Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper nya PowerMacar...

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-08-14 07:52

Apple har uppdaterat sin serie av PowerMacar . uppdateringen får väl anses som ganska blygsam och högst väntad, men med ett spännande drag för alla ljudintresserade. Nu har samtliga modeller (förutom den allra billigaste) dubbla processorer, med start från 867 Mhz upp till 1,25 Ghz. Med tanke på Logics (och Cubase?) multiprocessorstöd så kan det nog innebära riktig fluffig prestanda även för musikintresserade som inte har råd med Apple allra värsta burkar...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-20 23:53

Ett stort problem ur musiksynpunkt är att inga programvaror av vikt för en så pass effektiv Mac funkar under OS X. Ska man köra Reason så är det nästan overkill med en av dessa maskiner än så länge menar jag. Levereras dessa nya Mac´ar ens med Mac OS 9.2.2 eller är det enbart Jaguar som kommer med dem?

Annars, att köra en MP-maskin under 9.2.2 är ju lite som att köpa en Porsche och bara få köra den i bilköer, ingen annan stans.

<Levereras dessa nya Mac´ar ens med Mac OS 9.2.2 eller är det enbart Jaguar som kommer med dem?>

Om jag fattat rätt så får man köpa till 9.2.2 för 20 dollar om man fortfarande vill köra classic.

Dock börjar det ju rulla in bra ljudprogram för Mac OS X. Pro Tools går ju att kör nu t.ex och Logic lär ju dyka upp snart.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-21 19:36

Haha! Vilka BASTARDS! Måste man betala EXTRA för att få köra OS 9? Det blir bara macfreaks som köper dessa maskiner, inte studiorävar, inte än på ett tag får vi gissa.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-22 17:03
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Chaosstar:
/../
Dock börjar det ju rulla in bra ljudprogram för Mac OS X. Pro Tools går ju att kör nu t.ex och Logic lär ju dyka upp snart.

Var har du hört att ProTools kan köras på Mac OS X? Den enda informationen jag har läst gäller ProTools 5.3.1 TDM och där står att läsa:

"Pro Tools TDM 5.3.1 software, full Avid interoperability and DigiStudio (Mac only) support is now available with Pro Tools|HD on Windows XP Professional and Mac OS 9.x."

...dvs inte för Mac OS X!

Ge gärna länkar till nyheterna...

/Jont Olof

<Var har du hört att ProTools kan köras på Mac OS X? Den enda informationen jag har läst gäller ProTools 5.3.1 TDM och där står att läsa>

De måste ha ändrat om det hela, det var en Mac OS X bild där förut exact på den sidan. Och det stod om X stöd. Eller så är jag helt förvirrad, vilket jag inte tror. Vet att andra personer talat om Mac OS X stödet och refererat till digis nyhetssidor. Hur som helst så ska det komma ut en Mac OS X version nu i höst. Om den nu inte är släppt än. Vilket är på tiden.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-26 09:06

Så sant så sant! Det börjar bli på tiden att det släpps program för Mac OS X nu. Enligt senaste MacWorld så förväntas Emagic släppa Logic för OS X i slutet av september, vilket rimmar fint med det faktum att Apple sagt att uvecklingen för Windows skall upphöra den 30 september.

Nåja, den som lever får se. Jag är i alla fall jäkligt nyfiken på vad de nya audiofunktionerna i OS X kan göra för prestandan i våra program.

/JO

  • Medlem
  • 2002-08-28 18:51

Det blir fest hemma hos mig när Emagic släpper Logic för OS X. Alla är varmt välkommna

[ 29 Augusti 2002, 13:57: Meddelandet ändrat av: mazze ]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-28 21:40

Haha!

Vore kult faktiskt. Åka till Piteå å hylla Logic. Klart udda företeelse.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-03 00:23
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mazze:
Det blir fest hemma hos mig när Emagic släpper Logic för OS X. Alla är varmt välkommna

Nu är det gjort! Hoppas du står fast vid ditt ord!!

/Jont Olof

"Haha! Vilka BASTARDS! Måste man betala EXTRA för att få köra OS 9? Det blir bara macfreaks som köper dessa maskiner, inte studiorävar, inte än på ett tag får vi gissa."

Det här inlägget från 99mac är bra förutsatt att man har två hårdiskar.

