Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krasch med USB-midi och OMS.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-09-11 01:33

Detta med USB, OMS och Appletalk. Jag har ett Yamaha UX96 midiinterface, OMS 2.3.8 och en PB G4. Allt funkar fint tills jag kopplar in interfacet. Då kraschar vissa musikprogram nästan var tredje gång vid uppstart, mer exakt efter det att OMS frågar om Appletalk ska stängas av eller inte. Om Appletalk är av fungerar det bra, men ofta vill jag ju skriva ut från programmen och då måste ju Appletalk vara på. På Yamahas sida finns bara nya windows-drivrutiner. Det verkar orimligt att det skulle vara OMS eftersom det fungerar när interfacet inte är anslutet. Hur funkar det? Är det bara att vänta tills Yamaha fixar nya drivrutiner eller finns det något annat knep? OS 9.2.2 och saken gäller alla musikprogram som använder OMS.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-17 00:35

Mig veterligen så gillar inte OMS och AppleTalk varandra. Kort och gott, skall du köra midi så lär du stänga av AppleTalk. Jag vet inte riktigt hur man smidigast löser ditt problem med skrivaren. Har inte varit i den situationen själv... Kanske någon annan som har något tips!!

/JO

  • Oregistrerad
  • 2002-09-18 22:05

Tack i alla fall. Jag är lite sur på Yamaha som annars brukar vara bra tycker jag. Jag har försökt få någon ny driver sen i juni/juli men har hittills bara blivit hänvisad via mail/telefon till olika sidor med windows-drivrutiner!

Ja, så är det för oss macare...ibland. Jag får fortsätta ringa Yamaha.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-30 23:36

Äntligen verkar det vara löst... (hoppas jag, ingen krasch än i alla fall.)

Nu förra veckan hade jag äntligen lite tid över så jag vågade mig på en grundformatering av hela min hårddisk och ominstallation av alla program. Sedan dess har alla program fungerat, även med appletalk på. Något var säkert snett i datorn. Ikoner som ändrat utseende ser nu ut som de ska. Jag bara hoppas att det håller sig så här.

Mitt midi-interface verkar fungera också. Det gör ju inte att supporten på Yamaha inte har varit under all kritik, men ändå.

Jaja, om allt håller i sig så kanske ett av mina värsta problem är över...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-30 23:47

David; ikoner som "ändrar utseende" i MacOS 9 brukar hänga ihop med att "skrivbordsfilen" i OS´et blir korrupt. Det händer t ex när datorn hänger sig. Du löser det genom att "bygga om skrivbordet" vid uppstart - något man kan göra t ex en gång i veckan eller så. Man håller ned Alt + Kommando (äpplet - på varsin sida av mellanslagstangenten) under tiden datorn bootar. Sedan kommer en dialogruta; "vill du verkligen bygga om skrivbordet". Du kanske visste allt detta, men ändå!

  • Oregistrerad
  • 2003-05-05 19:50

Jo, och det gjorde jag också utan resultat. Men nu som sagt verkar allt stabilt.

Jag har lyckats krascha Max/MSP en gång, men det var mitt eget fel - dålig programmering.

Jag läste i en annan lista att ikoner som ändrar utseende (och inte går att åtgärda med ombyggnad) är ett tecken på något allvarligt. (Kanske självklart, men ändå).

Hursomhelst verkade grundformateringen vara rätt medicin för mig...

  • Oregistrerad
  • 2003-05-06 11:01

Jag vet inte vilka musikprogram du kör men jag hade också samma strul med Logic 4.5 eller nåt sånt tills vi uppdaterade till 4.8.1, då blev allt näst intill bra. Är programmen haxxade (piratade) så kan man lättare få det problemet... har jag hört förstås..

Logic audio är en riktigt krävande pryl. Jag får inte starta internet explorer samtidigt, och absolut inte reason efter jag startat logic, men man lär sig kvickt den proceduren.
Jag är ändå så lycklig att jag slipper dll.x-fel i IOXX##Y"#-STACKWIN.MGM

  • Oregistrerad
  • 2003-05-11 19:43

Jag använder nästan aldrig två musikprogram samtidigt. De program jag använder mest är Max/MSP och ProTools Free. Max/MSP har jag betalt och registrerat mig för, ProTools Free är ju gratis så det kan inte vara crack-problem.

Jag fick nämligen nya problem med midi-interfacet i tisdags, systemfel 3. Jag får nog ringa Yamaha igen, jag tror ju inte på någon hjälp därifrån nu heller, men ändå.

Min lösning blir väl att köpa ett bättre midi-interface, kanske att UX-96 är skapat för PC främst?

  • Oregistrerad
  • 2003-05-15 04:01

Kanske har jag hittat lösningen. Jag använder då och då OpenMusic från IRCAM och deras inställningsprogram Midishare 1.86. Nu har jag stängt av det vilket verkar hjälpa Yamaha.

Jag hoppas att det håller i sig, tyvärr innebär ju det att jag måste starta om med midishare och använda RME-kortets midi om jag vill använda OpenMusic, jaja...

1
Bevaka tråden