Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mac fråga!

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hur långt kommer man på en imac g3 på 400MHz å 64MB i ram? Funderar på att tjacka en sån väldigt billigt och testa köra som sequencer + några audiospår tills vidare. Jag har mailat om ett par logic-paket som jag hittat annonser om.. helt enkelt.. jag vill bara ha en dator som jag kan använda som sequencer + lite till utan att det ska strula så #¤&#" mycke som det gör nu. Innan jag får råd till ett riktigt kraftpaket så kan en sån här va ett alternativ. Operativ hänger inte med.. vad bör man köra? kostar?

Hjälp?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-29 18:41

Jodå, den duger till en bit! Får man fråga vad du får ge? Mer minne och MacOS 9 rekommenderar jag också. iMac´ar är trevliga små burkar. Ljud in och ljud ut finns som standard och är av kvaliteten "helt OK!".

  • Oregistrerad
  • 2003-01-29 22:39

Mer RAM bara, 64 MB är väl lite i underkant. Jag har kört på PPC 9600 med ProTools åtta kanaler och plugins utan problem. 512 MB RAM var det i den tror jag, men så mycket behövs nog inte.

Tack för hjälpen grabbar
Reason hade jag inte tänkt köra.. har tyvärr inte det.
OS9 alltså.. vad kostar en sån licens?

Jag vet inte vad jag får ge.. hittat en bunt olika kandidater.. får väl se om nån av dom går att få för det priset som jag kan betala ..måste ju räkna med logic och os9 till det.. om jag inte ska köra pt free förstås! Det kanske vore nåt det.

Vad är det för minnen som gäller i dessa? billigt? dyrt?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-29 23:12

Vålle du kan köpa *host* låna min OS9 licens

  • Oregistrerad
  • 2003-01-30 11:59

Är inte OS 9 gratis att ladda ner från apple nu? Jag tror det, prova ladda ner från http://www.info.apple.com/support/downloads_sv.html

ProTools free räcker ju väldigt långt tycker jag, jag använder det mycket. Dessutom är det det stabilaste ljudprogram jag har testat. Nackdelen är ju mididelen som inte är i närheten av Logic, men å andra sidan är inte Logics audiodel i närheten av ProTools tycker jag.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-30 12:04

MacOS 9 är förmodligen inte gratis, nej, inte ännu. ProTools Free är bara att tanka hem, bränn på ISO-CD i PCn med 8.3-filnamn (de enda MacOS 9 kan läsa på låsta PC-format) - dvs 12345678.123 - t ex "ptfree.sit". Packa upp med Stuffit Expander i Mac´en (ingår i MacOS-installationen) and off you go! www.digidesign/ptfree u know. Se´n behöver du ett USB-midiinterface också. Fråga om vilket när du bestämt dig vilket program du ska köra; till Logic är antingen Emagic MT4 eller deras nya kombinerade audio/midi-interface de bästa alternativen. Till PT duger allt som funkar bra under OMS och så vidare.

mm.. jag har redan ett MT4.. så det är det jag kommer köra på. Och tack vare PF så e OS9 fixat (tack igen PF ). Nu ska jag sätta mig å räkna lite på ekonomin.. om nån ser en billig mac så får ni gärna skrika till

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-22 16:02

MacOS 9 kommer inte att bli gratis på flera år. Det som ligger på http://www.info.apple.com/support/downloads_sv.html är uppdateringar på MacOS 9. MacOS 7.5.5 är den högsta versionen som är gratis.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-22 17:25

Är det en iMac med fläkt? Dom låter mer än dom utan fläkt.
Man kan se skillnad på genom att kolla om iMacen har en lucka eller inte på sidan av datorn där man her in alla kablar (tror jag).

