Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hur billigt kan man bygga en pc?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-10 00:48

Ibland lockas jag av tanken på att bygga en PC, jag hittade ju en skärm i grovsoprummet. Kan koppla den som extraskärm till Powerbook´en (Mac), men det är för min del mer "wow" än användbart. En liten PC-burk skulle kunna snurra, med XP t ex. Skulle i så fall vilja ha ungefär detta:

? PC med enkelt ljudkort (typ SB live t ex)
? Hyfsat vass processor men "något i hästväg" behövs ej. Mest så att Win XP rullar stabilt med lite vanliga applikationer.
? 256-384 mb ram
? 80-200 gb hårddisk (beror på priset) + plats för en eller två till.
? Enkelt grafikkort, möjligen lite 3D-acc, men inget "Quakekort" behövs, jag "gejmar" mycket sporadiskt.
? CD-läsare räcker
? Nätverkskort
? Ev. USB

Detta skulle alltså bli en andradator, därför behöver den inte vara så "fet". Ni som läser MaxiData mm, vad kostar komponenterna på ett ungefär? Finns det ngn kul sajt där man (med visuellt stöd - bilder är alltid schysst) kan "bygga" ihop ett paket av komponenter som man kan få hemskickat? Monterar gärna ihop allt själv. Själva lådan får gärna vara ganska liten + extremt ljudlös (om möjligt utan att man tar till extravaganser).

  • Oregistrerad
  • 2003-01-10 01:02

Jag har byggt 2 PC-Burkar själv!
Funkar bra om man köper bra grejer.....

Titta här för billigast priser mm.....!
LYCKA TILL
http://www.buyersguide.nu/

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-10 01:09

Tack! Jag har själv byggt ihop två + tagit isär en tredje till molekyler + byggt ihop på nytt eftersom den strulade till förbannelse. Höll på att få en kyss på köpet. En elkyss... någon som ville stöta på mig. Har även servat ett ton Mac´ar men det räknas kanske inte...

  • Oregistrerad
  • 2003-01-10 01:18

Vore lite kul att försöka knåpa ihop en så liten CP (PC) som möjligt, med linux server och zurfmöjligheter!
Man skulle kunna ha den hemma i garderoben på heders-plats vid T-Shirts och fillingar

  • Oregistrerad
  • 2003-01-10 01:41

"Har även servat ett ton Mac´ar men det räknas kanske inte... :-)"

Ja, MAC ska det va!
(I alla fall om man gör musik.....)
Och så slipper man bygga och fixa själv....för det funkar så bra.

Har bytt HD satt i RAM och GRAFIK i en MAC men skulle nog inte våga byta prosessor mm...
Är det samma princip med hopbyggandet av MAC o PC eller skiljer det sig åt?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-10 01:54

Bland fillingar å strumpor, ja varför inte - ypperlig ljudisolering, men värmen kan kanske bli ett problem. Vad beträffar "det rent tekniska" skiljer inte Mac´ar å PC´ar nämnvärt; processorerna och moderkorten är förstås annorlunda men Mac´ar går att uppgradera (se t ex www.xlr8yourmac.com för så´n info) med specialtrix å fix & ett litet men stabilt utbud av G3 & G4-uppdateringar (=nya processorer eller tillsatser). Men hårddiskar brukar vara kompatibla, antingen är det IDE (stationärt) eller SCSI (bärbart) som gäller. Äldre Mac´ar har ofta SCSI både internt och externt. Minnen; är idag oftast samma för PC och Mac, men Mac-sidan ligger efter på hastighetsfronten (på minnen) beroende på annan konfigurering av moderkort & hårdvara i övrigt. Prestandan går ju även inte att mäta "megahertz mot megahertz" - en G4 på 700 mhz springer i rätt jämn takt med en P4 på 1,5-2 ghz t ex. Apple har rätt mycket specialkomponenter, men ofta är tillverkarna av dessa ganska vanliga aktörer även på PC-sidan, t ex Pioneer, Hitachi (småkomponenter), mm. Apple är egentligen inte mer udda än vilken stor PC-tillverkare som helst, och om man för skojs skull fortsätter jämförelsen, så är de på ganska jämn nivå med flera PC-tillverkare i storleksordning. Många PC-användare har ett litet Apple-program installerat, förresten - Quicktime, en klassisk gammal Mac-applikation.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-10 01:57

