Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spela in musik -- vilket program?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har en iMac G4 + en iMic. Jag har min receiver inkopplad till iMicen och spelar på så sätt in musik till datorn. Till min receiver har jag även (via en karaokemixer) kopplat in micar. Det jag vill göra är följande.
1) Spela in en instrumental låt till datorn.
2) Därefter spela in min röst till datorn.
3) Mixa ihop detta till en komplett låt.

Jag skulle vilja ha ett program så att jag kan spara musik och röst som två separata spår och sedan mixa ihop detta, men samtidigt behålla de båda spåren. Ungefär som lager funkar i PhotoShop. Är ni med på vad jag menar? Jag har ingen stor erfarenhet inom det här området.
Programmet jag för tillfället använder heter SoundStudio, men det har inte så bra mixings-möjligheter.

Så slutligen, vilket program bör jag skaffa?

Mycket tacksam för svar
/Martin

Det hela beror ju givetvis på hur mycket pengar du vill lägga på ett bra program. Jag skulle rekomendera Pro Tools LE med tillhörande MBox. Enkelt att bara koppla in via iMacens USB.
Priset ligger på ca 6500skr inklusive moms.
Pro Tools + Mbox

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-21 12:03

Det finns enklare vägar att gå, iMic´en kan ju duga för hemma-laborationer. I så fall behöver du ett program som kan spela in flera kanaler och mixa dessa. Du kan om du kör MacOS 9 faktiskt ladda hem ProTools free som är gratis. ProTools är kanske lite komplext att börja med, men gränssnittet är ganska logiskt när man väl börjar mixtra med det. ProTools free hittas här:

ProTools Free

Appropå Pro Tools Free.
Borde det inte komma en version som har stöd för Mac OS X och en version för Windows XP snart?
Fast de kanske väntar på att Pro Tools 6.0 finns för båda plattformarna för att sedan släppa en gratis version.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-21 17:03

Japp, vi får hoppas på det. Vore grymt att ha en OS X-version. Jag har börjat avguda detta operativsystem. Oerhört stabilt. Datorn hänger sig aldrig!

Hej!
Tackar så mycket för era svar. Pro Tools Free låter ju bra, men jag kör Mac OS X.... det går kanske bra att köra i classic. Nån som provat?

Jag har hört talas om ett program som heter Peak 3. Är det något som jag kan använda mig av? Någon som testat det?

/Martin

  • Oregistrerad
  • 2002-10-22 11:04

Vi kör peak 3 när vi spelar in ibland. Måste säga att version 2.5 är mycket stabilare, men funkar den till osx? Svagheten är väl att peak är baserad endast på audio och har ingen tidslinje (som logic eller cubase) som gör det lätt att klippa och klistra. Egentligen skulle man lika gärna kunna köra gamla soundedit16 om det inte vore för att peak stöder mitt ljudkort! Nu har jag inte använt det så mycket, men det är vad jag kan bidra med!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-22 11:37

Alla musikprogram finns ännu inte till OS X. De går inte att köra i Classic, det blir inte riktigt bra. Bättre att starta om datorn i OS9 och köra ProToolsFree därifrån. Samma sak med Peak 2.5. Men Peak 3.1 för X är ju släppt nu, det kanske är stabilare? Ladda hem och testa. Peak kan inte användas till det som ursprungligen åsyftades i denna tråd.

Hej igen!

Jag laddade ner Peak 3 och provade, men det var ju inte så stor skillnad mot SoundStudio, som jag nu använder. Lite mer avancerat och lite mer finesser (ska sägas att jag inte har testat det så väldigt mycket). Som en här nämnde oxå, att ha separata spår som man mixar ihop men behåller spåren, gick ju inte. Lite synd.

I alla fall, jag provade därefter Pro Tools Free i Mac OS 9 läge. Inte helt idealt för jag kör helst Mac OS X. Men programmet var riktigt bra tycker jag. Det blev lite elektroniskt bläddrande i manualer först, men när man väl fått lite grepp så gick det bra. Väntar med spänning på en OS X version.

/Martin

  • Oregistrerad
  • 2002-10-27 19:43

Om du vill använda den utrustning du nu har skulle jag testa Spark ME. Det finns för gratis hemsida via Mac OS X / Downloads.

Det är inget höjdarprogram, men för dina behov kanske det räcker!! Ladda ner och testa!!

/JO

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-29 11:03

Snubblade på en länk som en vänlig själ på 99mac delade med sig av - tankar själv hem, detta verkar spännande: Audacity.

Audacity - gratis nedladdning från Download.com.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-29 13:16

hämta på "VT" i stället, förresten, download.com var inte bra - http://www.versiontracker.com

Audacity är ett enkelt program. Men det fungerar relativt bra. Det finns desutom till de flesta plattformar och är som sagts helt gratis.
Jag håller just nu på att skriva en manual till Audacity, den kommer dock att bli skriven för PC versionen. Kan lägga ut den som html nån gång i framtiden.

Jag tippar på att det snart dyker upp en ny version av programmet också. Ska bli kul att se vad det kan innehålla.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-29 21:45

Kul! Har världen skådat liknande program för Midi och OS X ännu? Det vore kult med en gratissequencer man kunde leka med i väntan / brist på annat.

1
Bevaka tråden