Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

jag vill surfa på två datorer samtidigt

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!

Hur kopplar man ihop två datorer på fiffigast vis om man vill surfa från båda samtidigt.

Jag har ADSL från telia.
Den ena datorn saknar usb.
båda har nätverkskort i sig.

är det en hub som gäller då?

Näee då är det ju en hub som gäller va..*suddenröst*

Om du vill surfa från båda datorerna måste den som ska agera server (den som står närmast linan i fråga) ha två nätverkskort - ett till Telia och ett till den andra datorn eller en hub varmed datorn är förbunden. Mig veterligen är det mycket svårt att få hubben att surfa... (den är typ kantig, antar jag?)

Så kör jag iaf. Det undelättar med ME eller högre på serverdatorn för att kunna surfa genom den - va d de andra dartorerna har spelar mindre roll.

Jag skulle skaffa mig en schysst router. Funkar som en hub fast den just delar en anslutning.

Sant, det borde man ju kunna göra - inte så förfärligt dyra nu heller, eller hur? De är ju i alla fall lite smartare än en vanlig hub...

  • Oregistrerad
  • 2003-04-19 21:31

Kan rekommendera D-Link 804 som lösning. Kör en sådan själv och det funkar kalasbra.

åhå...
är det en hub?
hur använder man en hub?
Är det bara att koppla in båda datorerna in i hubben och hubben in där jag vanligtvis kopplat nätverkskortet?

Är det bara att tuta och köra sen?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-04-19 22:40

Eller köp ett extra nätverkskort för en hundring (eller två) å låt en dator vara router. Jag kör så, Pezen agerar router å macen hänger på. Dock måste ju förstås Pezen vara på för att man ska kunna surfa på macen.

jag vill helst inte köra med dubbla nätverkskortvarianten... då måste man stoppa in fler nätverkskort i denna burk och så måste den vara på... vilket den oftast är iofs.

det bästa skulle vara om man kunde köpa en billig hub på clas ohlsson för 299:-

tror ni den kan funka?

"Nätverkshubb W-linx Ethernet, 10 Mbps med 4 TP-anslutningar samt en uplink. Levereras med batterieliminator. Storlek 82x66x20 mm"

från clas ohlsson...

Får du ny ip varje gång du kopplar upp dig? Då löser det sig nog fint med en hub osv..
Om du endast har en statisk ip så får du tänka på att du kan inte bara koppla upp båda datorerna direkt till nätet via samma ip.. fetkrock.
Ett alternativ är en liten router med inbyggd gateway.. nu har jag inte kollat vad det var för nån som rekommenderades tidigare.. men se till isåfall så att den verkligen har en gateway som ger dina datorer interna ip-adresser (eller ställ in det manuellt) så att dom inte krockar.

"Jag har ADSL från telia."

Han har alltså 1 dynamisk IP adress = router eller dubbla nätverkskort.

Skulle nog själv rekommendera routerlösningen då man slipper belasta sin ena dator med två nätverkskort. Sen får man riktigt sjyssta router för sjukt lite pengar idag. (kolla bara på D-LINKs som har VPN-tunnlar m.m.)

Att ha en hubb fungerar tyvärr mycket dåligt...

  • Oregistrerad
  • 2003-04-20 01:15

Observera: Hubbar suger. Köp en Switch. Dom är ungifär exakt samma pris, fast Switchar är i allmänhet bättre

Tre sett finns:
1) Köpa en Switch och låta en av dina datorer vara router. Man behöver inget extra nätverkskort.

2) Köpa Två nätverkskort behövs, men då behövs ingen Switch. Det är smidigt och billigt då man bara har två datorer. Men då du ska ha fler än två så är det rekommenderat att köra Switch-linjen istället.

3) Köpa en hårdvarerouter som tar hand om allting istället. Då behöver du inte konfiguerar någon dator eller köpa extra nätverkskort eller switch. Det är en allt i allo och den står på och kör även om du inte har någon dator igång. Fast å andra sidan, det kanske inte funger med Telia ADSL....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-20 02:02

Jag kör också Telia ADSL. En jobbig grej med det är att man måste handskaka innan man kan börja använda nätet. Dvs ange användarnamn och lösenord. Jag kör ett litet fiffigt program som heter MacICX som tar hand om det iofs, men det vore betydligt mer soft om linan bara fanns där utan handskakning. Som är fallet med t ex Chello.

En Router funkar alldeles utmärkt med Telia ADSL, köp en D-link dom brukar funka bra. Sen funkar det så att du "loggar in" på Routern från en dator och skriver in all nätverksinfo på själva routern, datorerna ställer du in så dom erhåller IP och sånt automatiskt sen är det bara att köra.

Sen till alla som kör på Telia ADSL så lär ni vilja ha detta: http://www.gosey.nu/login/
Det är ett litet program som kopplar upp er så fort datorn startar, kan va smidigt.

ahh såg att du körde ett liknande program PF men som sagt det kanske är användbart för nån annan.

ok.
Det är en router jag ska ha altså...
D-link DI-804v är allså en router.
men den är lite dur tycke jag...

