Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya PowerMacar släppta.

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-01-28 16:33

För oss som kör Äpplen så kan det vara intressant att veta att Apple släpper nya Macar idag.

De nya specarna finns på http://www.apple.se.

De nya modellerna, med undantaget nedan, startar ej i OS 9 utan enbart i OS X. OBS!, Classic fungerar fortfarande. Anmärkningsvärt är att de släppt en ny modell som går att starta i OS 9 för de som behöver det.

Alla modeller är prissänkta så nu startar priserna på 13.600 + moms för den billigaste modellen.

Även skärmarna är kraftigt prissänkta plus att de släppt en imponerande 20" LCD skärm.

D.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-28 16:56

Kul! Det hade man inte förväntat sig redan nu, eller? Fasen alltså... dubbla 1.25-1.42 ghz G4´or... vad motsvarar det? Pentium 4 / 4 ghz?

Ordentlig prisäkning. Nu känns dom ju inte helt oöverkomliga längre!

Och jag som sitter med fingret på avtryckarknappen för att beställa PC (blir nog någon av dom engelska audio-pc-firmorna, ev. Carillon).

Frågan är om dom löst ljudproblemen?

Sen fattar jag inte varför 256mb är standard på en burk med 2x1Ghz? Vem vill ha det?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-28 17:07

Ptja 256 mb är en bra början i alla fall, det går ju att använda datorn så att säga. Jösses alltså - iBook kostar nu från 12.000:- inklusive moms, det är sjukt billigt egentligen. En dator som funkar alldeles ypperligt med MacOS X och Reason + en liten Oxygen 8 t ex.

PeterH, svar på tal från 99mac: De nya PowerMac´arna ska vara praktiskt taget ljudlösa.

Citat:

quote:

"The noise level was one of the biggest complaints many customers had with the previous generation Power Macs. According to Apple, this problem has been fixed and customers will be happy with the results of the work put into correcting this issue.

"We worked really hard and went over the systems to find every possible way to make the system quieter," said Tom Boger, Director, Power Mac Product Marketing. "I´m happy to tell you that we´ve done that -- when the systems get out in the marketplace, I´m sure our customers are going to be delighted at how quiet these systems are."

"They are significantly quieter -- these will answer the critics," added Joswiak.

Jag kastar mej på mailen och ser om nån fortfarande vill köpa mitt SX! Drömmaskin!

Ljudnivåen ska vara sänkt betydligt i de nya burkarna också större och långsammare fläktar.
Det tackar vi förr om det stämmer.

PF: försök inte ens att dra nån jämförelse mellan PC/Mac-processorerna.. ser bara pinsamt ut

  • Oregistrerad
  • 2003-01-28 18:20
Citat:

quote: En dator som funkar alldeles ypperligt med MacOS X och Reason + en liten Oxygen 8 t ex.

Jää! Det är det jag snart har! Min iBook kom tillbaka idag! Apple fixade den skitsnabbt! (och tydligen får jag behålla den coola lådan som den levererades i ocks!). Jag ska bara lägga in pengarna på kontot så ska jag beställa en Oxygen 8...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-28 20:14

Jag håller med dig, Volantiz, det ser lite pinsamt ut!

jamen det var väl ändå en ganska taskig jämförelse det där med

det är helt olika arkitekturer på processorerna.. bra på olika saker. Tyvärr så sunkar windows ner det hela ganska överdrivet mycket.. så det hade väl varit lite mer rätt att jämföra mac vs. pc.. fast det skulle fortfarande va fel.. så lägg bara ner

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-28 20:41

Nja, jag tycker det har en poäng att belysa för mindre insatta att PCn inte nödvändigtvis är en snabbare maskin bara för att den har fler Megahertzkrafter under huven. Givetvis är det andra orsaker som får en att välja dator, men jämförelser kan man alltid göra, om inte annat för att uppdatera sina egna "referensbibliotek".

det är ju helt sant.. min nästa dator blir iaf helt klart en mac.. om ingen kastar en überbillig å bra pc på mig

Men snälla nån, det där diagrammet kullkastar ju fullständigt varje Mac-användares mantra: "En G4 är dubbelt så snabb som en P4". Bullshit har jag alltid sagt, och detta är ju ett tydligt bevis... Om vi låtsas att 2*1.42 och 3 är samma sak så ser vi ju tydligt att det bara skiljer 10-20%. Och då ska man inte glömma att om det gäller att skyffla stora mängder data (vilker det inte gör i Photoshop, men väl i Logic & Cubase) så har PC´n en betydligt modernare arkitektur, med avsevärt högre busshastigheter.

