Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkort, USB eller Firewire?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-04-26 13:23

En kompis till mig vill spela in sina gamla vinyl plattor i sin dator för att sedan bränna CD utav dem.
Han har en iMac (Solros modellen) .

Han undrar vilket ljudkort som skulle passa honom. Jag känner att jag inte har sådan superkoll på detta, det enda jag vet är att iMic är inte ett alternativ.

Vad rekommenderar ni? Kraven är ju inte speciellt höga på digitala in/ut eller flera kanaler.

Jag tänkte sedan att han skulle köpa någon light-version utav "Peak" för att spela in, det är väl ingen dum idé eller har någon annan ett smartare förslag?

Det finns gratisprogram för ljudinspelning, men jag vet inte vilka som är bra. Själv har jag alltid gillat Sonicworx, som finns i en gratisversion som bör kunna spela in. Sen så finns Spark i en gratisvariant (har inte provat) och Audicity som är ett fritt program som finns för PC och Unix också.

Det billigaste 2-kanals USB-interfacet han kan hitta borde räcka tycker jag. Edirol nånting ska vara vettig. Senaste Macworld hade en stor ljudspecial, så ta en titt där i.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-27 22:57

Just i det här fallet tror jag faktiskt iMic kan vara ett alternativ. Den ska nämligen ha nå´n inbyggd RIAA(heter det så? Huh?)-lösning (så man slipper gå via försteg utan kan koppla skivspelaren direkt till iMic). Och jag tror ändå resultatet blir helt OK. iMic är mindre lämpad till inspelning av sång å mer seriösa grejer osv.

www.griffin.com tror jag är rätt URL? eller...
www.griffintech.com kanske?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-27 22:58

"Nära skjuter ingen hare här på fortet!!!"

http://www.griffintechnology.com/products/imic/

(OT: PF spot´ade Gunde Svan idag, råkade sitta på samma pizzeria som honom - i Vansbro!)

  • Oregistrerad
  • 2003-04-28 01:31

Jag har ju använt iMic ganska mycket och tycker mig kunna uttala mig om den. Den har fungerat bra för enklare saker som ex att spela in ljud på datorn. Den har då och då tappat kontakten med program, börjat hacka mm, men med tanke på priset så fungerar och låter den helt ok.

Jag vet att M-Box ska fungera bra, men firewire är ju alltid ett bättre val än USB. Det kommer ju ett nytt firewire från M-Audio nu för ca 4000:- på musikborsen.se som kan vara intressant.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-15 23:31

de kort som har phono preamp är oftast lite för dyra (för att de säkert har en massa annat som man kanske inte behöver) så mitt råd är att köpa nåt m-audio audiophile- liknande och sen använda aux från hifi-n (som får vara förstärkare också)

1
Bevaka tråden