Hugaligen, iMac, min nemesis. Har haft så dålig erfarenhet av skolans macar att jag utvecklat ett nästan sjukligt hat mot dem. Man kunde ha arbetat hårt och länge med ett arbete och när man trycker "spara" så får man "fel av typen 1/2/vilkensiffrasomhelst" och programmet avlutas. När man försöker öppna filen igen för att kanske kunna rädda lite av arbetet så är filen korrupt. Idag skulle jag aldrig våga göra något viktigt på en mac...

så den här tråden har grävts upp igen..

niklas: ingen aning om det är med eller utan fläkt. Jag har aldrig hört talas om en dator utan fläkt som väsnas mer än en med fläkt

Men det spelar ingen roll.. vart ingen imac.. en quicksilver som låter som ett jetplan istället

  • Oregistrerad
  • 2003-02-23 00:43

Jetplansmodellerna, Volantiz! Förresten, har du sett dom nya nätaggregaten som man kan köpa på the Apple Store? Håll koll på det, det blir nog kanske en bra investering om den skulle sänka ljudnivån avsevärt.

Katsuragi, trist att din upplevelse med Mac är dålig! Själv så har jag inga problem alls med min Mac. Men det är för att jag kör Mac OS X. Hade uptime på 11 dagar för några dagar sedan utan några problem alls (var tvungen att starta om datorn på grund av 10.2.4 uppdateringen).

Min upplevelse är närmaste tvärt om din. Den första Windows 95 datorn jag testade var helt problematiskt oanvändbar. Installerade man mer än ett spel igången så kraschade datorn totalt och var tvungen att installera om Windows. Iof. så var System 7 inte bättre på den tiden, men det kändes som om man var tvungen att installera om Windows 95 lite oftare än System 7 ("typfel -11!" hela tiden!)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-23 00:54

Katsuragi; Mac´en i sig är oskyldig. Den gör bara det jobb du talar om för den: om någon klant har konfigurerat den fel, så kommer den också att fungera felaktigt. Det må låta självklart, men det är faktiskt sant. Jag kör MacOS 9.2.2 just nu och eftersom jag kan Mac så är datorn korrekt konfigurerad. Den hänger sig alltså inte alls, utan är precis så stabil och pålitlig som man vill att en dator ska vara. Jag jobbade nyligen med en PC med Windows XP. Den var felkonfigurerad, så så fort man stoppade in en CD i den så fick man en varning om DLL-problem; olika DLL-problem varje gång till råga på allt. Det har inte med MacOS att göra att datorn du försökt använda inte funkar; det har att göra med klåpare som inte kan Mac. Sån´t är mycket tråkigt, eftersom Mac´en redan är i minoritet på datorsidan. Det spär på känslan av att "PC är rätt". Vilket faktiskt inte alltid är sant. Både PC _och_ Mac är rätt, nämligen. Rätt sak på rätt plats. Datorn ska vara ett hjälpmedel, inte ett stjälpmedel. I vissa fall finns klara fördelar med en Mac. Synd att du inte får uppleva det i och med dessa felkonfigurerade iMac´ar. Just iMac är faktiskt en synnerligen trevlig liten dator när man väl får chansen att lära känna den på rätt sätt.

Jo, naturligtvis förstår jag att alla macar inte fungerar så illa som de jag använt, då skulle nog t.o.m de mest inbitna mac-användarna ge upp.

Jag var lite upprörd och spädde nog på en del i det förra inlägget, jag skulle gärna köpa en mac idag, även om jag älskar att mecka med å felsöka datorer så vill jag helst slippa det med den burken jag använder till musikskapande, då ska det helst "bara fungera"(problemet är bara att jag fortfarande går på gymnasiet och att köpa en pizza kräver stora budgetära överläggningar).OS X lockar ju en del också, har aldrig testat det själv dock...

http://w1.226.telia.com/~u22610683/iMac.jpg
Apple kan ju design iaf...

