Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Obsoleta diskar

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Grrrr!

Paradoxalt är det; vi genererar mer och mer information. Ökningen är dessutom exponentiell!
Men, våra lagringsmetoder blir osäkrare och osäkrare. Lerplattor med kilskrift som är snart 10000 år gamla kan fortfarande läsas, men fan att hantera digital information som bara är några år gammal.

Obsoleta datalagringsmedia i min ägo:

- Hålremsa (Nord-10s)
- 8" floppy (512 Bytes!!!)
- kompaktkassett (Commodore-64...)
- 5,25" floppy (C=64, IBM...)
- 3½" SS DD (360kB)
- 3½" DS DD (720kB)

Jag har dessvärre avhändat mig hålremsläsaren och åttatumsdiskettstationen, men jag har 5,25"-floppy i datorn, och 3½":aren kan även läsa 720kB-diskar. C=64:an lever oxå än, fast man får skruva på tonhuvudet...

Ägare av inte helt busfärska samplingsaggregat börjar liksom jag hamna i skuggzonen, dödsskuggans dal, för lagringsmedium. Vi behöver 3½" DS/DD-floppysar till våra apparater, för de är inte riktigt pålitliga när det skall till att sparas på modärna

HD-disketter. (Vet någon anledningen till detta? Magnetmaterialet, spårvidden, vad?) Själv har jag en Roland MC-500mkII som enligt alla experter tarvar just dessa floppys och inget annat.

Alltså, har ni försökt hitta DS/DD hos er lokale datorhökare de senaste tio åren? Inte det? Ni lär få svårt att lyckas... Själv blev jag jätteglad när en arbetskamrat gav mig en oöppnad ask med sådana!

Men idag löste sig mitt framtida MC500-sequensande när de tömde en korridor på jobbet, och i städningen hivades kartongvis med gamla disketter (som enbart varit backuper) ut! Så nu sitter jag här och formaterar om gamla 3M-floppys och lägger dem i prydliga små buntar!

Komihåg, gott folk:
Släng inte edra gamla DS/DD-disketter. Fråga era musicerande kompisar om de behöver dem.
Släng inte edra 5,25"-floppysar, fråga edra datanördkompisar om de behöver till sin C=64, Atari XL osv.
Släng inte er gamla diskettstation om ni inte prompt behöver utrymmet i datorn. En vacker dag behövs den för att läsa någon fil som bara är några år gammal, men likaväl kunde vara från Mose tid.

Men vad göra, det är så jobbigt med midifiler på runstenar...

//R.t:M.I.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-08-18 20:33

Oops! Jag som nyligen slängde säkert 40st DS/DD rätt ner i sopen för att spara lite plats (gamla EPS-disketter som jag aldrig körde i TS-10:an).
Så går det när man får ett ryck ibland...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-18 20:47

OK. Om nu någon kan tänka sig ha användning av en gammal SCSI hårddisk på en - tror jag - 150MB (härstammar från en IBM 286:a) så har jag en liggandes.

Rotwang : Vad i all världen kan man ha för nytta av att lagra 512 bytes? Till-och-med den gamla Atari 2600 (med kollegor) hade väl ändå ett par KB i cartridgeminnena att röra sig med?

Jag tror man kunde vända på floppyn, så rymdes det lite till!

Vaddådå, femhundratolv tecken räcker långt!
Floppyn jag har har körts på en Nord-10, inget bloatware-tjafs! Inte en byte mer än nödvändigt! Men den hade två någrahundramegabytes diskminnen (utbytbara diskpackar), så jag antar att de mestadels var där man lagrade sina data...

Men det gick att boota från floppy. Med ett par dipswitchar ställde man om "mikroprogrammet" (BIOS) att börja läsa från antingen fast disk, floppy eller hålremsa.

Masterkonsollen var en teletype med egen remsstans, så ville man ha mer data än en halv K (jag tror den kunde läsa 1K diskar oxå, wow!) så var nog remsa att föredraga. 30 baud läshastighet...

Jag hade velat ha kvar remsläsaren. Den hade kunnat bli en attans fräck sequenser. Digital pianorulle liksom...

//R.t:M.I.

Apropå obsoleta diskar förresten...

Ingen annan här som kör en MC-500?
Jag är på jakt efter bulkdumpprogrammet till den.

