Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

köpa pc eller mac

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-04-13 23:23

Jag har varit inne på detta forum från och till och läst en hel del intressant inlägg.
Nu tänkte jag lägga in en fråga eller två, med förhoppningar om hjälp
Har tänkt att köpa en Powerbook (Pismo) att köra lite musik på. Nu har jag inte möjlighet att bara köra musik på den utan den kommer också att få fungera som en surfdator (+ordbehanling, kalkyl och lite annat standardtjafs).

Håller på med rockmusik så det kommer att bli en del sång, gitarrer och bas (ev. synthbas). Trummor får bli en maskin. Helt basic alltså. Eftersom pengar är en bristvara kommer jag att köra Pro Tools Free (eller nåt liknande billigt/gratisprogram).

Frågor: Kommer det att bli några problem med detta upplägg (PB+Pro Tools FREE+audiospår)?
Är det nåt jag behöver tänka på (mikförstärkare eller dyl.)?
Hur är ljudkortet i Pismon?

Har också funderat på en PC laptop. Ni som har kört både PC och Mac, vilken prestanda har motsvarande PC laptop i jämförelse med Pismon?

Har förövrigt aldrig jobbat med Macar och är således helt ny på området. Har inte heller gjort speciellt mycket inspelningar hemma, utan alltid hyrt in mig i studios.
Nu jag behöver nåt enkelt (och billigt) att komma igång med, så att jag kan göra enkla demos hemma (är trött på att sitta med diktafon och akustisk gitarr)
Alla tips och förslag emottages tacksamt!
(Det blev visst lite långt, men hoppas ni orkade igenom allt

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-13 23:38

För en förstagångsköpare skulle jag inte rekommendera en så pass gammal dator faktiskt. Risken är att du inte får med ett någorlunda fräscht operativsystem, dålig konfiguration av minnen, etc. Bättre i så fall att köpa en ny iBook direkt från Apple, och sedan fylla på med mer minne från någon lokal Mac-handlare (om ni har nå´n sådan i Skövde / Skara med omnejd, någon borde finnas). ProTools Free är väl inte så kul egentligen, bättre att skaffa en Mbox i så fall. Då får du både ett svinbra ljudkort och en bättre version av "PT". För en iBook och en Mbox (den kan du handla från t ex www.musicstorekoeln.de för bra pris) hamnar du på cirka 16000:- vilket förstås inte är gratis, men ändå rätt billigt med tanke på vad du kan göra. Komplettera med en Microsoft-mus (två knappar + scroll, trevligt att ha) och se´n kan du jobba i MacOS X 10.2.5 (nuvarande) och uppåt. Eller leta upp en motsvarande PC och komplettera med Mbox även där. Skillnaden är inte så stor egentligen. Min personliga känsla är att Mac´en är roligare att hålla på med, men sån´t är ju subtilt.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-14 16:36

Är det så stor skillnad på Pismo och iBook? Båda har ju G3-processorer (iBooken visserligen högre klockfrekvens).
Dessutom har ju Pismon mic-in vilket inte iBooken har (tror jag).
Mboxen verkar schysst, men det hela är en kostnadsfråga. Jag ligger inte ens på low-budget utan snarare no-budget

Med Pismon skulle jag kunna plugga rätt in i datorn och köra, och bygga ut med Mbox eller liknande efterhand?

Vad skulle en motsvarande PC ha för processor och klockfrekvens?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-14 22:53

Jag tänkte mest på att du inte ska hamna i nå´n supportfälla. En Pismo är ju en jättetrevlig dator förstås, om allt verkar helt OK och rätt osv så är det ju bara att slå till - om du har råd. Köper du nytt så finns ju dels gratis telefonsupport och se´n är allt med i lådan osv. Se till att du får med en bootbar MacOS 9-CD och åtminstone 384 mb RAM så rockar den stenhårt till ProTools Free. Jämförbar PC? Finns inget. Inget med så bra inbyggt ljudkort.