Lino : Kul att du nämner det för jag såg en cool grej på baksidan av senaste dabus-katalogen. En Mini-ITX! Moderkortet är inte större än 17x17 cm. Det sitter processor, grafikkort, ljudkort, nätverkskort, TV ut, S-VHS, USB på den, 1 PCI slot finns. 2 minnesslottar med max 1024 meg ram och chassit man kan köpa till har tydligen plats för en cdrom/dvd enhet och en hårddisk. Coolaste grejen jag sett på länge. Processorn är tydligen från VIA om jag inte missförstått, finns i hastigheterna 533 Mhz (utan fläkt) och 800 Mhz (med fläkt) på Dabus. De är inte dyra heller, 1250:- för moderkortet med 800 Mhzaren och 800:- för Chassit. (exkl moms tror jag, tidningen riktar sig till företag)

ITX inside!

Dabus ITX hemsida finns här och en sida dedikerat till ITX finns på http://www.mini-itx.com.

Jag ser många möjligheter med den här burken, tänk bara till skolorna, perfekt surfburk, det här kommer bli en hit tror jag.

PF : Det här kan nog vara något för dig, bara köpa till Live kort och sätta i PCI-platsen!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-10 02:00

Encorio Morrizone; den verkar cool för mina behov. 533 mhz låter ju inte så mycket, men vad är det för mhz, P4-mhz eller P3-mhz, eller Celeron eller ngt sån´t? Kanske skulle kunna passa mina (näst intill obefintliga) behov; tystnad får mig alltid att dra en lättnadens suck.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-10 02:05

PF : Antagligen som P4...eller kanske AMD, har inte riktigt blivit klok på om VIA själv gör processorer eller om de bara gjort moderkortet.. annars är det säkert en AMD processor. AMD rocks! De slår Intel på fingrarna i både pris och hastighet.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-10 02:17

åhh! vilka snidiga burkar...tänk bara att ha en Power MAC i den storleken.......DUAL 1.5GHTZ...
med någon fräsig APPLE design....
Eller om man ska vara realistisk en 867GHTZ prosessor och MAC OSX.
:rolleyes:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-10 02:38

Ska man ha en fräsig Mac så köper man ju en bärbar! Jag är helnöjd med min PB 667. Fast som sagt, att komplettera med en liten söt PC skadar inte.

Via C3 är inte alls lika snabb som en P3/P4, men går att köra fläktlöst... Tror att den blir rätt seg att köra XP på tyvärr, iaf om man ska ha några musikprogram på också.

Tror tyvärr att det blir svårt att bygga riktigt billigt om man vill köra XP, det kräver töntigt mycket resurser...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-10 09:38

Glädjedödare!

Linux är ju en tanke, men då saknar jag syftet med en dedikerad burk - och MacOS X är tillräckligt likt Linux för min smak, "alla fördelarna men ingen av nackdelarna". Det skulle vara om man körde 98´an då kanske... och den är ju måttligt rolig... hmm...

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-01-10 09:41

Jag köte faktiskt ett Via C3 800mHz Mini ITX kort här innan jul. Hade en Mac G4 låda som jag hade över som jag ny är i princip klar med.

Jag har lackat Maclådan vit istället för blå så den är grå/vit nu Nördigt jag vet. Det stora problemet var att fästa moderkortet för Apple kör ju inte så mycket plastdelar i sina burkar direkt så det blev att borra i metallen för att fästa "moderkortsupphöjarskruvar" (har säkert ett riktigt namn oxå). Lite superlim blev det också för att fixera det.
Så i helgen ska jag installera ett Pulsar II kort i den och köra tänkte jag.

Vill ha en maskin som i princip bara kör Creamware prylarna, speciellt nu när man vill köra så mycket OS X som möjligt på Macen och Creamware ej har OS X stöd ännu.

När jag testade utan låda så verkade XP rulla fint på maskinen, iofs utan applikationer.

D.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-10 09:44

Fasen va´ koolt. Hade en "låda över" ?!

De går ju inte att få tag på direkt... foton vore sk*tkul! Hur mycket RAM har du pulat in?

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-01-10 11:40

Det var två maskiner på jobbet som åkte i golvet och vi fick bara ihop en av de trasiga delarna så skalet av den ena tog jag hem.

