Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Yamaha UW 500

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-01-26 17:46

Hej på er. Jag är ny här (Fast jag tycker mig känna igen vissa nicks från det där andra forumet..)

Jag fick spel på min desktop-dator förra veckan, såg att det fanns 20 laxar på kontot och köpte en laptop. En Fujitsu Siemens 2.5 Ghz maskin. Den funkar skitbra och Orion går som en klocka. (Jag är lycklig och nöjd och rekomenderar orion till alla som gillar mjukvara.)

Det enda som inte är så jäkla fint är ju laptopens inbyggda ljud. Det går ju inte att lira på softsyntarna med en latency på 50 ms. Sålunda måste extern USB eller Firewire-baserad ljudhårdvara inköpas.

Musikbörsen säljer ju UW500 för 2900:- typ nu. Är den bra? Är det någon som har en sådan och kan ge mig råd?
Annars tycker jag det är rätt klent med sån hårdvara.

(Orion stöder ASIO också)

  • Oregistrerad
  • 2003-01-27 13:35

OK. jag åkte in och köpte en UW500. Det var lite knepigt med drivrutinerna men när allt var på plats funkar det skitbra. 4 ms är stablit hittlills... sug på den ni.

Ljudkvaliten är mycket bra också, men nu jämför jag med datorns inbyggda ljud, så ta det med en nypa salt. De inbyggda micförstärkana är iofs kanske inte det grymmaste jag hört.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-27 13:52
Citat:

quote:Det enda som inte är så jäkla fint är ju laptopens inbyggda ljud. Det går ju inte att lira på softsyntarna med en latency på 50 ms. Sålunda måste extern USB eller Firewire-baserad ljudhårdvara inköpas.

En av orsakerna till att jag köpte en bärbar Mac i stället, jag. Lade sång i Cubase igår, direkt in i Mac´ens ljudingång och det funkade prima. Under MacOS X kan det interna ljudkortet ge en latency på nedåt 2-5 msek. Under MacOS 9 blir latency´n sisådär 11 msek.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-27 19:45

Det vore kul om någon hade testat något pcmcia-kort. Jag velar fram och tillbaka medans jag väntar på pengar...

Nu är jag inne på RME Multiface med cardbus, den har ju midi också. Mitt alternativ är annars är motu-828 som jag bara har hört gott om. För att klara ProTools tänkte jag i så fall köpa M-Box.

Är det någon som har testat multiface och kan jämföra med 828? Jag kör på powerbook g4, någon sa att det inte alltid är så att sakerna fungerar bra med mac om de gör det på windows!?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-27 20:42

I fallen Motu & Digidesign så fungerar deras grejer alltid bra för oss Äppelpimplare eftersom dessa firmor prioriterar Mac. Så - no worries. Men varför behöver du två interface? Mbox räcker väl till dina behov, eller?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-28 15:27

Jag använder programmet Max/MSP i live-sammanhang och behöver då ett väldigt stabilt system och med fler än två utgångar för flerkanal.

Jag har än så länge kompromissat med imic medans jag sparar pengar, men den tappade bla kontakten en gång strax innan musikern skulle börja, väldigt pinsamt.

Det är klart att M-Box är stabilare än imic men det verkar vara Firewire/pcmcia som gäller om man verkligen ska kunna vara säker på att sakerna alltid fungerar som de ska.

ProTools använder jag mer för mix hemma och kan tillåta en del strul. Helst vill jag ju ha fler kanaler här också, men eftersom digi-002 är så dyr och inte har stöd för andra program så är kanske detta en väg att gå.

Vet du något om skillnaden mellan pcmcia och Firewire? Om jag har förstått det rätt fungerar pcmcia som pci-kort och belastar inte datorns cpu något, vilket verkligen skulle vara bra.

Jag har också bara hört gott om motu, vet du något om RME Multiface? Prioriterar de också macintosh?

1
Bevaka tråden