Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seg G4 med Logic

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-10-15 02:41

Jag kör en gammal G4 (400 Mhz) med 896 M ram, 19 g int.hd + 80 g int.hd.
Problemet är att den inte orkar driva Logic, mer än två spår audio med några pluggar och högst två audio instrument sedan strejkar skiten.
Det spelar i princip ingen roll *vilka* pluggar eller VSTis jag kör. Vad är det som felar?
Burken är ju för #?%& trögare än min ännu äldre G3:a..

Någon som några idéer på lösningar?

/Draft

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-15 09:35

Tjo! Vad har du för ljudkort då? Det verkar vara felkonfigurerat någonstans... du bör t ex ha ett PCI-kort för att stödja ATA100 som din 80 GB disk säkerligen stöder. G4/400 stöder nog bara ATA66, kolla www.everymac.com - se´n måste RAM-minnet vara schysst - rätt monterat t ex, och virtuellt minne ska vara avstängt. Har du ett ljudkort, rekommenderar jag ASIO-drivare till det (inte att köra det i Sound Manager-läge). Som Sound Manager-ljudkort är det enklast att använda Mac´ens inbyggda.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-15 09:38

Hoppla, "Ultra ATA33" i första G4/400´an och "Ultra ATA66" i den senare. Ring Macoteket, de kan allt om vad du behöver för PCI-kort (www.macoteket.se).

  • Oregistrerad
  • 2002-10-15 10:14

Det låter väldigt konstigt att den burken inte ska orka med mer än så. Jag har pressat en gammal G3 266Mhz betydligt mer än så. Det måste vara något annat knas. Vad använder du för ljudutgång? Apple´s interna eller annat ljudkort?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-15 10:22

Själv har jag vid närmare eftertanke pressat en PowerMac 7200/90 mer än så! Den var fin den. Min första riktiga Mac.

  • Medlem
  • 2002-10-15 10:50

Mer info:
Jag kör audiowerk 8 och asio.
Jag tycker dock att den borde orka rätt mycket med *bara* Macens interna ljudkort.
Vidare _vet_ jag inte huruvida 80 giggaren är rätt för den här datorn. Köpte den på Estrad och de brukar ju faktiskt ha rätt bra koll.

Det som talar emot strul med ram och 80 giggaren är att den hackade och högg precis så här _innan_ jag installerade mer ram och en till HD.

Uppskattar all input, boys.

/Draft

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-15 11:54

Märkligt. Just Audiowerk 8 ska ju funka ypperligt i Logic. Du kanske inte ens ska använda en ASIO-drivare utan nå´n EASI-drivare, Logic´s eget format. Annars låter det som om det är något hårdvarufel. Kanske i Audiowerk 8´an? Som du mycket riktigt säger, man kan komma väldigt långt bara med Macens interna ljudhantering, MacAV - på en G4/400 lätt 30-40 audiospår med en liten bunt pluggar till och med.

1
Bevaka tråden