Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Arpeggiator mm i logic

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-10-16 10:02

Om man smyger in bakom kulisserna i logic, kan man hitta små godsaker att lägga in i environment, t.ex. en arpeggiator med diverse parametrar. Jag har försökt koppla denna fram och tillbaka till olika midispår, ljudkanaler, enheter, iac bus, men jag får det inte att funka! någon som vet hur arpeggiatorn m.fl grejor fungerar?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-16 10:13

För att få arpeggiatorn att funka ska du skapa ett instrument som använder denna. Jag har inte Logic framför mig och minns inte exakt, men du skapar ett instrument i ditt environment, och till detta drar du en "pil" från arpeggiator-modulen, som du skapar i samma meny där man skapar instrument / multi instruments osv. Tillbaks ut i arrangeringsfönstret och sedan väljer du midikanal och port. När "parten" är färdig kan du dra den till "rätt" track och så kan du göra fler arpeggiatorladdade spår. Logic måste vara i Play-läge för att arpeggiatorn ska funka, se´n har du en mängd parametrar att leka med.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-23 11:55

Nu är jag inte i studion och kan testa, men det betyder väl inte att jag bara kan använda arpeggiatorn på audio instruments så som fm7? Ska försöka trixa lite med det där, det lät intressant. Tack i alla fall!

  • Oregistrerad
  • 2002-10-23 12:02

Förresten PF, du som jobbat med reason en del, vi har riggat det via IAC-bus så att vi har ett externt midi-keyboard som spelar ljuden i reason samtidigt som vi sequencar i logic.
(Detta kan ha nåt att göra med att jag inte får igång arpeggiatorn..?) Det är aningen tidskrävande till en början, men flyter bra när man lärt sig. Jag har testat cubase (gillar inte det) och nuendo en sväng och fick lära att de är mer kompatibla med reason, men hur bra funkar logic 5 med reason 2? Antar att du har testat? Vilket är bäst (nuendo/cubase/logic), varför?

1
Bevaka tråden