Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk till Mac

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu äntligen skall jag köpa mig en Mac och tänkte kolla vad man skall skaffa för hårddisk. Planerna är att skaffa en G4 450, så räcker det med att köpa en IDE disk eller ska man skaffa SCSI disk? Sen har jag väl samma fundering när det gäller brännare. IDE eller SCSI?

Tacksam för tips!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-10-16 11:25

G4:orna har väl aldrig haft SCSI original utan kör med IDE (vilket blir billigare för dig). Du kan asså köpa en billig brännare och HD på El-Giganten (men kolla först så att iallafall brännaren funkar med Mac). Pf har länkarna med listorna på de som funkar...pf?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-16 19:06

Om det ska vara en extern enhet, ska du välja en FireWire-enhet. De är superbra. Snabba och stabila. Vanligt när man ska ha brännare t ex, men bra för hårddiskar också om du jobbar mellan flera olika Mac´ar. För internt bruk köper du först ett ATA100-PCI-kort, se´n vilken IDE-disk du vill. Det finns IBM-diskar på 160 GB nu. That´s a lot.

För att flytta info mellan en Mac och en annan kopplar man bara en FireWire-kabel förresten. Se´n håller man ned "T" på en av dem vid uppstart, och då dyker den upp som en extern FireWire-enhet på den andra datorn, samtidigt som en fräck FireWire-skärmsläckare körs på "slaven". FireWire är kanon!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-10-16 19:32

E IBMs diskar så bra egentligen? Har hört att de kan crasha titt som tätt (en polare har haft 2 st 120Gb GXP som lagt av å väntar nu på sin tredje). Han rekommenderar:
Seagate Barracuda IV 80GB IDE 7200RPM
- ATA/100 hårddisk 2MB cache

Western Digital Caviar 80GB IDE 7200RPM
- Special Edition 8MB cache

Sant att IBM diskar är dåliga. De crashar ovanligt mycket.

Något ATA-100 PCI kort är inte nödvändigt om du bara tänkt köra två interna IDE diskar (alltså en extra HD). Men vill du snabba upp yttligare genom att köra RAID mot fler än 2 diskar är det bra med ett sådant kort. Personligen skulle jag skaffa externa FireWire diskar istället.

  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2002-10-17 13:45

En sak som du ska tänka på är att hårddiskar låter. Jag skaffade mig en IBM 120Gb 7200 intern och slängde in i min mac, men den låter en del vilket är störande. Kan vara idé att tänka på om du tex har en hemmastudio och har datorn oisolerad.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-17 15:22

Visst, det funkar utan PCI-kort men då får man inte full prestanda. Säger Macoteket i alla fall. Själv skruvade jag bara in en 80-gig´are i den G4 jag just hade, det funkade bra, men jag tyckte den hårddisken reagerade lite sävligt faktiskt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-17 15:25

Whops. Det är t om ett PCI-kort som stöder Ultra ATA133 man ska ha, tydligen. Ultra. Tata.

Ska man behöva köpa ett PCI kort för nästan två lakan för att få full prestanda av sin andra hårddisk?! Vilken lumpet trick! Skäms, Apple!!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-10-17 19:40

Pratar vi G4 450 e det iofs en väldigt gammal mac och jag tror inga gamla PC har inbyggd Ultra-ATA 133...

Så vad är tipset? Skaffa en 7200 varvare även om man inte har det där kortet, eller tuta och spela in ljud på den inbyggda hårddisken?

  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2002-11-06 12:56

Jag har monterat en intern 7200, 120 Gb som jag kör på UTAN kort och det funkar jättebra (förutom att den låter lite för mycket).

  • Oregistrerad
  • 2002-11-19 15:02
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Conny W:
Jag har monterat en intern 7200, 120 Gb som jag kör på UTAN kort och det funkar jättebra.

Same same. Kör 32 spår från ProTools LE på utan problem.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-15 10:49

Seagate diskarna är tystare och än har ingen krachat.
(Hade en IBM som rasade utan anledning för ett tag sedan)

IBM´s diskar ska man inte ha igang mer an max 8 timmar per dag enligt IBM. Det ar till och med sa illa att deras garanti gar ut annars!

helt sjukt..

  • Medlem
  • 2002-12-15 17:46

Var såg du detta nånstans??, råkar ha en IBM deskstar i burken

[ 15 December 2002, 17:47: fixat av: Black room ]

inget jag sett.. men hört från 2 ganska säkra källor. Jag kör på en ibm-disk här hemma i en burk som står igång dygnet runt.. fungerar perfekt. 3 diskar har krashat för mig genom åren.. en seagate och en maxtor.. den tredje kommer jag inte ihåg.

Jag kollar imorrn om jag kan få en kopia på deras garantibevis

  • Medlem
  • 2002-12-15 21:10

Pratade med en gammal kollega som hävdade att en äldre variant av Deskstaren hade ett tillverknings fel, vilket gjorde den minst sagt opålitlig som hårddisc, men detta skulle ha blivit åtgärdat nu.

Börjar bli lite förvirrad, speciellt som jag gillar deskstarens prestanda och tysthet.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-30 23:42

Jag köpte i dagarna en LaCie 120 Gb firewire-hårddisk, 7200.

Jag har bara gott att säga om den. Den gör det den ska och har gott om utrymme. Jag tycker att det är en stor fördel att också ha en extern hårddisk, det blir ju så oerhört lätt att flytta stora filer som ju musikarbeten alltid är.

De är ju inte så dyra längre, 3200:- gav jag.

1
Bevaka tråden