Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var hittar man Environments till Logic?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-09-12 10:14

Jag har en Roland XV-3080 som jag gladeligen kopplat till min midirigg. Jag undrar om någon vet var jag hittar en fördefinierad SysEx-front eller Midimixer-environment för just den synthen? Någon som själv har definierat en dito eller eventuellt vet var jag kan hitta en?

/Jont Olof

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-09-12 17:18

Gratulerar, trevlig synt. Själv jobbar jag med min 1080 från frontpanelen direkt, jag har inte hittat någon editor etc som jag varit nöjd med. Jag sparar ett performance för varje låt direkt på synten i stället.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-16 21:43

Så jobbar jag också för tillfället. Håller dock på att fördjupa mig lite i Logics alla funktioner, bl.a. Environments, men man orkar inte nörda så fett att man konstruerar sitt eget mjukvaruinterface till synten.

XV-3080 är jag helnöjd med. Har för tillfället en skön midirigg tillsammans med en polare som förutom 3080 består av en gammal sixtrak, en prophet 2002plus (någon som har en pdf-manual till dito så maila mig snälla!) och en Roland MKS-7 "Super Quartet". Allihop suveränt coola gamla analogsynthar (eller digitalsyntar/samplers med ananlogfilter) som alla har sin charm och egen känsla. De kompleterar varandra bra, de nya och de gamla syntharna...

/Jont Olof

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-09-16 23:04

Jo, det låter trevligt. Prophet 2002, är det en rackmodell eller en klav? Minns att den hade en irriterande egenskap att köra alla ljud ömsom höger, ömsom vänster, som defaultinställning. XV3080 har dock inte analogfilter, det är digitalt för hela slanten, men det låter bra ändå. Har du några expansioner till den?

  • Oregistrerad
  • 2002-09-17 00:31

Det är sant att 3080 är heldigital. Den använder jag i och för sig huvudsakligen till "normala" ljud och ljudeffekter. Den låter riktigt bra...

Det riktigt coola är dock våra vintage syntar (eller rättare sagt hela riggen, i kombination med 3080). six-traken till exempel som är något så kampt som en ananlog synt med analogfilter som styrs digitalt. Fantastiskt!!
Prophet 2002+ är en rackmodul, och eftersom vi har supit bort manualen är vi på jakt efter en kopia av en dito.
MSK-7:an är även den rätt ball. Det var en av Rolands första försök att göra multitimbrala syntar. Eftersom de inte visste hur de skulle göra så slängde de in 4 "kanaler" en för rytm, melodi, komp osv. sedan kunde dessa spelase lite individuellt. Rätt kul det med.

Propheten som är en 12-bitars sampler skall enligt utsagor ha grymt bra analog filter. Vi har dock inte fått igång den ännu. Men om vi får tag på en manual så skall här samplas värre!!!

/JO

1
Bevaka tråden