Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TDM och sånt?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har lekt med tanken att köpa någon av billigare protools systemen och köra Virus TDM.
Varför? Jag får hyffsat Virus ljud och bra inspelningsmöjligheter. Skulle det funka med en MBOX? Går det? Är detta en bizarr idé?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-05 15:28

Inte alls bizarr. Men med en Mbox kan du inte använda s k TDM-pluggar, de förlitar sig på processorkraft som plockas utifrån; läs: från extern Digidesign-utrustning av högre rang, och till högre priser. Jag vet inte om man skulle kunna göra något kul med ett TC Powercore-kort annars, kanske kommer syntar till det. Annars finns ju Pulsar. Men till Mbox snurrar i alla fall t ex Native Instruments´ Pro-52/53, dock har jag inte själv sett det "live in action".

hmm vad ska man ha då? digi001 ska inte va så bra av vad jag hört.
Digi002 (den där med reglar) är nog bra men rätt dyr.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-01-05 16:42

Kan man inte köpa ett TDM-kort å stoppa in i datorn även om man kör LE med tex. en M-Box? PT LE kanske inte ens har stöd för TDM?

Ett TDM-kort kostar ungefär som ett Powercore (10000kr) om man har tur å springa på ett beggat (vilket inte hör till vanligheterna).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-05 23:24

Digi001 inte så bra?! Digi001 är jättebra, men har kanske en annorlunda färgning av ljudet än t ex Motu 828. Det behöver inte vara av ondo. 001´an har tusentals nöjda användare.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-01-06 02:20

Jag har hört om rysliga latencytider på upp mot 20 minuter om man kör mjukvarusyntar. Var med å köpte in ett Digi001 Bundle till ett ställe å då fick man Dynamo Digi001 Edition med å jag trodde ngn kört sirap i CDn...helt omöjligt att lira med klaviatur! Däremot funkar det som en betongkeps om man kör PT LE!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-06 02:52

Det där låter som att ni inte använde ASIO-drivarna utan körde det i ngt annat läge?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-10 14:19

TDM Farm korten har för övrigt samma DSP processor (från Motorola tror jag det var) som sitter i Virus. Därför är inte Virus TDM en emulerande softsynt som det brukar vara, utan är samma synth som sitt hårdvaru syskon. Samma hjärta men kanske lite själlösare...

Digi001´an funkade för mig klockrent att köra softsyntar på, båda Logic och PTLE. Ingen Latency att snacka om i något av systemen.

Att Digi001 skulle låta sämre?. Jag har AB testat mikpreampsen i 001´an mot Apogee Trak2. Även om Trak2 låter bättre är inte skillnaden så otroligt stor som priset är. Min slutsatts: 001 mycket bra ljud för pengarna, men kanske inget att koppla en mik i 40000:- klassen till.

Skillnaden mellan LE och "det stora ProTools" är just TDM stödet, och en massa andra funktioner som är borta från LE.

Virus TDM har jag for mig ligger pa ~7000:- .. men ar inte specen for den i klass med en virus a fast med mojlighet till fler roster? Nu ar jag inne pa ett sant humor dar jag maste hitta alternativa losningar till allting.. men iaf.. Vad sags om en beggad virus + ett bra inspelningskort istallet? Blir ju typ samma pris om du tar ett riktigt bra kort. Ett luna2 + en 8kanalers adat konverter till? Da har du DSP:s for effekter med mera (tillgang till massa bra syntar osv) + en hel hog med fler in/ut-gangar..

Jag tror att Virus TDM ar riktigt bra om man redan har nat tungt kort med TDM-stod och inte vill ha en massa syntar liggandes runt sig hela tiden. Eller har jag missuppfattat dess mening med livet?

Jag kör med virus TDM på ett PT Mix+ system. Det går nu att köpa Mix plus och digis I/O enheter i så kallat refurbished skick. Det är sådant som man lämnar i inbyte om man uppgraderar till ett HD system. Det som lämnas in i inbyte fräshas upp och säljs av digi beggat.

Jag skulle dock våga påstå att det blir en dyr synt. Föst behöver du ett core-kort, en av digis I/O enheter och dessutom synten. Hur du än vrider och vänder på det tror jag inte att det blir billigare än en riktig synt. Inte ens än två riktiga syntar faktiskt. Fördelen är ju annars att du har ett grymt inspelningssystem och kan öppna flera syntar beroende på hur många kort du stoppar in samt alla andra pluggar du kan skaffa som fungerar strålande.

Nja ett TDM system är inte ett system för endast en synt utan snarare hjärtat i en riktig inspelningsmiljö. Men, men det finns dom som gör på sitt eget sätt oxå.

John

1
Bevaka tråden