Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Första bärbara

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ha överseende med en nykomling med huvudet fullt av frågor. Kanske många dumma frågor men då hoppas jag att det finns någon som kan rätta mig. Jag har jobbat med PC i några år och vill nu skaffa mig en bärbar dator. Efter flera års tröttsamma om installationer av systemet lyfter jag blicken mot horisonten. Där upptäcker jag iBook och PowerBook. Nu skall jag lämna PC: n bakom mig och träda in i Mac världen. Programmen jag jobbar med är: Ordbehandlare, Kalkyl, Photoshop, Dreamweaver, Filmredigering (på amatörnivå), Jag vill kunna spela Mp3, titta på DivX och bränna skivor och lite annat. Och nu till frågan. Vilka program skall jag skaffa? Hur skall en sådan dator vara bestyckad? Hur mycket minne? Och är det för litet med en 12” skärm?
Snällt om någon har tid att svara.

Ordbehandlare, Kalkyl=MS Office
Photoshop=Photoshop
Dreamweaver=Dreamweaver(?)
Filmredigering (på amatörnivå)=Final cut express eller iMovie (sistnämnda ingår i OS X)
Mp3=iTunes (ingår i OS X)
titta på DivX=Quicktime (ingår i OS X)
bränna skivor=Discburner/iDVD
Hur mycket minne?=Så mycket som möjligt, absolut minst 512, tror dock att det är för lite för filmrdigering.
Och är det för litet med en 12? skärm?=1024x768 är litet när man kör program med många paletter.

Jag rekommenderar en TiBook >800MHz

Välkommen till Mac-gänget!

Som David redan svarat så finns Office även för Mac, köper du en "konsument"-Mac kan du till och med få AppleWorks på köpet och då får du ordbehandlare och kalkylprogram (fast simplare) på köpet.

Photoshop, Dreamweaver finns som Macversion också, har du dem redan för PC så kontakta Adobe och Macromedia för plattformsuppgradering. Jag vet att Adobe tar en summa för att byta licens för ny plattform, men det är det värt. Annars går det ju att köra dina gamla PC-program i ett program som heter Virtual PC.... fast det är segare och dumt, då är du ju fortfarande fast i Windows så att säga.

QuickTime fixar DivX till viss del, sen finns det många gratisprogram eller sharewareprogram som klarar olika format också. Så det är inga problem att kolla på såna filmer.

iTunes (som är gratis) är absolut den coolaste mp3-spelaren. Du kan rippa mp3-filer, bränna från programmet och har du en iPod kan du även synka därifrån till din iPod. Lite kul med visuella effekter, men inte nödvändigt. Kul som partymaskin om inte annat.

iMovie (som är gratis) är väldigt kul att börja med som amatör, men när du blir varm i kläderna kan Final Cut Express vara något (kostar inte så farligt mycket). Jättekul är det för amatören, man känner sig superproffsig!

Köper du en dator med DVD-brännare så får du dessutom med iDVD (gratis) som är ett otroligt kul program för att göra DVD-skivor med avancerade effekter för stillbilder likaväl som dina egna hemgjorda filmer.

iPhoto (gratis) är också trevligt om du håller på lite med digitalfotografi.

Alla i-programmen är dessutom integrerade med CD- och DVD-brännaren så du kan bränna ner dina alster direkt från programmet.

Det är nästan onödigt att rekommendera Toast Titanium, men i vissa fall så kan den vara bra att ha också, så håll utkik efter den också för framtida behov.

Jag gillar 12" PowerBooken, men jag skulle nog köpa till en extern skärm om jag jobbar med Photoshop och andra program med många paletter. Det blir lite trångt annars. Ett alternativ kan ju vara en 15" PowerBook som har 1280x854 upplösning.

Lycka till med vilket val du än väljer... du kommer att bli nöjd!

• Oregistrerad
  • 2003-02-08 14:27

Välkommen till en ny spännande värld!

Jag har beställt (men ännu inte fått ) en Powerbook 12". Är i mina ögon ett grymt bra köp - naturligtvis!

Min femte Mac men min första bärbara.

En av de stora skillnaderna mellan Powerbooken och iBooken är att Powerbooken har enorma möjligheter att koppla till externa monitorer av alla de slag, något som iBooken nästan saknar, den har bara ren skärmspegling och inte så mycket video ut-portar.

Det kan vara något att tänka på när du väljer.

• Oregistrerad
  • 2003-02-10 16:22

Jag håller med att 12" Powerbook är ett bra val. Angående den lilla skärmen så tror jag nog att som många andra kommer du använda en extern bildskärm och tangentbord för ergonomin om du sitter lång tid framför datorn. Därför tror jag det lilla formatet på skärmen inte gör så mycket.

1
Bevaka tråden