Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

V-Amp 2 VS Pod XT

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vet inte om detta ämne har tagits upp tidigare.

Men saken är den att jag och en kompis håller på och ska bygga upp en liten studio. Och som vi har tänkt så om vi skippar POD XT och köper en V-amp 2:a istället. Så får vi ju pengar över till två hyffsade monitorer.

Hur pass stor skillnad är det mellan V-amp 2:an och PODen?. När det gäller finesser osv så antar jag att PODen är värre. Men när det gäller ljudkvalitén?.

Finns det redan en tråd om detta så hjälp mig gärna att hitta den. Om inte så kanske ni har tid och lust att skriva några rader.

Tack på förhand.

Jag har en Vamp1 som jag är nöjd med... jag har iofs. inte testat POD XT.

Mina krav är väl inte dom högsta heller. får jag fram en skön och arg dist är jag nöjd.

Om jag får gissa så är PODen bättre på alla vis.. eftersom den är rätt mycket dyrare.

Men jag har hört att vissa tycker att vampen är bättre på distade ljud och PODen bättre på rena ljud. då snackade dom visserligen inte om POD XT utan den lite äldre PODen.

Skulle tro att man får det man betalar för...

Mitt tips är jokern mittemellan, Yamaha DG Stomp. Mycket bra pris, kanljud, bättre effekter än POD, snyggare än bägge två tillsammans...

Ok, men är det värt att lägga ut så mycket mer på en XT när man kan få ett par bra monitorer för den mellanskillnaden?.

  • Medlem
  • 2003-04-30 12:48

VAMP2 är rätt värdelös, tycker jag. Effekterna är rätt dåliga och vissa t o m obrukbara på grund av allt brus! Den kan egentligen bara låta på ett sätt och gillar man det är det ju bara att slå till... jag fick inte fram nå´t vidare ljud på den i alla fall.. Allt lät "muffligt", hur mycket diskant man än drog på. Och reverbet måste vara det sämsta jag någonsin hört...
Jag var mycket nära att köpa en VAMP2:a för ett tag sedan... den såg ju bra ut på papperet och t o m första gången jag lirade en snabbis på den lät den helt ok. När jag kom med pengarna satte jag mig med den säkert en timme och det räckte för att mitt intresse skulle svalna rätt rejält...

Sedan är jag inte så förtjust i POD´en heller men att den är mycket bättre råder det väl ingen tvekan om.

Personligen ska jag köpa mig en Boss ME-50. Där får man ju med expressionpedal, schyssta effekter, ett överanskande bra reverb och distar som spöar POD´ens och VAMP´ens distar tillsammans!

När den sedan är billigare än POD´en och lika dyr som VAMP2:an är det ju inget att snacka om.

Ligger inte den här tråden i fel kategori förresten?

ett alternativ som jag tycker kan va nice är att inhandla en pod2:a och en distpedal som verkligen passar er. Om nu Vampen är bra på dist (vilket jag ärligt talat inte tror på.. men jag kanske borde testa?) och inget annat så är det en väldigt dyr distbox som dessutom väldigt tvivelaktigt kommer upp i närheten av samma kvalitet som en riktig analog distpedal. Låter som ett väldigt dåligt köp. Poden har blivit lite utav en studiostandard.. den används i stort sett överallt.. antar att det inte är endast pga utseendet.

Vad för ljud vill ni ha egentligen? Beskriv så noga som möjligt så blir det lättare att ge tips. Tänk även på att om ni ska ha det i en studio så kanske det kan va värt att kolla på rack-effekter också.. det finns en bunt riktigt billiga guldkorn där också som kan va jättebra att kombinera med nån preamp eller så.

Har en kompis som lirar gura en hel del som har en Vamp 1 (uppgraderad till 2) som han är mycket nöjd med - kanske inte det bästa man kan få tag på, men en jädrans kul pryl för de pengarna enligt dennes mening. Har lekt en del själv - pysslar förvisso mest med sýnthar och om gitarr så mest akustiskt, så min mening kanske inte spelar så stor roll men i alla fall - och tyckte den var himla kul. Hade jag haft en elgura så hade jag definitivt köpt en Vamp - när jag lyssnade på Podden tyckte jag inte skillnaden var så imponerande... Men så är man väl "synthare"

Alltså just nu äger vi en Guitarport. Vilket var det sämsta köp jag någonsin gjort. Satan att man inte kan hålla i pengarna lite längre när man väl har dom.

Vilka ljud vi är ute efter. Ja alltså, det cleana spelar vi oftast med en halv akustisk eller en uppmikad akustisk. Så den ska helst ha en hel del bra distade ljud. Bättre än Guitarporten

. Ska vara anpassad för inspelning och även ha några cleana ljud.

Tack för alla svar btw.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-15 23:21

Hej !

Jag har en V-Amp2 och har inte några problem med brus ! Det går ju redigera med "noise level".
En annan enkel sak att få bort en del brus är att köpa bra gitarrkablar...........

