslår spelar in live trummor, vilket isåfall kräver fler ingångar. Förtydliga gärna.

/Rob

Edit: Jag uppfattade det som om du använder datorn som HD recorder. Alltså Cubase SX. PME verkar ha uppfattat att du har en extern HD inspelare. Tror du får skriva lite tydligare vad du använder för grejer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-06 14:25

Hej!

Nu är det dags att förtydliga det hela lite. Det blev visst något otydligt första gången.

Så här va. De flesta synthar spelar enbart ett ljud åt gången (omni-mode, eller mono-mode) och åker just nu in i mixern. Från mixern åker de sedan in i datorn, där vi mixar allt och lägger på effekter.

Det vi vill komma åt är att spela in alla syntharna på en gång till separata spår, istället för att spela in ett spår i taget (tar rätt lång tid om man jobbar med låtar upp mot 10 minuter, vilket ofta händer).

Det jag har förståt att vi vinner på att ha många ingångar i datorn är att, eftersom vi inte använder effekterna som finns i mixern, vi kan lägga på effekterna direkt i Cubase då vi även monitorlyssnar genom Cubase.
Fördelen med att monitorlyssna genom Cubase är att man verkligen hör vad man spelar in.
Nackdelen är att man får aningen latency - den är dock så pass kort att den inte stör.

Mixern känns idag enbart som en tratt. Frågan är mest om det är något vi glömt att tänka på ..?

Pryl-kurisosa, se www.cutpaste.org och klicka på ´studio´

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-06 14:51

Kolla med de som gör Hammerfall om kortet pallar att "simultanmonitorera" så många som tre AI3:or samtidigt. Annars är nog Motu´s PCI-lösningar rätt vettiga. En vettig grej är att använda patchbay så kan man koppla om snabbt.

min första tanke är att kasta ut mixern genom fönstret å köra på ett par alesis ai3 som du skrev ovan.. tanke nr2 kommer kanske senare!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2003-08-06 15:52

Vad är det som är problemet? Är 8 kanaler för lite? Jag blev inte direkt mindre förvirrad av ditt svar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-06 16:07

Ja, 24 vore trevligare helt klart.

Volle, kommer det någon andra tanke snart?

mm.. tanke 2 är väl egentligen nå liknande det jag kör här.. en ai3.. sen ett analogt mixerbord med tillräckligt många kanaler och 8 bussar som du kopplar direkt till ai3:an

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-06 16:20

Det tråkiga är att mixern bara kan ha ett ADAT-kort. Två eller tre hade ju inte skadat .. men återigen. Jag använder ju egentligen inte mixerfunktionen i mixern, utan den är mer som en begränsad AD/DA idag.

Frågan kvarstår. Har vi förbisett något om man dumpar 01V till fördel för några AI3:or?

Du tappar micpreamparna och de trevliga reglarna.. + effekterna som du inte använder.. det är väl i stort sett allt.
Du vinner antagligen lite bättre kvalité på inspelningarna.. plats (eftersom att du ändå bygger grejerna på högen i det större rackstället jag tycker du ska skaffa isåfall om du inte redan gjort det).. + att du slipper sitta å rota med mixern när du ska spela in nåt.. men det kanske inte varit så mycke till problem?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-06 16:36

Har inte 01v ADAT-anslutningar?

... förresten?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-06 16:42

Volantiz: Därför tänkte vi på två AI3:or och en Behringer ADA8000 istället för tre AI3:or.

PF: Det finns en expansion som ger den gamla 01V:n en ADAT-kontakt. Den nya generationen 01V96 har redan en inbyggd har jag för mig, plus att den käkar två exp-kort .. men för all dell, jag kan ha fel

1
Bevaka tråden