Jag hade bara 2x128 i den när jag testkörde den men nu ligger 2x256 hemma och väntar på att stoppas i. Har bara en 60gb disk i den men det räcker gott för ändamålet då jag har alla samplingar på en gemensam "server" för både Macarna och den här nya PC´n.

Jag ska försöka låna hem en digitalkamera så jag kan ta ett par bilder på den om du är intresserad.

D.

Om billigt är fallet är förstås inte på tal om Mac... Men en AMD kan man få för inga pengar alls och de nya brinner inte upp lika ofta som de gamla

Encore: VIA gör bra moderkort, men mig veterligen pysslar de inte med egna processorer

Tips angående Windows XP Professional:

Stäng av det grafiska lull-lullet och låt burken köra i standardläge... då ser det ut som Windows 2000 vilket det ju i princip är (fast med SP3 eller så). Visst är garfiken lite kul, men i sanning bara överepedagigisk. Blir heltokig av alla dessa stora jädrans knappar och "simplifierade" länkar så att man knappt hittar till kontrollpanelen. Utan grafiken funkar XP ännu snålare än Win2000 och är riktigt fina grejer!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-10 18:10

Dennis; vore kul. Vilken flax att få en snygg låda. Vad kostade innanmätet då? Jag vill ju komma undan billigt...

ober: har du kollat in priserna pa mac den senaste tiden? Barbara mackar fran 12500:- tycker inte jag ar helt illa.. en powerbook g4 for runt 17000:-.. mums

Ober: Jodå, C3 är VIA. Är jag inte vhelt ute och cyklar köpte dom Cyrix.

Bärbar Mac så billigt? Snygga är de också - coolt! Det trodde jag inte. Men snackar man stationärt är i alla fall PC tveklöst billigare... 1,7GHz/128MB/40GB för strax under 4000:- är bara helt sanslöst... ingen G4 förstås, men lite rasslar det allt och det duger då sannerligen som surfmaskin om man nu bara vill ha det

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-11 15:14

Ja! Ja! Nå´t sån´t, det hade varit trevligt! Den prisklassen kan jag tänka mig. Where?

Datalätt i Eslöv! (wow!) Tror inte de skickar, men det bör inte vara alltför svårt att komma över något sådant i övriga landet... Det är kanske dyrare i STHM?

länk till en datorbutik i staden som inte längre är den tråkigaste i landet, så det så!

Nå, både pirs och Hz-tal var kanske lite överdrivet, men de hade nån för 4.200 ink moms eller nåt för ett tag sedan... Hmm... Billigaste verkar vaar på 5.000:- annaars, men det blir en ganska bra burk! Mest RAM-minnet som kostar!

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-01-12 13:45

Hör kanske inte hemma i hur billigt man kan bygga en PC men i min jakt på en ny disk så hittade jag följande Rackcase för 1700 hos JMEAB. Lite sugen blir man. Nu är i och för sig G4 casen snyggare, och billigare eftersom jag redan har det, men fan att ha maskinen monterad i racket bland de andra leksakerna...

http://www.jmedata.se/product.asp?itemno=15749

D.

Citat:

quote:• PC med enkelt ljudkort (typ SB live t ex)
• Hyfsat vass processor men "något i hästväg" behövs ej. Mest så att Win XP rullar stabilt med lite vanliga applikationer.
• 256-384 mb ram
• 80-200 gb hårddisk (beror på priset) + plats för en eller två till.
• Enkelt grafikkort, möjligen lite 3D-acc, men inget "Quakekort" behövs, jag "gejmar" mycket sporadiskt.
• CD-läsare räcker
• Nätverkskort
• Ev. USB

Vill du ha en PC med de "specsen" så får du nog vara beredd på att ge åtminstone 6000, annars får du bara skräp. En AMD XP2000+ på ett moderkort med ett VIA KT333 chipset, 256mb RAM, 80gb hårddisk, ett radeon 9000 graffe samt ett noname Chassi kan du nog få för runt 6k om du är villig att stå ut med en usel CPU-kylare...

Oj, det där var visst mitt första inlägg här...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-12 14:23

Funderar på att vänta till i sommar (eller kanske ännu längre) och då bygga ihop en ny dator.

