Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Döda min sampler?? :(

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har jag äntligen börjat använda samplern för vettiga saker, jag har hittat väldigt bra ljud till kurzweil synthar på nätet och konverterat detta till roland s750´s format via "translator" programmet, sen ska jag överföra filerna till samplern men det blir ju väldigt svårt för att samplern inte läser pc formatterade discar och vice versa.
nu har jag laddat ner ett program (sdisk) som tydligen ska göra så att man ska kunna överföra filer från pc till diskett utan att formatera disketterna i pc´n, väldigt smart men jag har inte lyckats lista ut hur man får det att fungera i verkligheten, liksom hur man lägger in filerna som man ska föra över på diskett är inga problem men sen när filerna ska skrivas till disken så går det inte att läsa dom från datorn när jag ska spara dom.
Jag har försökt med att använda den gamla sds tekniken som man överför samplingarna via midi (vilket går väldigt långsammt men de kan man leva med), problemet här är att inget program kan läsa filerna som jag ska överföra och då blir det svårt.
jag försökte hitta en lösning på detta också genom att ladda ner ett program som konverterar waw filer till roland s550w30 formatet vilket ska gå att läsa med min sampler via en fuktion som heter convert load men detta kan endast göras via diskett så jag testade de också men programmet krävde att man skulle ha en dos formatterad diskett för att det skulle fungera vilket jag inte ville göra så nu har jag kört fast på alla sätt.
Häromdagen köpte jag en scsi cd spelare som jag fick leta ett bra tag efter men även den fattas det en konverterare från 50 till 25 pin så den adaptern kostade 700:- vilket inte var värt heller att betala tycker jag.
Hur gör ni andra egentligen grabbar, alla är väl inte lika tröga som mig någon lösning finns det säkert.
Jag har testat soud forge och awawe studio men inte hittat någon lösning på mitt problem.
Tack för att ni tog er tid och läsa det här.
Andreas

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-27 21:32

Tjenare!

Låter krångligt allt det här. Varför plocka ljud från internet som inte är i kompatibelt format? Är det inte bättre att köpa färdiga Roland-samplebibliotek från en musikhandlare eller från någon av ljudfirmorna i USA mm? Det finns ju fortfarande. Se´n tvivlar jag på att ärliga datorhandlare tar så mycket som 700:- för en sådan liten SCSI-omvandlare, det låter ju bizarrt. I annat fall kan du alltid köpa en gammal Apple-CD-rom, de har den större, 50-pinnars SCSI 1-kontakten som jag förmodar din Roland-sampler har. En så´n CD-romdrive betalar du typ 150-200 kronor för idag. Tycker också du ska kolla upp möjligheterna att koppla din sampler till datorn via SCSI, kolla om någon har gjort mjukvara för kommunikation med just den sampler du har. Jag förmodar att Propellerhead ReCycle kan snacka med Roland t ex. Via SCSI. ReCycle kan du använda till massor av kul saker, det assignar ju dina samplingar åt dig om du har dem i en lång ljudfil från början - behöver inte vara just trumloopar. Sampla t ex in alla toner från ett piano med ett kort mellanrum mellan varje ton. In i ReCycle, klipp & skicka - voilá, spelbart pianoläte i samplern. Bara att gå vidare med de roliga bitarna i en sampler - dvs allt annat än att assigna upp ljudet. Gör ljudet polyfoniskt, tweaka filter, velocity, enveloper, allt sån´t. Vidare är SCSI beskaffat så att du kan koppla t ex Sampler -> SCSI-CD-rom som läser Roland CD-romplattor -> SCSI-hårddisk som är Roland-formaterad där du kan lagra dina ljud (möjligt att din sampler rymmer en sådan internt) -> PC eller Mac. Best of all worlds, så att säga.

Mer info: Kolla Roland-länkarna på www.synthzone.com samt www.sonicstate.com (följ recensionerna ner till din samplermodell) så bör du hitta mer intressant information.

S-750; http://www.sonicstate.com/synth/roland_s750.cfm

Glöm för all del inte Roland Scandinavia som säkert kan ge dig fler tips & berätta hur du bär dig åt i Sverige för att få tag på ljudbibliotek; Roland Support: 08-702 18 02 klockan 14-16.