  • Oregistrerad
  • 2003-02-24 18:11

Ledsen Katsuragi....men hon var ett tillbehör som kom med de första iMacarna.....nuförtiden får man bara ett klistermärke med ett halvätet äpple på!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-24 18:20

Det där är ett japanskt manga & macfreak som ritat - bilderna cirkulerade friskt bland mac-stinna hannar under en tid.

Citat:

quote: ...även om jag älskar att mecka med å felsöka datorer så vill jag helst slippa det med den burken jag använder till musikskapande, då ska det helst "bara fungera"...

Det gör det också - de strulande iMac´arna du har använt är överkonfigurerade. Felaktigt överkonfigurerade dessutom. Som om du skulle köpa en Volvo V70, skruva ur baksätet och byta plats på det och några vitala delar från motorn ungefär. Just iMac har alltid varit en så´n dator man köper, kopplar in nätkabeln och ev nätverks / modemkabeln i, startar, konfigurerar lätt (skriver in DNS´er och mailkontoinställningar) och se´n tutar - och kör. För musikbruk stänger man av virtuellt minne och köper mer RAM, se´n installerar man sina program och tutar än vildare då man kör vidare. För att en iMac ska bråka så som de du har jobbat med så ska någon nästan avsiktligt sabba systemet på dem, eller stoppa in gammal skit som inte används längre... vem vet vad - Novell NetWare-programvara kanske. Om man låter bli att konfigurera dem så funkar de som de ska, och om man ger sig på att konfigurera dem så bör man veta vad man pysslar med. Precis som när man ska byta fläktrem i sin V70.

Citat:

quote: Det där är ett japanskt manga & macfreak som ritat - bilderna cirkulerade friskt bland mac-stinna hannar under en tid.

Hehe, att det inte var någon annonskampanj från Apple förstod t.o.m jag...

Angående problemet med skolans iMacar (600mhz G3 för övrigt) så har jag fått berättat för mig att det var skolans inloggningssystem som var det stora problemet, det skulle fungera på alla skolans datorer, både PC och Mac, och det strulade visst till fildelningen på Macarna på nått vis. Allt arbete man gjorde på de datorerna sparades på en gemensam hårddisk nämligen. Hur som helst så ska visst problemen vara lösta nu, men nu har jag börjat med min inriktning (ljudmedia/inspelningstenknik whee) så nu är det PCs med digi 002 som arbetet utförs på...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-24 19:06

"PCs med digi 002"

Öhm, ja?

  • Oregistrerad
  • 2003-02-24 19:14

"PCs med digi 002"

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-24 19:56

Well, det spär ju sannerligen på din skolas inkompetens-feeling må jag säga. Digidesign och Mac är "handen i handsken", att köra Digi 002 och PC... ja, det är som att köpa en V-70, ta ut all inredning och stoppa in inredningen från en Saab 9-5... det känns liksom inte helgjutet så att säga. Typ. Min känsla är att många köper PC av ekonomiska skäl. Nå - det må vara korrekt och allt sån´t. Men inte i kombination med Digi 002. För det interfacet köper man knappast av ekonomiska skäl. Det köper man för att det är BRA. Det verkar vara andra faktorer som spelar in när man köper PC. Som t ex att man ENBART ser på prislappen.

Jag tycker de känns riktigt heljutna faktiskt, funkar riktigt bra. Vi körde 450hz G4 me digi 001 innan, och jag tycker Pro tools rullar lika bra på PC:n (rent prestanda-mässigt bättre naturligtvis eftersom PC:n är nyare). Logic 5 och cubase sx funkar också klockrent med digi 002 och PC måste jag säga. lite surt att man inte får testa logic 6 på den bara...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-24 20:27

Det är ju koolt! Att det funkar bra alltså. Jag tyckte bara det kändes som... en konstig kompromiss... som att köpa en TV för 30.000:- med en video för 990:- till, ungefär...

