Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkort...lite råd å tips å sådär

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-13 11:22

Ska köpa lite nya inspelningsgrejer och instrument till hösten. Ett nytt ljudkort, en bas och en ny synth är de tre första och mest "nödvändiga" prioriteringarna.

Nu tänkte jag emellrtid först fråga er om ljudkort. För att komma undan så billigt som möjligt, har jag tänkt köpa ett beggat ljudkort. Än så länge är det bästa tipset jag fått M-Audio´s Audiophile 24/96. Ska gå att få tag på runt tusenlappen beggat, tydligen.

Jag spelar in ganska mycket hemma och ställer inga extremt höga krav på min utrustning. Det ska fungera okej och vara lätt att använda. Är man studerande får man väl godta att man måste anpassa sina grejers status till ens ekonomiska, så att säga. Jag vill inte lägga ut 2500:- på ett terratec-kort, även om det är jävligt lockande. DÅ köper jag hellre ett lite billigare ljudkort, säljer av nåt annat och har råd med en billig bas, för samma summa. Man måste ju prioritera lite när man är fattig...

Så, min egentliga fråga är väl hur jag vet om min dator duger till ljudkortet. Har en sån här dator: http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_020504_aopen_ak77_333.php?page=1
256 MB RAM-minne, men ska uppdatera. Spelar aldrig in mer än ett instrument i taget (vilket väl är den operation vad gäller ljudinspelning som ställer högst krav på minnet) så detta ser jag inte som ngt akut.

Och utifrån mina behov och min situation, tycker ni Audiophile 24/96 kan vara ett lämpligt ljudkort för mig?

Tacksam för svar!

MVH
/Victor

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-13 13:37

Yes!
Audiophile 24/96 är ett riktigt bra kort för pengarna. Har fått riktigt bra kritik i de tester jag har läst.

Jag har inget Audiophile själv (åker RME Hammerfall), men jag känner några som har sånna kort och de är riktigt nöjda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-13 15:44

Okej...jo, jag har också bara hört bra om det. Får kanske bli ett sånt då..hmm...

Hmm ihop med via chipset?
tror nog inte det är att rekomendera i ärlighetens namn, jag har själv haft problem med min dator som hade via chipset, det kan fungera men jag skulle inte riskera det.
Köp någon av creatives lösningar (ja jag skojjar inte) jag körde själv en gammal sblive platium och fick under 10ms i latency, audigy funkar ännu bättre...
billigt o bra=creative enligt mina erfarenheter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-13 21:23

alltså vadå...? menar du att ett soundblaster (kör på soundblaster live! för tillfället) skulle funka lika bra/bättre än audiophile? varför..? förklara lite mer...jag är inte så införstådd i det du pratar om direkt.

(angående chips osv. alltså)

Han menar nog att din dator har ett moderkort med chipset (styr grejerna på moderkortet) från tillverkaren Via. Det verkar inte fungera så bra ihop med det ljudkort du är sugen på att köpa. Det var så jag förstod saken.

Själv kör jag också Soundblaster och det fungerar utmärkt. Fast jag håller inte på att spela in flera audiospår samtidigt. Jag spelar in spåren ett åt gången och då funkar det bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-13 22:31

Jooo...jag förstod ungefär vad drdreas menade, men fattade inte direkt VARFÖR det var så.

Inte heller att soundblaster kunde vara i samma klass som Audiophile...jag har bara hört hela tiden att jag måste uppgradera....

Jag spelar ju heller inte in mer än ett instrument åt gången. Tänkte mest på att ljudkvaliteteten skulle höjas. Inte för att jag tycker den är kass nu....

Men då har jag nog en annan sak jag undrar över också. Jag är så himla trött på mini-tele-ingångarna. Finns det nåt sätt att slippa plugga in i de...?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-13 22:44

Victor : Det är de heller inte. Det är ganska stor skillnad kvalitetsmässigt mellan korten, speciellt på A/D-omvandlarna. Om man kör med line-in ingången på SB Live!-korten går signalen genom den ganska brusiga AC97-mixern. Trots det, jag använder själv SB Live! till att spela in min musik, och rätt använt kan man få bra resultat med kortet.

Att det kan vara problem mellan M-Audio´s produkter och moderkort med VIA-chip har jag erfarenhet av. Mitt moderkort är bestyckat med VIA´s KT133 chipset och jag försökte vid ett tillfälle att få det att fungera med ett M-Audio Delta 66 ljudkort. Provade allt möjligt under en hel helg, men jag lyckades aldrig bli av med små nedrans klick i ljudfilerna, trots senaste drivrutinerna och diverse patchar. Irriterande.

En micpreamp borde du köpa, eller använda dig av ett mixerbord med inbyggd micpreamp. Att använda sig av mic-ingången på Live!-korten är inget jag rekommenderar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-13 23:10

encore: tack för svar! jag har dock inte märkt av några hör eller märkbara nackdelar med att köra direkt in i kortet (men förstår ju att det kanske inte är så bra), och har givetvis planerat att köpa en micpreamp.

men okej...rätt använt. Vad innebär det? Låt säga att jag köper en micpreamp istället då...typ en beggad ART MP eller nåt. Tillsammans med mitt ljudkort borde jag väl få ut ganska bra ljud då...eller? Berätta gärna mer om vad du menar med rätt använt.

p.s. Hoppas jag inte låter (alltför) korkad eller påstridig (eller både och) med alla mina frågor. Jag är bara alltjämt vetgirig och vill ha råd om mina inköp. d.s.

Det är bara VIA kt133 som audiophile har trubbel med.
Med kt333 chipseten från VIA borde det alltså vara lugnt.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-13 23:41

Victor : Ingen fara alls, dina frågor tyder på att du har tänkt efter lite och så...

Med rätt användning menar jag att man har bra koll på signalnivåerna in i SB-kortet och att man utnyttjar den dynamik man har. Med ett dyrt ljudkort kan man t.ex spela in med för låg signal och komma undan med det genom att normalisera ljudet i efterhand. Med ett billigare ljudkort (typ SB Live!) kan man givetvis också göra så men då tar bruset lätt över. Därför får man vara mer varsam och utnyttja den dynamik man har.

Och jo, med en okej micpreamp (gärna med inbyggd kompressor - kan man ha nytta av till sång bl.a.) ska du nog få helt användbar ljud.

Meckarn : Vi får hoppas det. Jag har läst att några med KT333 chipset fortfarande har problem, men vem vet. Skall man vara på den säkra sidan så får man väl köpa en burk utan VIA-chipset. Har hört att AMD´s egna chipset ska vara riktigt bra.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-14 00:54

Hur tar jag reda på vilket chip som sitter i min dator?

-Örjan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-14 10:02

Tack för svar encore! Alltså jag tycker redan att jag har ett fullt acceptabelt ljud. Men den musik jag spelar in kräver kanske inte heller så mycket avancerade saker...vad vet jag.

Jag har varit helt inställd på att köpa ett nytt ljudkort, men efter den här tråden tror jag banne mig att jag nog får tänka efter lite...kan nog bli ett micpreamp-köp istället.

Tack för alla trevliga och bra svar!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-14 12:04

Örjan : Ta reda på vad du har för moderkort, sök sen på nätet eller kolla genom manualen, brukar stå vilket chipset det är.

du kan ta hem ett litet program som heter WCPUID.
Med det kan man få lite all möjlig info om sin dator.

http://www.h-oda.com/

  • Oregistrerad
  • 2003-07-14 22:10

OK, tack ska ni ha för tipsen.

-Örjan.

1
Bevaka tråden