Burken jag har nu består av en AMD Thunderbird 900 Mhz (alltså den ökända Thunderbirden, som blir varm!) med en HD på 30 gig, 128 i RAM (japp jag vet, väldigt lite idag, men jag har inte orkat köpa mer och burken funkar bra ändå) och ett Matrox Millenium G450 grafikkort.

Anledningen till att jag tänker vänta är min burk är faktiskt snabb nog till det jag vill använda den till. Det, kombinerad med att jag kör alternativa och slimmade program (I.Scribe istället för Outlook, Trillian istället för tungrodda ICQ) gör att den känns snabb ändå. Jag har inte en massa skit i startup:en (använder mig av just det tipset som Distinct Division pratade om i en annan tråd) och en massa onödiga program. Då glider det rätt bra! Sen kör jag ännu ´98:an.

Nästa burk ska jag också lägga lite extra cash på för att få den tyst. Min nuvarande burk är inte det. Har läst mycket om blandannat Noisecontrol´s Silverado-CPU fläkt, förr gick de bara att köpa i Tyskland och Danmark men nu såg jag att JME hade dem. Upphängda hårddiskar m.m. Nästa burk kommer bli den ultimata!

Sen vill jag att processorgenerationen ska skrida ännu ett steg framåt, så att man verkligen MÄRKER en enorm skillnad mellan min nuvarande 900 Mhz och framtidens 2000-2500 Mhz kanske. Hårddiskar lär bli större och kanske kommer DVD-brännarna ner i riktigt skapliga priser. Det skadar inte att vänta, jag klarar mig ju faktiskt rätt bra med min burk, så den kommer nog att stå här ett bra tag till.

Tyst ska det vara med min nästa också, vilken jag planerar att köpa inom ungefär tre månader eller så...

Har också hört talas om NoiseControl och sådär, men visst inte att de fanns på JME. Annars lyckades jag bara hitta WhyNoi.se som återförsäljare, men å andra sidan fanns det en "ljudlös" nätdel och en "ljudlös" processorfläkt på , såg jag. Låter bra - men jag undrar om de värkligen är så tysta på en AMD?

Snabb processor brukar vara = en massa oljud, men om man har flera fläktar som arbetar på lägre varv måste det å andra sidan bli tystare!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-12 15:22

Oberfunker : Jo men Silverado är ju just det, 2 stora tysta fläktar som jobbar mot varandra, och så en ordentlig kylfläns med silveryta. Den kan tysta det mesta. Säkert är den överklockarens dröm också.

Men ska man bygga tyst burk så måste man både läsa, läsa och så läsa förstås. Massor av förarbete måste man göra, läs så många reviews du kommer över, fundera, jämför priser osv. Krävs mycket jobb för att få det man egentligen vill ha, och om allt funkar i samma burk vad gäller dimensioner, kompabilitet osv. Det är väl det som skiljer PC från Mac. Men jag trivs rätt bra med det ändå.

Edit : Här fanns det en ordentlig recension på Silverado.

Annars har whynoi.se ett paket i samarbete med www.pyrotech.se. Ser riktigt trevlig ut... Så slipper man läsa på så mycket menar jag.

Andra alternativ är Captech Decibel, verkar också bra. Svårt att hitta priser på bara.

Drömburken är ju Carillon, www.carillondirect.com, men för det priset kan man like gärna köpa Mac. Å andra sidan låter dom nya macarna tydligen skitmycket, och min nästa burk *ska* vara tyst...

Kämpar iaf med att få personaldator från pyrotech/whynoise, men satan vad sega dom är (min chef alltså, leverantören vet jag inget om.=

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-12 19:54

Det var rätt kul att "bygga" på Pyrotech´s hemsida, man kan komma ned i sisådär 5500:- inkl moms. Fast jag antar man borde köpa lätt begagnat i så fall, då kan man säkert få bättre prestanda och löjligt lågt pris... Fler "bygg själv"-sajter får ni gärna posta om.

PS: Visst är det struligt att pussla ihop moderkort, minnen, nätdel? Det finns onekligen en del standarder att hålla reda på. Det värsta på Pyro´s hemsida var att bilder på själva "lådan" saknades i deras konfigomatic, hur sjutton ska man veta vad en "Tellus AMD EXTEC 4839B mAtx SDRAM 400W Bluebox Magma 83X OO DVD svart / silver" (typ) är liksom...

Bevaka tråden