  • Medlem
  • 2003-04-14 23:51

När man skall ha en PC måste man tyvärr titta på mycket mer än bara Processorn, allt måste fungera tillsammans och ge systemet en bra balans, vilket bara (enligt min ringa mening) ett fåtal bärbara pc modeller idag upfyller (och inga äldre modeller). En bärbar mac skiljer sig nämligen inte så mycket ifrån sin stationära kompis medans en bärbar PC ofta är helt annorlunda uppbyggd än en stationär dito.
Dell har en maskin som heter "Precision M50" som skall vara en så kallad "workstation" fast bärbar, den skall väl fungera bra fast kostar oxå en hel del pengar att köpa.
Plus att du då måste köpa till ett ljudkort för PCMCIA, USB2.0 eller Firewire interface plus att hårdiskarna i datorn fortfarande bara är på 5400rpm.
Kort sagt, det går att få ihop en bra PClaptop för musikbruk, men det kostar pengar och kunskap, och därför känns en bärbar mac som en mycket bättre lösning än en bärbar PC..

PS. Själv använder jag en Stationär PC och är nöjd med det DS.

Jag kör på en Pismo 500 och måste säga att det funkar alldeles utmärkt. Inga problem att köra omkring 10-12 audiospår och med en extern firewiredisk borde det bli betydligt mer än så. Processorkraft kan man aldrig få nog av, men det räcker definitivt till att mixa färdiga låtar.

Ljudkortet är helt okej, våra senaste låtar är inspelade med det (Polish Inn), men jag hör en klar skillnad jämfört med det jag spelat in i en riktig studio och med en 828. Har inte kört PT Free, men det ska väl funka. (Vänj dig vid att boota mellan OS9 och OSX...)

När det gäller PC har jag ingen större egen erfarenhet, men IBM verkar solida - ingen som jag känner som har IBM har haft problem, men andra, billiga bärbara PC kan ge seriös huvudvärk. Jämförbar fart? Inte en aning.

Pismon är faktiskt väldigt prisvärd. Det var toppdatorn för några år sen (2-3), och har många saker som Ibooken saknar. Du behöver upp till åtminstone en Ibook 700 för att det ska vara någon större skillnad i prestanda (inbillar jag mig åtminstone - cache och sånt borde hjälpa upp en pismo 500 jämfört med ibook 600 och lägre). Begagnatpriset förefaller bara bli lägre och lägre, så om du kan stå ut med att OS X inte är lika snyggt på en svart dator med bruna tangenter så tycker jag det är ett bättre köp (om det är begagnat det handlar om dvs).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-15 10:01

Prestandan är väl helt OK i en Pismo, vad jag tänkte på var mer att vissa beg-försäljare slarvar med att "packa paketet", och det är ju inte så kul att få en dator utan operativsystemsskivor osv.

Fast jag tror nog de flesta vita iBooks kör om den? Även om iBook är en mindre bemedlad dator än en "PB".

Snygga är de dock - och billiga!

Hur snurrar OS X på din tycker du, har du ngt att jämföra med + hur mycket RAM har du?

(Håll med om att man knappt tror det är sant när man ser dem och tänker på att det är ganska gamla Mac´ar vid det här laget - de håller stilen)

Tyvär har jag ingen erfarenhet av bärbart men stationärt har jag mycket erfarenhet av. Både av Mac och PC. Jag brukar börja i andra änden och komma fram till vilken mjukvara jag vill köra. Det brukar sedan göra valet av plattform lättare. När jag får välja fritt kör jag med Pro Tools på Mac och om jag bortser från programmen helt är jag Macdiggare. Detta alltså med stor PC-erfarenhet i ryggen.

Idag är skillnaderna inte särskilt stora men dom finns där. En stabil PC går som berget medans en trilskande Mac inte alls är kul att ha att göra med och vice versa. Macen har vunnit mitt gillande genom åren på grund av duglighet i tjänst och dessutom är det en väldigt vanlig plattform bland oss musikanvändare.

Jag håller med PF att en MBox vore vettigt. Det innebär dessutom att du kan hoppa på OS X-tåget direkt. Det är att rekomendera för med PT Free på Mac får du sätta dig in i ett nytt OS och köra det i några månader och vid nästa uppdatering blir det ett nytt OS. Med MBox följer Pro Tools LE som klarar 32 kanaler. PT Free har bara åtta vilket medför väldigt snäva ramar. Ett par mickförstärkare får du dessutom. Att den går på USB gör den till en given portabel enhet.

PT finns ju för både Mac och PC och min erfarenhet är det funkar lika bra vilket som. Från och med nästa x.1 uppdatering av PT LE 6 kommer lanseringarna för Mac och PC vara synkade. Idag ligger Macversionen före. Det verkar som om Digi satsar på båda plattformarna men Macen har ett historiskt övertag.