PF. smyg in på Digigesigns forum så kommer du upptäcka att folk kör med pc-digikombinationer som funkar minst lika bra som på mac med fördelen att de pallar med fler pluggar. var iof ett tag sen jag pluggade på ämnet så det kan ju ha ändrats. största skillnaden då var att pc/digi inte funkade lika bra med logic som mac/digi gjorde. Om protools var mjukvaran så var det ingen skillnad.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-24 23:43
Citat:

quote: ...folk kör med pc-digikombinationer som funkar minst lika bra som på mac med fördelen att de pallar med fler pluggar...

En ny fet PC och en ny fet Mac; ja, det är jämn match - ibland vinner Mac´en, ibland vinner PC´n - om vi nu talar om prestanda. Jag har märkt att du inte tål negativa kommentarer om PC, men Mac´en är inte studiostandard världen över för intet. Digidesign har först på senare år börjat göra hård- och mjukvara för PC över huvud taget. Varför man har gjort det - ja, varför säga nej till en stor mängd presumptiva köpare? Gå omkring bland musikmässor och annat ute i världen och du kommer upptäcka att det är en grym massa Mac´ar uppställda. Även i Digidesigns monter - för att inte säga: särskilt där. Det är inte en slump. Mac´en har vissa egenskaper som gör att den är bättre lämpad för integration med system såsom ProTools. Den är bland annat lättare att hantera för icke-datormänniskor. Det vill säga musiker. Jag skulle aldrig köpa en PC till ett ProTools-system om jag hade budgeten för sådana system över huvud taget. Du nämner Logic - glöm för all del inte Digital Performer; ett i USA också populärt Mac-program som även det kan integreras i PT-system. Vad finns på PC-sidan? Cubase? Glöm det. Sonar? Glöm det. Om vi talar studiobruk och ProTools-integration. Steinberg har Nuendo - och det är seriöst som alternativ till ProTools. Men det finns till Mac också. Så Mac´en har faktiskt fler valmöjligheter på DAW-sidan. En PC är bra till mycket, men till ProTools - äej, klingar inte riktigt rätt i mina öron.

"Jag har märkt att du inte tål negativa kommentarer om PC"
Så är det verkligen inte. Däremot så var lite väl mkt sandlåda över:
"Det är ju koolt! Att det funkar bra alltså. Jag tyckte bara det kändes som... en konstig kompromiss... som att köpa en TV för 30.000:- med en video för 990:- till, ungefär... :-)"
Att mac är studiostandard är till viss del byggt på gamla meriter. Angående användarvänlighet så är de ju samma biff när du väl kommit i din sequenser oavsett om det är pc eller äpple.

oj.. gymnasieskola med digi002.. inte illa! Jag var glad över att vi hade ett pyttelitet instängt skyddsrum eller vad det nu var med ett par gamla datorer med cubase, fasttracker, midikeyboards och en ljudmodul i som jag å en polare lånade på raster å så

å det där med digi -> mac vs. pc.. digidesigns utveckling är främst mot mac. Om man köper en digi002 iställer för billigare alternativ så har man nog även råd att tjacka en mac också istället för en pc.. å det tycker jag låter som en väldigt bra idé framförallt i en skola!

Nu vet jag inte om det är aktuellt längre med imac:en, men i min erfarenhet kommer man rätt långt med en 400MHz mac. Jag satt förut med en Powerbook G3 på 400MHz (Lombard), och det kändes som den räckte bra, så länge man inte ville köra allt för mycket tunga pluggar (Renaissance reverb gick bort tex).

Skolor och macar är ett intressant kapitel. Vi spelade in på en gymnasieskola, som hade en Yamaha AW4416 som central inspelningsgrunka, och ett par schyssta mickar och kompressorer och sånt. Och dessutom ett par urmodiga tidiga PowerPC-burkar som inte dög till någonting. Det känns som det varit lite vettigare att satsa lite pengar på en modern imac eller så... har nog inte sett någon skola/högskola med något så när välunderhållna macar vad jag kan påminna mig.

Bevaka tråden