Men, jag kommer nog ändå att köpa en Mac nu. Min nuvarande PC är fullt tillräckligt snabb, men inte fullt tillräckligt pålitlig...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-28 21:16

Varje macanvändares mantra? Du hade ju aldrig träffat någon macanvändare sade du ju!

Man kan alltid bygga en toksnabb PC om man vill, men den blir tyvärr inte tokbra för det. Ska bli skoj att höra vad du tycker om din Mac när den landat!

Vill minnas att jag hört nämnda mantra från din virtuella stämma till och med...

Jag är ganska säker på att jag skulle bli lika nöjd med en Carillon som en Mac, men OS X lockar, känns som det perfekta OS´et. Man kan sitta och nörda med shellscript när man är på det humöret, det har ett snyggt GUI, och audio/midi-api´erna har jag hört väldigt gott om, när man vill nörda på det viset... Och framförallt kan man köra Logic, det finns ju goda möjligheter att det blir den ultimata sequencern nu, nästan som min vision "sequencer-&-OS-i-ett"...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-28 23:21

Vad du vill minnas är inte vad jag vill att du ska minnas. Jag minns inte vad du minns att jag har sagt. Förresten, minns du vad jag har sagt? Har jag sagt någonting som fått dig att minnas?

Hoppas att ljudnivån är nere på acceptabelt. Beställde Pro tools 6 idag så en ny dator kanske skulle vara läge. OS 9, bahh sådant gammalt skräp.

John

  • Oregistrerad
  • 2003-01-29 09:44

Peter H Wrote:
Och då ska man inte glömma att om det gäller att skyffla stora mängder data (vilker det inte gör i Photoshop, men väl i Logic & Cubase) så har PC´n en betydligt modernare arkitektur, med avsevärt högre busshastigheter.

Nu ska man iof ha klart för sig att i alla fall Logic är fullt altivec-optimerat med digert stöd för Mac OS X(precis som Photoshop). I dessa fall ÄR G4 ruggigt snabb och det enda i arkitekturväg som mig veterligen gör PC-burkarna snabbare är att de använder snabbare ATA-standarder på hårddiskarna.

/Jont Olof

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-01-29 11:45

John: Just ljudnivån säger Apple själv att de arbetat stenhårt på att lösa och fläktarna är utbytta så det låter inte helt otroligt.

D.

Jont Olof: PC´n har snabbare databussar, stöd för högre klockade minnen osv... Shite the same, är inte så påläst att jag kan komma med grymma teoretiska argument i vilket fall.

Hursom: Nån som vet nån Apple ÅF som har räntefri abis? Har bara hittat Datorbutiken.com och deras Mac-sortiment är ju sådär.. (också har dom inte uppdaterat än). Måste köpa AMT8 + Logic-uppgradering, så pengarna räcker inte riktigt till 1ghzaren...

<John Stalberg skrev: Beställde Pro tools 6 idag>

Då får vi en utförlig utvärdering av programmet så fort du får det då.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-29 19:16
Citat:

quote: PC´n har snabbare databussar, stöd för högre klockade minnen osv... Shite the same, är inte så påläst att jag kan komma med grymma teoretiska argument i vilket fall.

