Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mikförstärkare/ljudkort

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-08-15 18:30

Jag skulle vilja ha era åsikter på denna mik.förstärkare/ljudkort som jag kollat på.
Det jag spelar in är gitarr (både akustiskt och elförstärkt) elbas och sång.
Mikrofon har jag inte bestämt mig för än (kom gärna med tips), men tror ni att denna apparat är något att ha och ger bra ljud, samt tillgodoser mina behov?

Kolla här.
http://www.m-audio.com/products/m-audio/duo.php

Vet inte vad du har för behov, men den funkar säkert jättebra. Om du har en stationär dator skulle jag dock rekommendera nåt PCI kort. Förmodligen mer prestanda för pengarna. Kanske kan du då köpa en separat preamp istället vilket ökar flexibiliteten.

/Rob

  • Medlem
  • 2003-08-31 17:12

Jag har lite svårt att förstå hur det skulle öka flexibiliteten med ett PCI kort...vad menar du med det?

Och varför är PCI kort bättre än denna mikförstärkare/ljudkort ?

Du får mer prestanda per spenderad krona. USB är inte det snabbaste protokollet i världen och med ett dylikt ljudkort så kommer du uppleva en hel del latency och bandbredden medger inte särskilt många simultana kanalers uppspelning.

Kortet är säkert jättebra, men om du inte nödvändigtvis behöver ett externt ljudkort så skulle jag satsa på ett internt. Iallafall i den prisklass det här gäller. Skulle jag köpa ett externt kort skulle det vara antingen Firewire eller USB2. USB är helt enkelt för långsamt.

Angående flexibilitet så är det ju flexiblare att ha en extern mikstärkare än en inbyggd. Behöver väl inte förklaras närmre.

Mvh
/Rob

  • Medlem
  • 2003-09-01 21:11

Tack för svaret!
Ioförsig står det att det ska vara noll latency, men det är kanske inte att lita på.

Skulle du (eller någon annnan) kunna rekommendera mig ett ljudkort och en mixer/mikförstärkare ?
Jag har verkligen ingen aning....

Jag skulle nog satsa på M-Audio Audiophile 2496. Bra prestanda för pengarna med låg latency, 24bit/96Khz in/uppspelning, 2 analoga in/ut, SPdif in/ut samt MIDI interface.

Som mikförstärkare skulle jag nog försöka få tag i en TFPro P3 eller Promeek P3 (samma maskin egentligen, bara ny färg på TFPro). Tittar du på begagnat marknaden skall du leta efter Joemeek VC3Q eller MQ3 (samma maskin igen fast tidigare modeller). Finns att få tag på ibland. De båda P3:orna är nog för nya för att ha hamnat på recyclingavdelningen.

P3:an (TFPro´s röda) finns på Jam fast de flesta kan nog ta hem. Ljudkortet finns överallt utom på Jam (som tydligen inte får köpa Luthman distribuerade prylar).

Förvirrad??? :eek:

Jag med, men så är det i musikbranschen. Vår tids näst största sandlåda (politiken är ohotad etta).

Lycka till!
/Rob

P.S. Som mikrofon rekommenderar jag Röde NT1000. En mycket bra mikrofon för rimliga pengar. 3 lapp på Jam. Om det känns för dyrt är TSM eller ADK hyffsade kompromisser. För gitarr och sång tycker jag att du skall förbise de dynamiska mikrofonerna och satsa på en Kondensator. De flesta är helt OK. D.S.

  • Medlem
  • 2003-09-02 19:43

Thanx Baby!

Jag ska lyda ditt råd och titta närmare på dessa produkter.
Hur mycket går allt på ungefär tror du? (audiophile kort och mik.förstärkare)
Och hur får man allt att fungera?
Mikrofonen in i mikförstärkaren till Line-in på datorn, var det inte så?
Och sen bli rockstjärna.

För de produkter jag föreslagit ramlar du på röven med 7000-8000:- ungefär. Lite saftigt kanske och isåfall tycker jag att du skall titta på en annan mikrofon och mikförstärkare. Ljudkortet för strax under 2000:- är liksom inget att tumma på.
MM gav gott betyg åt en mikförstärkare och mikrofon från Studioprojects i senaste numret (kom idag). Kanske vore det ett alternativ. Gå in hos din lokala musikmånglare och be honom ge förslag beroende på din budget. Det finns många fullgoda alternativ.

/Rob

P.S. Vad gäller uppkopplingen av prylarna så har du fattat precis allt D.S.

  • Medlem
  • 2003-09-03 17:28

Tackar.
Det är nog lite i högsta laget med dom pengarna.
Skulle nog satsa på ett par- tretusen mindre.
Audiophilekortet är givet köp iallafall.
Skriv gärna tips på mikrofoner och mik.förstärkare som är bra och hyfsat billiga, den som orkar!

  • Medlem
  • 2003-09-03 17:33

Förresten, Roberth.
Kollade i forumet och såg detta :
http://www.fitzpatrick.se/html/produkter/terratec/6fire.html

Hur tror du det är ?
Bajs i jämförelse med audiophile + någon mik.förstärkare ?

Det kan nog funger alldeles utmärkt. Har dock ingen erarenhet av Terratec så jag kan inte rekommendera det. Kanske någon annan vet?

/Rob

  • Medlem
  • 2003-09-04 18:05

Hur står sig kortet i förhållande till audiophile ?
jag har ingen direkt koll på konfigurationer...var det någon skillnad i prestanda mellan korten alls?

ursäkta mitt TJAT.

1
Bevaka tråden