"Skivorna som följer med en Dual 867 inköpt i Sverige innehåller en svensk 9.2.2. Om man stoppar i skivan Software Restore 1 och söker efter osynliga objekt på den så hittar man en image-fil som innehåller Mac OS 9.2.2. Öppna den och droppa allt innehåll på en tom disk så är du färdig. MEN, om man vill ha en 9.2.2 US så måste man nog köpa från Apple. Fast den bootbara kostar väl inte 1000 spänn? 200 hade jag för mig."

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-03 23:49

Mmm. Men sån´t funkar inte i en studio tror jag. Man har liksom inte tid att hålla på å strula. Jag tror de väntar tills det finns G5´or (eller vad nästa modell nu kommer att heta) och tills ProTools & Logic garanterat snurrar klockrent i OS X. Känns som en liten uthållighetstest för alla Mac-användare det här med övergången. Vissa kommer ju tyvärr gå över till Den Mörka Sidan. Tur att man själv återfann sinnesnärvaron...

Det tog inte mer än 7-8 minuter innan det var klart,har bara lite tid så.

rolloq

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-04 22:36

Det är inte det det handlar om. De där killarna har inte kompetensen liksom.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-05 03:12

Ännu en nackdel (!) med de senaste, helt makalösa G4´orna är att de enligt en tråd på 99mac LÅTER som tusan. Min gamla G4/466 kunde fläkta på rätt bra, men de senaste kallas redan i folkmun för "dammsugarna". Det bådar inte gott. I och för sig är det monsterdatorer, man får väl förvara dem i ett serverrum och ha långa kablar till sin arbetsstation eller nå´t. Funkar ju i en seriös studiolösning faktiskt. Men bärbart är schysst även ur denna synpunkt måste jag säga. Det susar lite från bärbara, inget man direkt tänker på som i fallet stationära G4´or.

[ 05 Oktober 2002, 03:13: Meddelandet ändrat av: PF ]

  • Oregistrerad
  • 2002-10-05 12:25
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PF:
Ännu en nackdel (!) med de senaste, helt makalösa G4´orna är att de enligt en tråd på 99mac LÅTER som tusan. Min gamla G4/466 kunde fläkta på rätt bra, men de senaste kallas redan i folkmun för "dammsugarna". Det bådar inte gott. I och för sig är det monsterdatorer, man får väl förvara dem i ett serverrum och ha långa kablar till sin arbetsstation eller nå´t. Funkar ju i en seriös studiolösning faktiskt. Men bärbart är schysst även ur denna synpunkt måste jag säga. Det susar lite från bärbara, inget man direkt tänker på som i fallet stationära G4´or.

Har hört surret från dom senaste PowerMacarna, ingen ljuv musik för öronen direkt. Men något som slår allt är Apples XServ. Den låter som en dammsugare, men dom ska ju stå i nått serverrum, så det kanske inte gör nått.

iMacarna däremot är knäpptysta. När min pappas iMac gick ner i vila blev man nästa lite rädd. Det var helt tyst i rummet. Apple skulle göra en iMac fast utan skärmen, så man kunde plugga in valfri skärm i den, typ som Kuben. Med ett gäng Firewire och PCI platser. Skulle bli en given Studiodator.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-05 14:52

Tyvärr så floppade ju Cube så det stod härliga till, även om jag (och du? och många med oss) tyckte det var en helt fantastisk revolution inom datorvärlden.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-05 15:31
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PF:
Tyvärr så floppade ju Cube så det stod härliga till, även om jag (och du? och många med oss) tyckte det var en helt fantastisk revolution inom datorvärlden.

Jepp, det tyckte jag. Förrutom prispolitiken Apple förde/för. Alldeles för höga priser med tanke på prestanda om man är hobby musiker.

Men det är klart. Jag skulle ju aldrig köpa en PC till studion med tanke på allt strul det är. Så det kanske är värt att betala lite mer för att få det relativt smärtfritt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-06 00:26

Först är det något att tveka på. Sedan... "när du har bestämt dig"... öh... för att inte bli fet... hehe... så är det inget att tveka på. Gillar man Mac... så blir man lycklig om man köper sig en ny Mac. Köper man en PC så ångrar man sig. Om man framför allt gillar Mac, alltså.

1
Bevaka tråden