Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Misär/Vart köper man beg Mac?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det vart inga personaldatoer förrän tidigast till sommaren. Och jag pallar inte med min dammsugare längre, något måste göras! Nöden kräver handling!

Lutar väl mest åt att kosta på min nuvarande burk lite ljudisolering, men känner även att det drar i Mac-tarmen lite.

Alternativen är ny på abis eller beg & billig. Frågan är nu, vart hittar man en bättre begagnad Mac? Har kollat Datafynd och 99mac, men såg inget intressant.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-20 16:24

Ta även titt på www.macworld.se - tror att de har "annonssajten" öppen fortfarande. Eller köp nytt på Applestore - www.apple.se - man kan dela upp betalningen där om man vill (via Ikano bank). Tycker du ska ha en Cube eller en iMac G4, eMac eller en PowerBook G4 DVI (667 eller 800 mhz) rentav. Varför dessa modeller? Jo, de är tysta som muren. Bäst köp är nog en lätt beggad eMac. Se till att du får med hyfsat med minne osv. Annars blir det ju PowerMac G4 förstås, men de fläktar på lite grann. Man kan dock skruva in tysta Papst-fläktar i dem, tror G4´an har dubbla fläktar. Allt om alla mac´ar kan du läsa om på www.everymac.com och glöm inte sätta in en köpesannons om du inte hittar nå´n till salu som du vill ha. Jag ställer naturligtvis upp som bollplank om du behöver info under resans gång. Kanske vore schysst med Mac?

Kanon, på Macworld fanns det en del intressant. "Sawtooth" verkade vara ungefär vad jag letar efter... Har en retroaktiv löneförhöjning som jag väntat ett tag på, kan jag få ut den denna månad så kanske man slår till!

Måste nog dock i ärlighetens namn säga att dom ligger väldigt högt i pris...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-21 00:42

Du bestämmer priset... Försök alltid bjuda vad du tycker burkarna är värda, men Mac´ar har bra andrahandsvärde för att vara datorer.

jag brukar kolla pa www.annonsguiden.nu.. men de beggade brukar ligga pa ungefar samma pris (ibland hogre

) an nypriset :rolleyes:

Nu är det nära ett beslut... Får jag sålt mitt SX för en hygglig peng så blir det en Mac.

Några frågor dock:

Vilken är den snabbaste G4 som är tyst? Köper inte en apdyr dator för att sedan börja byta fläktar det första jag gör...

Vad är realistiska minimiprestanda för att köra OSX?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-22 15:50

1. Vilken är den snabbaste G4 som är tyst? Köper inte en apdyr dator för att sedan börja byta fläktar det första jag gör...

Bland de stationära PowerMac-modellerna skulle jag säga Quicksilver-modellerna - de har dock fläkt, så ljudlösa är de inte - men de väsnas inte heller. QS 733, 867 t ex. Återigen, Everymac så hittar du dem. Prisvärda runt 10 - 14 tkr beroende på minne & tillbehör. Köp inte G4 utan mus och tangentbord, då finns risk att det är stöldgods.

2. Vad är realistiska minimiprestanda för att köra OSX?

G4-processor på typ 533 mhz och uppåt så snurrar MacOS X 10.2.x riktigt bra. Se till att du får med OS 10.2 - det är annars en uppgradering man måste betala för. Vissa modeller har dubbla processorer och det är inte dumt. 2 x 450-modellen har några månader på nacken men är fortfarande en bra arbetshäst. Tror Mårre har en så´n va?

Glöm inte fråga hur minnet är konfigurerat. 512 mb är schysst, men det är ju mindre kul om det är ett lapptäcke av små minneskretsar för att komma upp i den summan. Lediga slot´ar är alltid schysst om du får för dig att stoppa i mer minne.

Se´n har du en perfekt maskin till Logic 6 med freezefunktionen och allt. Komplettera med Emagic AMT 8 så är du "hemma", du kommer förmodligen (och förhoppningsvis) älska känslan med MacOS X.

Just ja, en annan grej som är trevlig bonus - kolla så maskinen har inbyggd CDRW. Alltid bra att ha. Extra IDE-hårddisk är bara att skruva in. Något jag avgudade med min stationära G4 var att den hade GRYMT mycket hårddiskutrymme.