Mac eller PC kanske handlar mer om vad man är inkörd på eller kanske om ekonomi eller om detta inte stämmer kanske på vad som verkar passa in på hur etablerade respektive är. Bland hempulare är nog PC vanligare medans det blir mer och mer vanligt med Mac hos den mer etablerade skaran.

John

Att jag tror att en iBook inte är snabbare än en Pismo beror på två saker:

1) Systembussen. Pismon har en systembuss på 100MHz, och iBook 500 har 66MHz. iBook 600 och upp har 100MHz systembuss (men är också dyrare än en Pismo - väl?).

2) Cache. Pismon har 1MB cache, och jag har för mig att iBook 5-600 har 256kB, nya iBook 7-800 har 512kB. Cache är viktigt för ljudprogram, så en Pismo är sannolikt snabbare än en iBook 600. Inte säker på hur det är med 700-modellen, men 800-modellen borde vara snabbare. Fast då är priset högre.

Inbyggt ljudkort är också smidigt, och skärmdubblering utan hack är ett plus. En nackdel är att man inte kan få en Pismo med brännare, men det finns ju externa...

OS X funkar bra, även om jag har lite lite minne (256MB - ska uppgraderas). Det rullar på betydligt bättre än min brors beiga G3 som han installerade OSX på (och svär över...), men inte lika bra som min kompis´ Tibook 500. Vissa saker är lite sega (save-sheetsen tex), och även om OS9 känns mer "snappy" så funkar det att jobba i OS X utan problem. Dock har jag inte kört några tyngre ljudprogram i OS X än, så jag vet inte hur det funkar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-16 01:01

Låter bra, processorprofessorn har talat!

Den verkar stå sig rätt bra alltså.

  • Medlem
  • 2003-04-24 22:54

Diskussionen är gamal vid det här laget men kan inte hålla mig från att ge min syn på valet win/mac till musik;
Det är väldigt enkelt (tycker jag...) , man skall fråga sig om man vill jobba med musik på ett kreativt sätt eller om man är mer intresserad av att pula med hur hårvara/mjukvara fungerar.
Bland mina musiker bekanta är trenden klar:
De kreativa kör Mac, pularna kör Win.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-01 23:15

Tackar för all hjälp.

Dock undrar jag fortfarande över jämförelsen med en PC. Motsvarar en G3-processor (400/500Mhz som på Pismon) en Pentium III med med samma klockfrekvens?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-01 23:30

Väldigt svårt att säga. Ibland beter sig en G3/400 som en P3/800, ibland som en P3/300, om man säger så. Mac å PC är olika snabba på olika saker. I det stora hela är "fartkänslan" ungefär samma om du jämför datorer från samma tidsspektra, med liknande förutsättningar osv. PC´n har oftast mest "fartkänsla" i operativet, snabbare webbrowsning etc, men Mac´en är ballare på en del andra saker. Inte minst ljud. Det bästa är nog att du provar Mac´en å känner om den känns rätt för dig. Personligen skulle jag med all säkerhet svurit över min dator då och då om den varit en PC. Nu är det inte fallet. Alla PC-kompisar å PC-släktingar jag visar min PBG4 för bara gapar. De tror inte det är riktigt sant. Den här datorn kommer liksom från framtiden. Därmed inte sagt att jag inte skulle vilja ha en PC. Också. Har tänkt ut det som att min nästa dator får bli en kraftfull stationär PC så fortsätter jag vara otrogen med den här laptopen. Men vi snackar kanske 3-4 år framåt i tiden. Det brukade vara som att man ville ha en snabbare dator hela tiden - nu tycker jag datorn är så snabb att jag förundras nästan jämt. Och det här är bara en G4/667. Om man jämför med en Pismo; jodå, man kan göra nästan lika mycket med den också. Vissa saker tar längre tid och designen är inte lika "out of this world" som på Titanium, skärmen är inte lika stor. Annars rockar den. Bärbart är nå´t speciellt. Speciellt på Mac-sidan. Har inte sett nå´n PC-tillverkare som riktigt kommer upp i skönhets- och finessnivån. Till och med en Pismo sparkar alla nya PC-laptops i *#(?/ om du frågar mig. Just look´n´feel.

