Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Zipdrive strul.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-04-01 11:44

Jag har en 100MB Iomega scsiZip inkopplad till min Sampler(S2000) och ibland(oftare och oftare) så står det att den inte kan läsa från disken, och det hjälper ibalnd att ladda ifrån de intilligande partitionerna.
Finns det någon slags rengöringsZip eller är min Zipdisk(som inte är så jättegammal eller använd) döende?
En zipdisk kostar ju 100kr så man vill ju inte slänga en sådan om själva läsaren är smutsig(dammig inuti, utseendet spelar ju som bekant ingen roll) eller kan det hjälpa om jag flyttar den så långt bort från mina studioapparater som kabeln räcker(med tanke på magnetism.etc) jag börjar bli lite orolig för att mina samples ska vara helt oladdbara en dag.

/Enapa

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-01 12:53

Skaffa en extern SCSI-hårddisk eller möjligen MO-enhet i stället. Läs in de ljud du kan från Zip´en och spara om på nästa enhet från din Akai. Om du inte visste det så är Zipdrive världens farligaste lagringsmedia. Den så kallade "klickdöden" gjorde Zip-enheterna omöjliga till slut. Musikaffärerna var de första att upptäcka detta. Iomega sägs kunna renovera Zip-enheter men jag skulle inte våga lita på en Zip. Hårddisk är ett bättre alternativ. Ta reda på hur stora partitioner osv som S2000 formaterar och köp en disk som passar därefter. Kan tänka mig att det är 500 mb-partitioner, så då kan du ju dela upp en 8 gb-disk t ex. Kort sagt, överge Zip, it´s a sinking zip in the ocean. Jaz är inte bättre heller. Ej heller SyQuest (som gått i konkurs för några år sedan bl a på grund av usla lagringsenheter). Alternativet är att du överväger om det inte är bättre med mjukvarusampler och "lyfter in" allt i datorn + jobbar med t ex EXS-24 i stället. Vet inte exakt hur man ska bära sig åt för att rädda de gamla ljuden men kan tänka mig att Akai´s olika mjukvaror (Mesa?) kan vara bra att ha till sån´t? Och till datorn gör du sedan backup´er. Bränner CD-romskivor t ex. Även hårddiskar kan ju rasa om man har otur.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-04-01 13:31

Hårddisk kanske skulle vara bra att ha men när man formaterar så blir en volym max60Mb (kan man ha flera volymer på samma disk?) jag får inte ut det av manualen. Pf vet du?
En annan sak jag undrat lite över är om man skaffar ett scsikort till pc´n kan man då spara sina ljud på datorns hårddisk och importera därifrån med MESA? Softsampler är ju ett smidigt alternativ men jag tycker det är relativt smidigt att ha sampler som "minne" till midilösa synthar(bara att skicka in kabeln och sampla och fetta in samplingen i ett program som jag har som mall), men det är väll visserligen lika smidigt att ha allt i datorn.......zip var det ju... får testa att göra 2 50megs volymer på en zip och se ifall man kan ha fler "volymer" på en disk.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-01 13:51

Jo, det kan man, vet inte hur många bara. Jag hade en 500 mb-hårddisk till min S2000. Tror inte du kan dela disk med datorn, Akai´en har sitt eget format vet du.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-04-01 14:05

Tack! då ska jag testa det på en zip och leta hårddisk, det borde ju gå att få tag på billigt.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-04-01 14:47

Behöver du ZIP diskar så ropa till. De finns i alldeles för många ex här.

D.

Säger han som kastade över 30 SyQuest skivor när han flyttade senast för några år sedan...

44mb - det var tufft det!

Jag skulle kunna tänka mig att köpa några stycken. Ligger Älmhult nära Ljungby eller på vägen mellan Linköping och Ljungby? Och vad tar du för dom?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-04-02 06:58

Vad får man ge för en 500Mb scsidisk?och ett kort till en Pc?
Jag har nog inte lust att testa att laga den.

1
Bevaka tråden