Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En Mac?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är inbiten PC-användare och skall så förbli. Nu har jag dock en Mac på gång. Jag vet inte ett jota om den, men det är en Power PC 9600/300 och den ser rätt fet ut, eventuellt med en 21" skärm. Det är ju inte den nyaste maskinen, men vad kan man ha den till? Tänkte mest leka lite med den och se om man begriper sig på den.

Disken är kraschade på den och jag tror att det är en SCSI-disk. Någon som har en gammal passande disk som ligger och skräpar?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-05 13:37

Låter iofs som en lämplig fråga för 99mac.com.

Det är en helt okej burk. Du kan nog köra OS X på den med lite trixande, men ska du inte ha den till annat än att leka kan du nog leva med OS9.

Det finns en hel del roliga gratisljudprogram till OS9, mest av det mer esoteriska slaget, men ändå. Vad har du att tänkt ha den till mer exakt?

  • Oregistrerad
  • 2003-08-05 14:36

Hmmmm.... En 9600/300 är väl OK för 12:- eller kanske 15:-.

Många PCI platser vilket IOF gör det till en bra masking för ProTools men att installera OS X på den tror jag kommar att vara som att jobba i torr cement.

Inte värt att lägga tid på!!!!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-05 15:35

Att köra OS 9 på är den perfekt till i alla lägen, och program finns så det räcker och blir över. En grym gammal Mac, helt klart. Man kan köpa IDE-PCI till den och skruva in vanliga diskar.

Skall se om det kanske ligger en gammal SCSI-disk och skräpar inne i serverrummet. Om inte annat så kanske man kan ta ett par diskar från anda gamla Power-PC som ändå skall hystas åt fanders? Var hittar man ett Mac-OS? Jag har inte för avsikt att lägga några stålat på skiten, vill mest undersöka den och lära mig hur en Mac fungerar.

Skärmen som hör till är en Mac 21". Går det köra en sådan på en PC med hjälp av någon adapter?

Datorn ser som sagt vad väldigt fet ut. Det är en gröngenomskinlig "knapp" på ovansidan att trycka på för att öppna sidan på den. Koolt! Får se när jag baxar hem den. Skärmen väger uppskattningsvis 500 kilogram!

Så här ser den ut:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-05 16:44

MacOS finns ofta att tanka hem från Apple, dock inte så nya versioner som 9.x. Vet inte riktigt hur du ska göra, kanske kan man köpa en CD från t ex Macoteket (www.macoteket.se). Klantigt om ni inte har gamla CDs kvar till den iofs. Skärmen kan du använda till en PC också, ja, med adapter. Macoteket har sånt också tror jag.

9600/300 är en gammal drömburk för mig och många andra som hållt på med Mac ett tag. Bland andra Roxette har gjort flera album med en sådan och ett ProTools-system.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-05 16:45

OS X kommer inte att fungera på den gamle trotjänaren.

Jag tror ärligt talat att OS X inte kommer låta sig installeras på den för att den är för gammal. Jag har för mig att G3 är sista hårdvaru-anhalten bakåt för OS X.

Men macar är ju trevliga ändå! Ett litet Cubase eller Logic skulle väl rulla alldeles ypperligt. Inte så mycket Audio, men MIDI är ju också trevligt.

  • Medlem
  • 2003-08-05 17:04

hehe, sicket kap!

Finfin för speciellt det False messiah nämner, nu verkar ju du inte syssla med så mycket sample-editering men till sånt vore denna maskin kalas!

OS X går att installera via ett litet program som gör det möjligt - men varför? X är segt nog på nya maskiner och på denna maskinen är det helt klart "torr cement"...
(och X-appz vill nog ha lite mer CPU att jobba med också)

  • Oregistrerad
  • 2003-08-05 17:14

Jag har länge använt en liknande maskin, 8600/250, som studiodator i min hemstudio. För några år sedan var det en drömdator, snabb och lättanvänd och allting var bra. Dess inbyggda A/V-kort är kalasbra och jag använder den både för ljudinspelning och för att digitalisera film. Numera är det lite för ifrånsprungen. Den är fortfarande kvar i studion, men jag planerar att byta den mot en snabbare Mac.

