Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digitalkamera?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är i stånd att inhandla en sån där modern tingest som heter digitalkamera. Vad bör man tänka på med megapixels, minneskort å allt det e´?

Någon som har tips på prisvärda Digitalkameraapparater i 4-5ooo Kr klassen?

För hobbyfotograferandet så skulle jag rekomendera någon av Konicas två toppar:
Konica Digital Revio KD-400Z
Konica Digital Revio KD-500Z

Smidiga att ha med sig och kostar inte för mycket.

Har själv valt en Ricoh RDC 7.
Därför att macron går till 1cm !
Kamerans och LCD skärmens utformning gör att du kan ta bilder ur helt "nya" vinklar.
RDC 700 kan sända bilder direkt från kameran till din hemsa
Bildkvalitet är mycket bra, så bra att jag lyckades "lura" några "experter att bilderna var tagna med en Hasselblad 500C

Christian

  • Oregistrerad
  • 2003-03-29 21:00

Jag har en Konica Digital Revio KD-400Z funkar kanon bra,tar bra bilder.Den är just nu sänkt med 1000:-lapp.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-29 21:26

Närgräns? Snabbhet? Filmning med ljud? Batterilivslängd? Hjälplampa för fokusering? Ljuskänslighet? Bra bilder utan blixt vid dålig belysning? Bra bilder på långt håll?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-29 21:31

Kör med Nikon Coolpix 3500 själv. Man kan vända linsen och ta bilder på sin egen fula nuna. <---- Som här till vänster

Citat:

citerar:skapades ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:
Närgräns? Snabbhet? Filmning med ljud? Batterilivslängd? Hjälplampa för fokusering? Ljuskänslighet? Bra bilder utan blixt vid dålig belysning? Bra bilder på långt håll?

JA säg det .... allt från att fota på nära håll i mörka källarlokaler till att fota i strålande sol ute på en kritvit is ... batterilivslängd givietvis bra! Ingen digitalvideotjossan hejsan behövs....

  • Oregistrerad
  • 2003-03-31 13:40

Minolta Dimage F200 är nog ett bra alternativ
4megapixel och 3 ggr optisk zoom
Onoff har specialerbjudande på den nu

  • Oregistrerad
  • 2003-04-04 18:16
Citat:

citerar:skapades ursprungligen av Dúnadan:

Citat:

citerar:skapades ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:
Närgräns? Snabbhet? Filmning med ljud? Batterilivslängd? Hjälplampa för fokusering? Ljuskänslighet? Bra bilder utan blixt vid dålig belysning? Bra bilder på långt håll?

JA säg det .... allt från att fota på nära håll i mörka källarlokaler till att fota i strålande sol ute på en kritvit is ... batterilivslängd givietvis bra! Ingen digitalvideotjossan hejsan behövs....

Utomhus är lätt. I dagsljus kan vilken skräpkamera som hest ta hyfsade bilder. Inomhus är svårt även med blixt om det är för mörkt för att fokusera. Ett tips är att kolla att den kamera du köper kan fokusera i taskigt ljus.

Och så finns det vissa situationer då man behöver manuella inställningar, t.ex. när man fotograferar nån som badar. Lite solreflexer pajar ljusmätningen ordentligt. En ren "titta-tryck"-kamera klara inte såna situationer. Å andra sidan kan den bli så mycket lättare att hantera att det är värt det.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-05 08:30
Citat:

citerar:skapades ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Citat:

citerar:skapades ursprungligen av Dúnadan:

Citat:

citerar:skapades ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:
Närgräns? Snabbhet? Filmning med ljud?

JA säg det ....

Utomhus är lätt.

Alltså! Det räcker med att skriva :

Dúnadan : Utomhus är lätt blablabla...

...eller liknande, ni måste inte trycka på "quote"-knappen när varje möjlighet ges. Man brukar förstå sammanhanget ändå. Så snälla, låt "quote"-knappen vila.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-05 18:07

Den är en sann styggelse!