//R.t:M.I.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-08-18 23:05

Angående skrot liggandes hemma har jag en SCSI-HD på 1GB som satt i min gamla powermac 7600. Ingen aning om vad som finns på den...
Kanske starta ett topic med allt skrot som måste ligga hemma hos folk å idka byteshandel? Flygleiter?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-18 23:30

Go for it!

Jag och Volle lekte faktiskt med en riktigt kreativ tankegång härom natten. Man skulle kunna göra mycket mycket mycket trevliga saker.

Jag har rent idiotiska mängder skroooooot!

Jag har en Apple Macintosh 6100 med PC-kort (huuu!) och en 500-megabuppare till SCSIdisk, skärm och ethernetgrunka ståendes i skrubben till allmän o-nytta. Tänkte ha den som sampleöverförare till min Akajsamplare, men iddes inte börja tjorva. (Akai S1100 pratar gärna SCSI med en mac, men inte med en suuuuuur-PeSe!)

Vill nån ha den så får ni den för ett paket singoalla om ni kommer och hämtar den!

Men min C=64 (brödburk) med 1541:a och midiinterface får ni INTE!

Nån som är intresserad av ett dubbelt (8 kanals) Soundscape SSHDR+ hårddiskredigeringssystem då? Ni får det billigtbilligt!

Och så har jag nog oxå nån sur gammal 500MB SCSIdisk liggande. Jag kör zipdrive till samplern numera.

//R.t:M.I. - med mer skrot än ni vill veta

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-19 00:15

Skrotwang och hans vänner!

Jag är själv rätt bra på att samla på mig gamla grejer, har flera C64 & Amiga 500:or liggande. Men en del har jag slängt, däribland en icke-fungerande ABC80 med (min definition på bajsbrun) skärm och snart ryker den gamla 286:an med EGA-skärm också. Visst finns det nostalgivärde i en del, men jag känner iaf att jag hade mer skit än nödvängdigt och ville behålla de *användbara* sakerna istället. Och med det menar jag inte nödvändigtvis nya.

För övrigt, Rotwang, så håller jag med dig om "bloatware". När jag själv kodade småspel och sånt höll jag mycket på med att kunna få så små exe-filer som möjligt, skriva så effektiva & snabba rutiner som möjligt... Det ligger en stor konst i det och trots att det är totalt meningslöst i dagens giga-värld ser jag ändå ett stort värde i att kunna det. Inte minst för att man liksom vet att man har skrivit den optimala koden, och ser ett cred-värde i det. Den samma känslan har jag med trackers; konsten att göra musik där det inte handlar om megabytes med samplingar, utan kilobytes. But that´s me!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-08-19 10:22

Jag köper gärna en 8"floppy drive.

En annan lösning är ju att helt enkelt skicka ett mail till mig och berätta så utförligt som ni orkar om vad det är för pryl. Med stor sannolikhet (verkar det som) har jag gått och letat efter precis Den Saken i några år, och annars verkar jag bara ha skrotsamlare till kompisar också Små SCSI-diskar, gimme! Bor ni i Tokholm hela högen? Var allt på bilden "skrot"? Om du nångång får för dig att slänga, maila mig först, snart har jag körkort och kan ambulera land och rike runt och plocka upp gammalt hightech-skrot

Mårre: Grr! Grr! Grr! Ärke-grr! DS-disketter! DOM hade jag köpt utan att blinka

Allvarligt, en "skrot bytes"-tråd vore inte fel (ur mitt perspektiv), behövs det en moderator känner jag mig kallad Av någon anledning verkar det ha blivit en ofrivillig livsuppgift för min del att pyssla med allt gammalt skräp (hightech från 80-talet!), tyvärr i en sån grad att det snart börjar påverka mitt övriga liv...

...och om någon behöver något i skräpväg, kolla med mig vettja

Ett möte där man kunde posta sina Har-men-slänger-snart och Söker-efter-men-behöver-det-inte-tillräckligt-mycke-för-att-lägga-ut-en-annons-eller-ens-betala-ordentligt vore trevligt

Fast iofs vore det kanske bättre om det låg på nåt "bredare" forum än 99Musik. Fast är går det ju åas lugnt och sansat till... Och vi synt-offer måste hålla ihop!

1
Bevaka tråden