Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logic under OS X på en G3'a?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej hej

Jag har använt Logic på en G3 333mHz Powerbook i några år och har aldrig haft några som helst problem.
Ibland går det visserligen lite slött men att spela in 3-4 audiokanaler och sedan använda ESX24 (mjukvarusamplern) har fungerat mer än bra för mig.

Nu är det dags att skaffa Mac dock och då jag knappt har några pengar så funderar jag på att köpa en iBook och köra Logic på det.
Mac OS X verkar ju dock kräva lite mer av datorn så jag undrar om någon har kört Logic OS X på en G3´a?

Funkar det eller kommer jag att bli tvungen att stanna kvar i OS 9 ett tag?
Om det inte fungerar, vore det värt att spara lite pengar och köpa en G4 istället?

Tack

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-18 18:53

"Hej hej Jag har använt Logic på en G3 333mHz Powerbook i några år och har aldrig haft några som helst problem. Ibland går det visserligen lite slött men att spela in 3-4 audiokanaler och sedan använda ESX24 (mjukvarusamplern) har fungerat mer än bra för mig."

Du låter nästan dyster, vännen, se´n avslutar du med "mer än bra!" Helt fantastiskt alltså? Funderar bara på hur jag ska tolka det du skriver.

"Nu är det dags att skaffa Mac dock"

Aha, fast du har ju alltså kört med Mac i några år. En Powerbook är ju en Mac. Du menar stationär Mac?

"och då jag knappt har några pengar så funderar jag på att köpa en iBook och köra Logic på det."

Onödigt tycker jag. Du har ju redan en bra Mac som du kör Logic på. Ska du köpa nytt ska du inte köpa en iBook. Missförstå mig rätt - iBook är extremt trevlig på alla sätt och vis, men den ger dig inte den "hästspark" i prestanda som du är ute efter.

"Mac OS X verkar ju dock kräva lite mer av datorn så jag undrar om någon har kört Logic OS X på en G3´a?"

Tror knappast det, i så fall just på en av de nyare iBooks´en. Logic för OS X är en ny företeelse. De allra flesta Logic-användarna verkar ha en G4 är mitt intryck. Att köra Logic på en iBook funkar, men det är väl inte "the final solution" direkt, snarare en kompromiss om man vill vara på rörlig fot och mest ha en liten fin dator och pilla med. Så är det ju tyvärr ofta när man kör bärbart.

"Funkar det eller kommer jag att bli tvungen att stanna kvar i OS 9 ett tag?"

Svaret är att det funkar, men mitt råd är nog att du sparar ihop lite slantar så du kan köpa dig en rejäl Mac, för du vill nog ha den där riktiga "WOW"-känslan av din nästa dator.

"Om det inte fungerar, vore det värt att spara lite pengar och köpa en G4 istället?"

En G4 ska du definitivt ha, tycker jag. Det är alla musiker värda. Själv köpte jag en PowerBook G4 och den var helt vansinnigt dyr, men nu är jag helt vansinnigt kär i den också, så det var nog värt det. Med denna kan jag göra allt jag gör med en stationär dator och då börjar det kännas vettigt. PowerBook G4 är inte som alla andra bärbara datorer - den är magnifik. Snabb, härlig skärm, tyst, ... men dyr.

1
Bevaka tråden