Det finns en d-link DI-604 för 595:-

"DI-604 är instegsmodellen i D-Links sortiment av bredbandsrouters. Hög funktionalitet med enkel installation, föräldrakontroll och fördelaktigt pris gör DI-604 bredbandsroutern för hemmet eller det lilla kontoret.

- Inbyggd DHCP server
- 4-portars switch
- 10/100Mbps full duplex WAN-port
- NAT firewall
- Föräldrakontroll (innehållsfiltrering)
- VPN pass through (PPTP, L2TP, IPSec)
- Universal Plug & Play (UPnP)
- Webbaserad konfiguration "

från datorbutiken.se...

Den är billigare.
kan den vara något?

inbyggd DHCP... kan det betyda att jag får egna interna ip-adresser?

ja

Ska också precis köpa router och ska köpa 704:an. En polare som har lite mer koll än vad jag har påstod att han kände nån som hade 604:an men inte var så nöjd, vet inte riktigt varför men tror det var nåt med firmwireuppdateringen (nu kan jag ju vara helt fel på det eftersom jag inte alls vet vad jag pratar om). 804:an känns lite über...

  • Oregistrerad
  • 2003-04-20 11:25

Själv så har jag själv 604:an och är väldigt nöjd. Visst, jag kanske skulle vela ha lite fler portar (har sex stycken datorer), men den är rätt bra. Fast ibland har jag stött på endel problem som t.ex att man måste starta om den om den blivit överhettad (tror jag, eller så kanske det var internet-mojjängen i väggen också -- har 100mbit, som strulade. Vet inte säkert. Drar ut båda två samtidigt...)
Annars är den rätt lätt att konfiguera osv!

Butterfly, vad din polare menar är att 604:an i Sverige är svensk och kan inte laddas med dom Amerikanska drivrutinerna som är i senare versioner. Men det är ingenting som drar ner "slutbetyget" på den tycker jag.

704 är stabil o bra. Körde en 804 för VPN innan, men fick problem med xNap o ICQ...bytte tillbaka till 704 (som har lite smärre problem med portmapping i vissa lägen, men funkar oftast kanon).

Netgear har oxå billiga prylar, jag har bara testat den med Wi-Fi och 4-port switch, kostade typ 1500 spänn och funkar kanon. 128 bitars WEP, MR314 heter den..

Kolla upp Netgears prylar:
NetGear

Tack för all hjälp!
jag tror det får bli en 604.

Ingen som kan förklara lite tydligare hur man får en dator att agera som en router?
Jag har nämligen tre nätverkskort redan i min dator som jag hade över från andra datorer, tänkte att det är billigt o smidigt så man slipper en extern box bara för att dela upp internet, men delar datorn automatiskt ip adresserna så att man inte behöver ha flera för jag har bonet eller bostream whatever.....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-21 22:53

Den informationen hittar du nog lättare på http://windows.about.com/ och liknande sajter.

Beror ju helt på OS. I Windows ME/2000/XP finns det Internet Connection Sharing, snorenkelt att dra igång. Under Linux är det lite mer trixande, men inte helt omöjligt, och man får ju mycket mer kontroll...

  • Oregistrerad
  • 2003-04-22 16:34

Det som är lite trist med de flesta routrar för internetdelning är att de bara kör med 10 mbit halv duplex så man får inte full sula på trafiken om man kör typ BBB eller någon annan variant som är snabbare än 5 mbit / s. Men kör man adsl så är det skit desamma. Smidigare lösning finns inte

Finns ett program på www.lfdomain.com som heter Connection Keeper och det tycker jag är kalas för telias adsltjänst

Finns till Windows och Linux.

tack batman, hade du varit batgirl had jag kysst dig, tackar tusen gånger!!!!
Crazy doc

Tänkte bara meddela att jag nu inhandlat en 604:a iaf. Detta berodde på att snubben i affären påstod att enda skillnaden emellan 604:an och 704:an är att 704:an har skrivardelare vilket ju vore bra att ha om det inte vore för det att vi har apple-sladd på vår medeltidsskrivare, denna passar inte i routern. Det som dock bör nämnas att jag före inköp var i kontakt med Bonet (vår internetleverantör) och D-link för att höra mig för så att prylarna funkar med bonetuppkoppling. På Bonet sa man att man inte hade testat 604:an men att man var tvungen att ladda hem firmwireuppgraderingen för att det skulle funka. Och även efter uppgraderningen hade de hört från en del att de hade problem. Iaf. från de som hade upp till 2,5 Mbit-uppkopplingen. På Dlink sas det att det absolut skulle funka med Bonet, de hade inte hört talas om nått trassel.
Nu funkade det hemma hos mig redan före uppgraderingen men det hela är ändå tänkvärt om man sitter på Bonet-uppkoppling och ska köpa 604:an.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-25 20:19

Drdreas: Om det bara gäller sjysst hångel så kan jag gärna vara din batgirl, iaf efter redigt med hempalajnen så att man inte minns så värst mycket

Nu har jag vart och handlat en D-link DI-604.

När jag kommer hem ska jag installera och hoppas att det funkar som det är tänkt.

det står easy installation på kartongen

hoppas det stämmer.

Ja!
Det funkar.
Nu sitter jag och Emma och surfar samtidigt på varsin dator.

Bevaka tråden