Man tackar och bugar verkligen PF.
Problemet är att just dom ljuden som jag har laddat ner är ljud (kurzweil format) som inte finns alls till roland, det är orientaliska ljud som dessutom är samplade av riktiga proffs.
Jag har hört att roland har sampling cd´s hmm men kalla mig snål eller inte men jag tycker det är för mycket dom begär (ca 6-800) per cd och det räcker ju oftast inte med en cd
Kanske billigare och köpa en beggad sampler med hela köret.
En vanlig 25 pins scsi cd rom skall passa till min sampler för scsi porten i den är också 25 pinnar men jag köpte fel cdrom med 50 pinnar, för att jag inte har lyckats hitta någon med 25 pin (vilket inte finns nya av).
Jag funderar seriöst på en akai sampler av nyare modell kanske en s2000 eller nått sånt, så kan man lägga över ljuden utan problem från datorn och den läser dom flesta akai formaten också.
Egentligen så är det bara jag som är knäpp, jag sålde min kurzweil för någon månad sedan efter att jag inte hade några bra ljud att lägga i den, just när jag fick sålt den hittade jag ljuden som jag hade bara drömmt om, men inget o lägga dom i.
Japp det är väl bara min otur
Aufwiedersehen mein freund

Ville bara kolla... Du sade att du hade testat med SoundForge, men jag antar att programmet inte kunde öppna filerna. Om det skulle gå vore det ju inga problem att konvertera det vidare...

Vill inte idiotförklara dig - detta har du säkert tänkt på.

Hoppas du får rätt på det i alla fall. Lite Kurzweilsamplingar sitter ju aldrig fel, direkt

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-27 23:57

Akai S-2000 är tyvärr redan en gammal relik i denna snabba och föränderliga värld. Det är klart, den läser Akai-standardformatet, så om du behöver en... men det låter mer som du behöver en sample playback-maskin än en sampler, egentligen. Har du tittat på E-mu Proteus 3 någon gång? Den har en mängd orientaliska och intressanta ljud och kan säkert fås som byte rakt av mot din S-750 (jag vet, det är sjukt, men sampler-priset är verkligen så lågt att man snart börjar dela ut samplers till musikaliska uteliggare). En beggad Proteus 3 kan nog hittas för en tusing eller två, dock är den möjligen lite ovanlig. Dess ljud finns även på expansionskortet "Protozoa" ska tilläggas, som passar i hela Proteus 2000-serien (E-mu XL-1, B3, Proteus 1000/2000, m fl m fl). Nu när jag säger det minns jag även att E-mu släppt en nyare variant av Proteus 3, och den är kanske inte bara rätt, utan ultrarätt för dina behov. E-mu World heter den, har jag för mig. En barrgrön broder i den stora syskonskaran Proteus 2000.

PF undar samtidigt i stillhet var alla hjälpsamma syntförsäljare på musikaffärssidan tagit vägen. Sedan minns han med nostalgi den bäste, sedemera den gode vännen, Simon Danielsson. Ah, Simon, du var hjälpsam du. Måste få hit dig till forumet. Om du bara har lite tid.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-28 00:03

Aha, när man talar om trollen i barrskogen, det var inte svårt att hitta.

E-mu Planet Earth - nu blir man sugen på att testa den också. Jag gissar att en så´n med expansionskortet Protozoa vore din grej - käre Doktor Dreas. Uppsök genast jourhavande musikaffär och kräv att få testa i lugn och ro, med lagom dos tips & råd från lagom kunnig MIDIot.

On-site-explanations; www.emu.com

Planet earth är en ok synth faktiskt (köpte en förra året), men jag tycker att ljuden inte låter tillräckligt orientaliska, utan mer som en liknelse till orientaliska ljud, faktum är att det fans ett fåtal ljud som jag gillade skarpt men det var percussion ljud så jag samplade och sålde maskinen.
Jag tror inte ens killarna som programmerade ljuden i planet earth samplade in riktiga instrument, lät inte så äkta iaf.
Tackar för den tid ni har tagit er och svara på mina frågor grabbar.
glad doctor

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-28 01:09

Där ser man! Mitt skott hamnade rätt i sida, men fel i kommun! - som de gamla befälen på KA1 brukade hojta så fort någon av GRK-plutonerna skottade tokigt. Det föranledde givetvis en del tokgarv dessutom, så smaka på uttrycket, det är rätt schysst...

1
Bevaka tråden