Just fasen, du har ju en Motu 828 också! Det är bara att gratulera!

Strålande.

Har ju ett Unitor 8 redan så jag lutar åt att köpa AMT8 och chaina, så slipper man den härninga stealth-grejen.

Mårres burk lät enligt uppgift mer än en PC, så det blir nog inte aktuellt med dubbel-proffesor...

Har svarat på lite annonser men det har varit max 500Mhz... Klarar Logics minimikrav bra, men man vill ju att OS´et ska hänga med också. Hmm...

Hittar jag inget vettigt beg så är nog eMac enda alternativet. Nån som har någon åsikt om den? Själv har jag bara kört Emacs tidigare

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-22 16:37

Emac verkar himla vettig, och att den är "i ett stycke" är ju smidigt ur utrymmessynpunkt, ser prydligt ut. Tycker den har schysst skärm och allt. Ett mycket bra köp helt enkelt.

Stora nackdelen med eMac för min del är bristen på PCI-platser. Det innebär att jag måste ha en PC också, för SCSI-kommunikation med samplern... Å andra sidan behövs det ju bara en enkel PC, man borde kunna bygga en fläktlös P200 eller nåt...

Eller också ruinerar jag mej för all framtid och köper en ny Akai m. USB Låter roligare än en PC faktiskt...

Himla trevligt det här med internet, att man kan bolla ideer med folk som vet litegrann. Känner inte enda person med Mac IRL...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-22 19:39

Är det så illa!

99mac har gott om göteborgare, så du får väl hänga med dem ut å snacka, de brukar rigga pubkvällar med nördsnack!

eMac å SCSI; jodå, det ska nog gå att fixa, det finns USB -> SCSI-adaptrar. Vet inte hur de funkar, men de borde ju funka någorlunda åtminstone för "the occasional sample". Vad är det du ska skicka över SCSI förresten? ReCycle-REX-filer öppnar du ju t ex direkt i Logic. Dessutom kan du ju använda EXS-24´an som läser Akaiformat å allt. Sell your sampler!

Finns det en tidpunkt i historien när man inte ska sälja sin sampler så det nu!

USB->SCSI kan ju funka, men det slog mej att jag nog måste ha en dator till hur jag än gör, Nord Modular editorn funkar ju inte i OSX (än?). Och multiboot är helt uteslutat... "Måste justera filtret lite, ska bara starta om datorn" :rolleyes:

Å andra sidan, en Mac som kan köra NM editor & ReCycle ska ju inte behöva kosta många spänn.

Kikade in lite på 99mac, men det kändes oöverskådligt på nåt vis... Gillar inte forum med *för* mycket trafik, blir bara jobbigt. (cubase.net är paradexemplet)

BTW: En nörd kör inte Mac

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-22 19:54

Jag är nästan säker på att du kan köra Nord Modular-editorn i MacOS X så kallade "Classic Environment". När Mac´en gör det så startar den upp lite komponenter från MacOS 9 och "emulerar" på sätt och vis OS 9. Det funkar inte till Logic och sån´t, men till Office, Photoshop osv så funkar det hyfsat. Kan ju faktiskt tanka ned editorn och "känna på känslan" hur den funkar i OS X. Gör så och återkommer. Det enda kruxet är att man då måste ha startat i OS 9 först + konfigurerat OMS där för att kunna använda AMT eller Unitor´n men som sagt, det bör kunna funka.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-22 20:34

Peter H
Häng med oss ut & bärsa den 29:e (99Mac)

Kolla länk: Ölkvällslänk på 99Mac

Vi är en del som kör musik på macen som inte är [så] aktiva på 99Musik...

Man tackar för erbjudandet. Tyvärr flyttar vi den första och frugan är redan sur för att jag ska på bio den 30´e... Men va f*n, "MC5 - A True Testimonial" missar man bara inte!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-22 20:57

Peter, det verkar funka bra. Mailar dig en liten skärmdump så får du se hur det ser ut. Menyraden och applikationen som kör i Classic-läge får MacOS 9-utseendet, men OS X-program kan rulla samtidigt om man vill.

1
Bevaka tråden