Herr Veltman: Snygg bild, vad kostade din kamera?

Bäste Herr PF,
gav 8000kr inklusive Smart Media 32mb kort för snart 2 år sedan.
Idag finns det mostvarande Ricoh modeller för runt 4000kr. Köpte min på Svenska Kort, Hornsgatan Sthlm.

Annars kan man ju göra instrumentbilder i Photoshop, då behöves ju ingen kamera

Christian

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-06 16:09

Ånej, ett foto är oslagbart än så länge måste jag säga.

Fyra laxar är väl OK, synd att digitalkamerorna är så fjantigt små bara. Jag vill ha en redig grej, lite systemkamera-känsla, inget litet fjuttifjutt som går i tusentjugofyra bitar om man råkar vara lite oaktsam. Helst nå´nting med rejäla gummigavlar. Vill ha en kamera som nästan är som ett vapen på nå´t vis. Eller åtminstone som en machokikare. Lite military stylee. Raw stuff. Lite digitalkamerornas Hummer. Finns det nå´t sån´t?

De digitala jag sett med "riktig" kamera känsla kostade ca 80.000kr. Själv var mina kriterier
liten att ha i fickan och bra närgräns på 1 cm.

Tyvärr känner jag inte till någon kamera med vettigt pris och enligt dina önskemål, men det kommer säkert !

Undrar om det inte snart kommer någon form av "digital film" så att alla gamla härliga kameror kan användas igen ?
Tänk dig en gammal Hasselblad/Leica som går att använda utan "film" Riktiga pjäser utan plastkännsla.

Christian

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-06 16:49

Det vore hur ballt som helst. Som en liten måttanpassad insats som går in i en systemkamera, med utfällningsbar USB- eller Firewire-port som man bara tjoffar in i Den Digitala Världen sedan. Läckrast vore kommentarerna bland släkt å vänner: "Fotar du med den där gamla grejen, du är rolig du! Att du orkar". Å andra sidan är analogtekniken fortfarande klart överlägsen den digitala egentligen. Om man nu hade tid, rum och råd - ett mörkrum - det går inte att överträffa närvaron i bra bilder som man sedan framkallar själv. Som blir någonting - man kan låta dem torka och sedan rama in dem, de blir inte bara en massa "PICTURE00281.jpg" på en hårddisk.

Här en Ricoh av senaste modell :

web page

  • Oregistrerad
  • 2003-04-07 21:44
Citat:

citerar:skapades ursprungligen av encore:
ni måste inte trycka på "quote"-knappen när varje möjlighet ges.

Man brukar förstå sammanhanget ändå. Så snälla, låt "quote"-knappen vila.

Citat är bra, men man bör hålla dem korta. Normen jag går efter är att om man skriver mindre än man citerar så har man trimmat för lite. Om jag skriver utan att citera, med tanken att inlägget ändå står på raden över, så slinker det alltid in ett par inlägg medan jag skriver.

I fallet ovan citerade jag för att det skulle synas att jag utvecklade kommentaren jag gjorde innan. Det var i alla fall tanken.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-07 21:59
Citat:

citerar:skapades ursprungligen av PF:
Jag vill ha en redig grej, lite systemkamera-känsla, inget litet fjuttifjutt som går i tusentjugofyra bitar om man råkar vara lite oaktsam.

Kolla Olympus 5050. Bra kamera, känns ganska rejäl. Metall med knottrig yta. Många inställningsmöjligheter.

Själv har jag ratat den för att den var för klumpig för min smak, men om man inte har nåt emot det så tror jag den kan vara rätt.

Minolta Dimage 7i och dess kusiner är en annan variant. Hög kvalitet, rejäl zoom. Går garanterat inte ner i nån bröstficka.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-07 22:14

Olympus 5050:

Den verkar tung! I bemärkelsen bra!

Priset då? 8 laxar?

Minolta Dimage 7i:

Japp, den "går hem" den med.

Under 10 lök?

1
Bevaka tråden