Att gömföra V-amp2 o POD 2:an är mer rättvist !
Men jag tycker både POD:2an och V-Ampen ger ett ganska kallt sound. Någon booster eller rörsoundeffekt(preamp) skulle göra susen.

Men gillar man Metal o möjligheter att få fram tyngre grejer så är V-amp 2:an bättre i det sammanhanget !

Podden är bättre pga. den ger ett mer rörlikt sound än vad V2 gör. Annars är det inte mycket som skiljer dem åt förutom antal effektplatser osv.

Och mycket beror även på vad man har för typ av förstärkaren, eller hur det är tänkt att man skall koppla dem. Båda funkar lika bra direkt in i datorn alt. ett PA system. Om än inte ännu bättre:

V-Amp eller POD:en
ett stereoslutsteg (Marshall 120/120)
Ett 4x12" kabinett (Laney, JJ Labs, Behringer etc...) V-Ampen opch Podden är avsevärt mycket bättre än Guitarporten...

DG STompen är även den en bra pryl men jag tycker den har lite för mycket "Artificiell Inteligens" över Reverb, Delay o Choruseffekterna.

I och för sig är det en smaksak men alla dessa effekter (POD, V-Amp, DG Stomp)låter bättre genom ett PA eller ett Slutseg + Högtalarkabinett. Men jag håller fst vid att det är lätare att programera V-ampen och att få ur lite tyngre sound..............Jag har både POD 2:an o V-ampen. Men kör mest med V-amp 2:an

POD XT är en helt annan dimension och går inte direkt gömföra med V-Amp 2 eller POD 2 !
Gämför V-amp Pro och POD XT istället !

Men prova er fram å testa ordentligt !
Smaken är som baken dvs. "delad"

/Danny

Har en PODxt och är mkt nöjd med den, använder den endast för dist - både på gura och synthbasar etc. Har ett gäng hårdrockande polare med en massa dyra vintage grejjer som sagt att de aldrig skulle kunna köra dsp på gura, men nu har de tänkt om..

Köp en Behringer V-amp PRO! En burk med digitalt ut m.m. seriös pryl med snygg design, isället för den löjliga gitarrformen på V-ampen så får du en snygg rackmodell á la Pod pro! Kolla in www.behringer.com och prylen finns i sverige! Priset ligger på 3495:-

  • Oregistrerad
  • 2003-07-27 02:21

Dyrast är inte alltid bäst !!!

Men ja V- Amp Pro den är samma som V-Amp 2:an men dvs. i rackformat o några fler godsaker har jag för mig !? ! Många säger att V-Amp 2:an brusar för mycket. Men då har de nog inte redigerat "noiselevel" på enheten !?

Jag har själv både V-amp 2 och POD 2:an och tycker det går få ut avsevärt mycket mer ljud ur V-Ampen ! Och jag störs absolut inte av något brus, dock så kan basen vara något kraftig men den är ju bara å sänka, eller balansera up med en EQ eller en Enhancer av något slag.

Men det beror iof också mycket på vad för typ av stärkare man kör, kopplingar osv. Köra en V-Amp eller POD direkt in i en gitarrstärkares Input är helt fel ! Iom att produkter som ex: DG Stomp, POD, o V-Amp är sk. föförstärkare så kopplas de och fungerar bäst i ett PA System eller vid användning direkt till datorn. alt ett sluteg o högtalarkabinett etc..........

I replokalen har jag i varje fall:

V-amp2
Marshall 120/120 (stereoslutsteg)
4x12" Kabinett

Fungerar utmärkt !

Är på G att sälja Podden, pga. att jag inte kört med den så mycket i slutändan. Men det hela är åndå en smaksak ! Prova dem båda !!!!

Som du "gibixx" säger är man lite ekonomisk så vore det ju inte helt fel att ha pengar över till ett par monitorer !?

En mixer där i mellan så är ju V-Ampen oumbärlig i läget (S2) då den vänstra högtalaren blir "DRY"
o den högra "WET".......................

V-Amp VS POD
- Båda enheter ger ett lite kallare sound.
+ Podden har en något mer rörkänlsa i sitt ljud.
+ V-Ampen har fler plastser för ljud.
+ Är lättare att få ur ljud som passar hårdrocks eller metalgitarristen !
+ Någorlunda bra echo o reverb på båda
- Modulationerna något överdrivna på båda.

Vill man ha lite pengar över så köper man helt klart en V-Amp 2 eller PRO ! Jag har provat båda enheterna. Och tycker det inte är någon direkt upplevelse i skillnad dem i mellan som man hajar till på etc...

Men jag kan säga det att många kopplar dem fel när de testar produkterna ! Det gäller både V-amp o POD enheterna............

/Danne

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-07-27 12:25

Ta en titt på GuitarPort igen tycker jag...med nya OS:et har den samma mjukvara som POD XT...

1
Bevaka tråden