Den motsvarar definitivt en PIII 4-500MHz, men hur mycket snabbare den är vet jag inte (PF är förmodligen i överkant, men det beror en hel del på vad man mer exakt gör).

Det finns jämförelser mellan Mac och PC i Logic på nätet (kommer inte ihåg var just nu), så du kan kanske söka efter det?

Personligen tycker jag väl inte att det viktigaste är hur snabb datorn är i jämförelse med någon annan, speciellt inte om den är ett par år gammal, iallafall inte så länge den är någonstans i närheten rent fartmässigt, och gör vad man behöver utan trassel. Jag kan köra lite tester om du vill ha lite mer data på exakt hur mycket den klarar.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-04 01:18

Nej, det är inte nödvändigt med tester, men tack ändå

Jag undrade mest för att jag inte vet någonting om Macar och behövde någon slags referens. Jag har bara fått för mig att jag ska ha en Mac, och ville veta mer. Kan egentligen inte förklara varför, men jag gillar designen (klart snyggaste datorerna som finns) och fick nu i helgen se OSX för första gången (vi har ingen Mac-handlare där jag bor så jag åkte till grannstaden för att kolla in OSX. Killen i butiken var mycket hjälpsam). Är väl ganska trött på MS Windows helt enkelt och har inte fått häng på Linux som alternativ. Sen har man ju hört att Macar är lättanvända och "logiska i sin struktur". Så nu lutar det starkt åt att jag skaffar mig en Mac (troligen en PB Pismo)

Jag har en stationär PC (PII 233Mhz) hemma nu som funkar för vanliga kontorsapplikationer och internet. Så en Pismo blir perfekt för mig, för jag kommer att kunna göra allt jag gjort tidigare på PCn + börja jobba med låtar igen!
Hade gärna köpt en nyare, men budgeten är MYCKET begränsad.

Tänkte börja med Pismon, Pro Tools Free och nån hygglig (och billig mic). Nån slags billig klaviatur (dummy-keyboard?) får jag väl skaffa mig också (för trummorna). Jag vill hålla kostnaderna så låga som möjligt så här i början och bygga ut efterhand (läste att det skulle komma en Firewire-burk från M-Audio som verkar täcka mina behov).

Som jag skrev i mitt första inlägg så håller jag på med rockmusik. Det blir alltså bara ett par gitarrspår, lead-sång + backing, ev. bas. Sen blir det MIDI-trummor eller kanske nån loopvariant, har inte riktig koll på hur sånt fungerar. Enkla demos helt enkelt.
Om det är någon som har tips om hur jag ska gå tillväga, tar jag tacksamt emot dessa

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-04 12:54

1. Köp Pismo´n.
2. Förundras.
3. Installera.
4. Lek.
5. Kom tillbaka hit å berätta!

6. Åsså hjälper vi dig på traven.

Bara så du vet så körs fortfarande de flesta ljudprogram i OS 9, inklusive PT Free, vilket kan vara lite förvirrande för en ny mac-användare.

När det gäller klaviatur så kan du köpa antingen antingen någon USB-variant (Oxygen 8 och liknande) eller någon begagnad digitalsynt (jag använder en Casio VZ-1 och en Casio CZ101) - borde kosta ungefär samma, så det beror lite på om du vill ha en synt eller bara en klaviatur. För trummor kan du ju annars köpa en triggburk + pads, men det är ju lite dyrare.

Jag har bara lekt med en 828 ett kort tag, men om andra Firewire-burkar är lika lättanvända borde det inte vara något problem. 828:or börjar bli riktigt billiga nu, och lär väl sjunka i pris ytterligare, så det kan ju vara ett alternativ till en M-audio 410. För rockmusik är det nog vettigt med fler än 2 kanaler in (gitarr/bas/sång tex).

Bara för att ge dig en aning om hur kraften under huven: på en låt jag mixat nu i dagarna kör jag 8-9 24bit spår (på den interna disken, med en bit prestanda kvar), två reverber, ~8 kompressor, ~8 eq, ett par delayer, phasers och flangers. tror jag räknade totalt 28 effekter, men Logic funkar ju så att det inte använder någon CPU på de effekter som inte används. Definitivt nog för enklare demos och rockmusik.

1
Bevaka tråden