PC´n måste ha det här för att vara konkurrenskraftig. Kan hålla med om att Apple borde se över dessa bitar också, men strukturen i Mac´arna gör att "flödet" på informationen ändå är snabbt. Har hört något om att PC-strukturen inte är lika... det är inte lika stora "slussar" i CPU´n som G4´an har. G4-processorn kan hantera mer information samtidigt, så att säga. Men som sagt, shit the same, en PC är snabbare ibland och en Mac är snabbare ibland. Det man vill åt i endera fallet är gränssnittet och känslan snarare än något annat. Shit the same. Jag vill ha en PC också, om inte annat för att hänga med i svängarna och kanske köra ett eller annat spel som inte råkar finnas för Mac (även om det finns rätt många till äppleburkarna med, trots allt (snack)...).

Räntefri Mac finns från Ikano via Apple Store. Finns en fördel med att handla från Apple Store och det är att du kan konfigurera om datorn också. Fast jag tror Macoteket har någon abismöjlighet de med - www.macoteket.se. Från Apples sajt tror jag du kan hitta alla ÅF i GBG-regionen dessutom. Datorbutiken (punkt com, huh?) är väl inte en riktig Mac-ÅF så det känns lite som en kompromiss.

Iknao är inte räntrefritt tyvärr. Och Macoteket verkar bara ha kredit för företag...

Var precis och köpte ett AMT8, så nu har jag vekligen inte pengarna cash...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-01-29 22:14

Estrad musik i karlstad säljer macar räntefritt, vet inte om Estrad i sthlm också gör så.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-29 23:25

"...men väl i Logic & Cubase) så har PC´n en betydligt modernare arkitektur, med avsevärt högre busshastigheter."

Säga vad man vill.. men jag har gjort cross-platform text på min 2ghz Intel Pentium 4 vs min Apple G4 667mhz i Logic 4.7 på bägge plattformarna. Använde mitt AMT8 för midi i bägge fallen och samma ljudkort (RME Hammerfall). Jag vet inte om jag bara är allmänt dålig på att konfigurera PCs men jag kan iaf pumpa bra mkt fler kanaler på Macen än PCn.. men framförallt är Macen stabilare, och Midit känns skönare, men det kanske bara är psykologiskt?!

Oavsett så kan jag som sysslat med MIDI/Audio-sequencing på PC ett antal år innan jag fick råd med en Mac säga att det klart är värt pengarna att göra ´the switch´. Det är bara att kolla på sina musicerande vänner (Hej Volantiz m.fl!), som sitter med synthar och annan fin hårdvara men är helt stalled för att deras keffa PCs strular

Jag har ALDRIG behövt ominstallera min Mac. Jag har ALDRIG varit med om att min mac (i os9) får problem med för många audiospår/exs-kanaler osv i Logic.

Man ska dock inte gå under stolen med att Apple tar överpris för sina datorer.... men vill man vara seriös med sin musik har man egentligen inget val.... jag går själv i valet och kvalet om man skall fixa en fet dual g4 nu eller vänta nåt år på att de riktigt nya macarna kommer, dom 64-bitars processorerna och grejor som man hört rykten om

Dennis. Jo kritiken har varit stark och Apple verkar faktiskt lyssna på sådant nuförtiden.

Chaosstar. PT 6 ska vara hos mig om två veckor. Jag återkommer med en utvärdering när jag känt på det lite.

John

S*tan!

Har man SX crossgrade kan man inte överföra licensen... Vilket innebär flera tusen mindre till Mac, och ett oanvänt program i bokhyllan.

Under rådande omständigheter får det nog bli en PC igen... Snyft.

  • Medlem
  • 2003-01-31 12:43

Är sugen som S**** på en mac, men det blir så himla dyrt att byta. Logic kan jag ju byta ut tror jag, fortfarande? men allt annat *suck*
Ett djupt dyk i plånboken som får vänta ett tag till.
Annars är jag toknöjd med min PC, inge strul alls faktiskt (förutom det jag lyckas ställa till med själv då och då :rolleyes: )
Windows XP rekomenderas till alla PC ägare som gör musik, så otroligt mera stabilt än W2K (Som ändå inte strulade för mig men) Det är en känsla av att saker och ting är lite bättre, lite snabbare, lite stabilare, osv.

Kort sagt skaffa XP om du har en PC.

1
Bevaka tråden