Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Lätt" midiproblem söker hjälp

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-08-15 12:01

Jag använder cubase vst 3.7 till midi och nu verkar det som om mina midiportar på mitt soundblaster live! kort inte är aktiva längre.
Senast jag använde cubase lånade jag en polares usb-box och körde midi där, dvs jag ändrade lite inställningar.
Nu får jag varken in eller ut signal i mina midi-portar. När jag går in i Options > Midi Setups hittar jag inte ljudkortets Midiportar.
Eftersom detta har funkat innan så ska det göra det igen.
Alla kablar är korrekt insatta och hårdvarusyntharna rätt inställda.
Känns som jag behöver ”väcka liv” i portarna på nåt jävla sätt.

Tacksam om någon kan komma med ett gammalt klassiskt midi-sökfel, för jag har en känsla av att detta är ett problem av typen ”tryck-på-den-knapper-så-funkar-det”...

MVH
T.L.N

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-15 12:06

Nu vet jag inte vilket operativsystem du använder, men jag förmodar Windows, eftersom SB Live! är vanligare där än i Macmiljö. Och om det är Windows, så rekommenderar jag ett besök in i Kontrollpanelen. Där alla blinkande lampor sitter. Kontrollen blinkar blå, en signal. Ähum. Kolla "ljud" typ (heter väl lite olika saker i de olika windowsversionerna), MIDI ska finnas där som en flik. I WinXP heter kontrollpanelen "Ljud och ljudenheter" och MIDI finns... inte längre som en flik. Utan under "Ljudenheter". Där kan man välja standardport för MIDI-kommunikation åtminstone. Kan du välja interface:t där (eller, aber naturlich, på motsvarande plats i ditt operativ) så finns det - ur datorns synvinkel.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-15 12:14

Jag köp Win2000Pro, och på "Ljud och Multimedia" finns det 3 flikar; Ljud, Ljudenheter och Maskinvara.
Det som skrämmer mej är att under Maskinvara finns inget midi-tjosan. Det ända som har ankytning till mitt ljudkort är "Creative SB Live! series (WDM)" och "Game Port for Creative SB Live!"

Inget midi.

I Ljud-fliken är bara inställningar om vilket ljud som ska låta när datorn startas upp, osv.

I Ljudenheter väljer jag bara "Uppspelning av ljud", "Inspelning av ljud" och "Uppspelning av Midi-musik", den sistnämnda står på "A: SB Live! MIDI Synth", och har inget med mitt problem att göra.

Hjälp.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-15 12:16

Du får installera om SB-drivrutinerna gissar jag då. Eller så har du dem i datorn, du behöver bara låta den hitta, söka, finna och göra sina grejer. "Lägg till maskinvara".

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-15 12:25

The Last Ninja : Det är ju Gameporten du använder dig av när du kör MIDI. Prova att ta bort enheten i System Properties/Device Manager, och se om det funkar när den ominstallerar sig själv vid nästa omstart. Om du går in på "Multimedia" (i Control Panel) och in på "Midi"-fliken, vad har du att välja på där då? Ingen "SB Live! Midi Out" eller liknande? (kör inte själv på originaldrivrutinerna så jag vet inte exakt vad den heter) Kolla på den sista fliken, alltså "Devices" och kolla om porten är med under "Midi Devices and Instruments".

  • Oregistrerad
  • 2003-08-15 15:45

Har provat att ominstallera. Funkar fortfarande inte.
Har ingen aning om vad jag ska göra. Jag får varken midi in eller ut signal.

Min nätaggregator blev ersatt för den söndriga för ett tag sedan, har inte använt midi sen dess.
KAN det vara så att reparatören inte kopplade in alla sladdar som hör till ljudkortet (t.ex midi-sladdarna)?
Jag öppnar och kollar..

  • Oregistrerad
  • 2003-08-15 16:10

Nej, funkar fortfarande inte.
Det måste ju ha skett något när jag senast använde cubase. Då körde jag usb-midi.

Knäckande, när jag precis har inspiration till nåt nytt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-15 16:44

Spring till din musikhandlare och gör ett impulsköp, annars kommer du svära hela helgen. Köp ett USB-interface t ex. Eller byt in en tråkig synt och köp en Akai MPC!

encore: han kör med en livedrive.. är drivarn du kör enkel att installera osv och fungerar bra?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-16 02:31

Volle : Jo, tänker du på kX så, japp. Den är enkel att installera. Fast i vissa hänseenden är fortfarande originaldrivarna att föredra.

The Last Ninja : Så du har en LiveDrive? Funkar någonting på frontpanelen alls? Låter som att reparatören glömt att sätta dit kabeln mellan LiveDrive:n och Live!-kortet.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-17 12:35

Nej, fan ta mej inget funkar på frontpanelen. Har provat med alla ljudingångar och även hörlursuttgången är helt död.
Alla sladdar ÄR kopplade men jag antar att de är fel.
Provar o joxar lite...
Tack så länge!

Jäklig dum fråga, men strömsladden till Livedriven sitter väl i? Lätt att missa det, och bara kolla flatkabeln (gjorde det misstaget själv en gång).

  • Oregistrerad
  • 2003-08-18 01:00

Peter H, vi kan bilda klubb.
Sitter här och smågarvar i natten.
Den luffaren som lagade min dator, dvs bytte ut strömförsörjaren, satte aldrig i ström till fronten igen.
Fronten har helt enkelt ingen ström nu så "TRO FAAAAAN ATT MIDIT INTE FUNKAR!!!".
Nåja. Det sura är att fronten vill ha en 4x1 pins anslutning, men av de lediga som hänger i datorn från den nyinsatta strömdosan finns INGEN med 4x1 pins.
Jag måste då få tag på en adapter/omkopplare som jag fäster på en av de lediga strömsladdarna för att sen ge ström till fronten...
Suck...
Nåja, man lär sej alltid nåt nytt. Jag visste väl att mitt kära Cubase inte skulle svika mej. Förlåt. Ska aldrig hända igen. Dumma mej.

Min fråga:
Måste jag byta strömlåda eller går det att få tag på en omkopplare till en liten 4x1 pins och i så fall var?

Tack förresten för hjälpen. Gött när man hittar lösningen på tråkiga bekymmer. Antar att min inspiration är död när midit kommit tillbaka.

The
Last
Ninja

SID 4Ever

Där ser man!

Det är vanligt kontaktdon för floppy, har dom alltså plockat bort det från nyare nätagg? Borde inte vara några problem att hitta en konverterare i en välsorterad databutik.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-23 00:43

Min tråd har blivit flyttad hit men jag hoppas att du (Peter H) och övriga hittar hit ändå.

Jo, som sagt...När han bytte nätagg måste han ju ha glömt att koppla ström till ljudkortet, helt enkelt. Stämmer nog att det är en av samma typ som floppy (4st pins), så jag får koppla på en omvandlare på en av de lediga sladdarna som kommer från nya nätagg och koppla till ljudkortet.

Ska nog lösa sej...

TLN

1
Bevaka tråden