7500-9600-serien var en serie mycket bra Macar, alla ganska lika i grunden, som länge levde högt på att det var lätt och billigt att uppgradera processorn. Problemet med dem är att minnena är för långsamma. När man är över 250-300 MHz nånstans så blir minnena en oöverstiglig flaskhals och efterföljaren, grå G3, visar sej vara ganska rejält överlägsen. Den har snabbare, billiga minnen (vanliga PC-100/PC-133 duger bra) och utrustas lätt med en modern 120G-disk som den gamla 9600´an inte klarar med mindre att man slösar pengar på ett IDE-kort.

Jag gillar 7500-9600-serien, men tyvärr, den är ute, helt ute. En grå G3 är ett mycket bättre val, och även de mycket modernare G4 börjar kommer ner i pris nu när G5 kommit.

Vill minnas att jag sett någon/några grå G3:or som också står och skräpar.

Kollade runt lite och den verkar ha en 300 MHz-procssor. Det måste väl nästan motsvara 2 GHz på en PC... Näe, så illa är det väl ändå inte.

Vet inte hur mycket minne det sitter iden då den vägrar starta eftersom HD:n är keff. Men den har inbyggs ZIP-drive, bara det är ju stenhårt!!! Kanske skulle skaffa en sampler och koppla ihop den med macen..?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-05 17:56

Japp, det är klockrent - Akai S2000 t ex. Kan du hitta en G3:a är det kanske ett ännu bättre val förstås, även om matematikprocessorn i 9600/300 gör att den inte halkar så himla långt efter egentligen.

http://www.everymac.com är mitt stående stalltips, förresten.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-05 18:13

Enligt mig så är G3 den första riktigt bra macen/processorn.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-05 18:26

Näää!

Den kom ju redan 1983!

Vill minnas att jag alltid varit grymt impad av Macintosh.

Eh... vart på apples sida laddar man ned ett OS? Är det en testversion som slutar fungera efter ett tag eller är det något man kan använda på riktigt? Har inte en susning hur det fungerar i mac-världen, men jag förmodar att inte OS är gratis där heller.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-05 20:26

Inte aktuella OS men äldre - jupp, tror dock inget nyare än MacOS 7.6 finns där. Vet inte exakt var, men tippar på Software Downloads, typ.

Apple tar betalt för OS annars, oh yes. Vet inte om man kan köpa en OS9-CD från AppleStore.

Hade vi bott närmare varann kunde jag flaxat över och hjälpt dig fixa den.

eller så gör man som jag gjorde.. gick in på estrad å sa att jag behövde os9... dom sa typ.. "javisst.. vänta tills mac-killarna kommer in om nån timme".. jag gick hem en stund.. kom tebax å hittade en av mac-killarna.. sa att jag behövde os9.. han sa typ "javisst.. vänta lite".. efter en snabb liten bränning så hade jag os9.. gratis..

Jag var förresten förbi där å frågade efter en kabel till mina creamware-kort också.. 50 spänn sa dom att den skulle kosta.. lugnt tyckte jag.. det är det värt.. men den bjussade dom på ändå.
Jag gillar estrad mer å mer

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-05 22:19

Hyvens... jag visste inte om man vågade bränna kopior på nian eller inte. Kan Estrad så kan väl jag? De är ju Apple-ÅF... vad säger lagen, vad säger moralen? Något säger mig att alla i kedjan borde tycka att en levande Mac är en lycklig Mac, alltså borde alla vara glada om fågelns Mac kan flyga som alla andra Macar och inte behöver vara ensam och osportslig utan ett OS.

Jag tycker det är rätt självklart att man kan få en bränd kopia på OS9. Det är inget operativ som Apple tänker uppdatera, så de förlorar knappast några pengar på det, och om det kan få någon intresserad av Mac så borde det vara ett plus för Apple.

Lagen säger nog att det är strängeligen förbjudet utan upphovsmannens tillstånd, men så länge man inte tar betalt/säljer OS9 kommersiellt hör väl knappast Apple av sig.

OS X går att köra på gamla maskiner med lite hack, men jag skulle inte rekommendera det till musik. Jag tycker att OS X rullar på helt okej på min brorsas G3/233, men då kör han mest webbgrejer.

1
Bevaka tråden