Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MACarnas inbyggda ljudkort

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Hur står sig PowerMac G4 (ev G5)´s inbyggda ljudkort? Funderar på att köpa en beg. PowerMac G4 för att använda med Cubase SL. Jag behöver bara en stereoutgång/ingång i taget.
Är det 24bitar/48khz?
Eller ska jag passa på att köpa ett ljudkort eftersom jag ändå måste skaffa MIDI-interface.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-10 14:29

Tyvärr har Apple betett sig aspucko sen G4:an kom, så det har varit tvunget att köpa ett ljudkort om man ska spela in musik. G3:an hade i alla fall ljudingång som funkade för husbehov.
På G5:an kommer det sitta optisk spdif i "out of the box" så det verkar schysst. Ska du köpa en beggad G4 så bör du köpa ett ljudkort. Det är min rekommendation. M-audio har många trevliga lösningar t.ex.

Stoppade dom inte in en ljudingång i senaste G4-varianterna?

Nåja, ljudkortet är väl helt okej, men inget märkvärdigt. Ett typiskt 16/44-kort, med inte alltför kass latency.

Tack för svaren. Det blir nog till att skaffa ett enkelt ljudkort för min del då, men måste ju skaffa en Mac först

. Jag vill ha ett så stabilt och tyst system som möjligt. Kommer antagligen köra Logic Audio (bigbox) eller Cubase SL. Tänkte passa på nu när jag nyss fått pengar från försäkringsbolaget. Jag är dock osäker på Mac iom att jag aldrig använt någon. Är bara ständigt trött på min PC med Windows.

Stabilt kan det nog bli, tystnaden var det svårare med

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-11 21:44

Jo, de hade lite huvudvärk där ett tag, men Fleno här har ju fått lösningen, som åtminstone gav en något tystare dator vad jag förstått. G5:orna viskar tydligen i jämförelse.

Nåväl, det är inte därför jag är här, Werner.

Jag råkade dilla lite om Macarnas interna ljudkort här.

Tidigare har vi även tjötat om ämnet t ex här.

Men framför allt, definitivt här.

1
Bevaka tråden