Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac fråga

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ok, jag har joinat mac-crew nu men har en fråga eftersom jag inte hittar mina reason skivor just nu - men hur fungerar reason 2.0 på en imac g4 800 mhz och 700-nånting i ram? och vilket ljudkort ska man köpa när man har råd.

fick den för ett bra pris och tyckte att jag skulle hugga till men vet ju inte riktigt hur mycket musik man kan köra på den.. om den inte funkar så bra till musik blir det väl tillbaka till pc när man väl har pengar till en sån också

  • Medlem
  • 2003-08-21 09:53

Den kommer att funka utmärkt till musiken, Reason rullar på utan problem. M-audio har en del ljudkort att välja mellan som ska låta bra. M-audio

  • Oregistrerad
  • 2003-08-21 09:54

Den ska nog fungera alldeles utmärkt....När det gäller ljudkort så är det antingen USB eller FireWire som gäller, det beror lite på dina krav på ingångar och så.

Tänkte du köra OS X eller OS 9? OS X är min rekommendation.....Grattis till en mac!

Jag fick OS X installerat men även med nån skiva med OS 9 (om jag skulle få för mig att nergradera OS´et) men han sa också att det var ingen ide att köra det eftersom OS X tydligen ska knäcka totalt

och hittills har jag inte haft några problem alls - men jag kommer nog komma med massa frågor sen eftersom man är gammal PC-användare men har velat haft en egen mac sedan brorsan skaffade sig en PowerPC 5400 (eller 5700) tror jag modellen hette eller nånting liknande

  • Oregistrerad
  • 2003-08-21 10:26

OS X är faktiskt otroligt stabilt.

Jag är flitig användare av min studiodator...c.a 5-8 timmar/dag i genomsnitt. Senaste omstarten gjorde jag för 41 dagar sedan. (gjorde omstart i helgen när jag skulle in i OS 9 och fibbla).
Logic har kraschat 3 gånger sedan september 2002.

Så var det inte när jag körde OS 9 och Cubase....

Om du kan köra i bara OS X så gör det, men en del av oss har ljudprogram och pluggar som bara funkar i OS9, så iallafall jag är tvungen att köra OS9 när jag ska göra musik.

Dessvärre är en del av mina pluggar såna som knappast kommer att portas till OS X (opcodes gamla VST-pluggar tex).

Hoppas Reason e lika stabilt som Logic dårå - fast jag måste köpa Logic också fast det kommer mycket senare eftersom jag har verkligen inte mycket pengar kvar nu om man säger så.. för mycket räkningar o sånt tråkigt var det också

*Bah* måste hitta mina reason skivor snart annars blir jag knäpp - hittar boxen + serialen men inget annat just nu.. mycket som måste införskaffas men nu har jag ju iaf en dator till att börja med

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-21 12:28

OT : Välkommen tillbaka agoraph0bia!

man tackar man tackar encore

har dock funnits har ganska mycket på senaste men bara hunnit låna brorsans dator en kortis och därför inte hunnit posta nånting på senaste - kommer dock vara så ett tag framöver tills jag får mitt BBB-konto (snart förhoppningsvis)

anyhow, the search continues - i värsta fall har jag glömt kvar det hos en kompis som ville veta hur reason funkade o han har flyttat från stockholm till göteborg.. *gah* och isånafall får jag aldrig mer se dom skivorna eftersom han e så grymt j-vla lat att skicka dom till mig.. och jag har inte råd med köpa några nya på ett X antal månader framöver.. härligt att vara rik - j-vligt tungt är det också eftersom jag inte rört musiken på ett bra tag nu och det kliar i fingrarna rejält faktiskt

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-21 13:33

Välkommen tillbaka säger väl jag med.

Det där med reasonskivorna behöver du inte oroa dig för, du får nya direkt av Propellerhead, förutsatt att...

Citat:

citerar: hittar boxen + serialen men inget annat just nu

... du är registrerad med ditt serienummer eller att du kan uppvisa köpbevis. Kontakta dem direkt, tycker jag. Skivorna i sig kostar ingenting, det är licensen du har betalat för. Tror du kan lägga till någon liten slant och få 2.5-skivor nu också, det är ett erbjudande de kört till reggade användare som inte har tillgång till internet för nedladdning av den rätt feta uppdateringen.

Att Reason är stabilt kan jag lova; en av de mest stabila mjukvaror jag någonsin provat över huvud taget. Till och med betaversionerna man fick testa "inhouse" var stabila.

Kör hårt - Mac är helt rätt. M-audio rekommenderar jag inte (ostadiga drivrutiner), kolla i stället in Edirol UA20 t ex, kostar typ 2000:- inkl frakt från www.musicstorekoeln.de - jag väntar själv på mitt eget. Och jag kör förresten PC för tillfället. Sak samma, egentligen, förvisso. Det är resultatet som räknas. Även om Macintosh alltid har någon slags speciell plats i ens hjärta.

Det är ju en ruskigt läcker modell du har själv!

Förslag: Om du inte har testat det, tjoffa in en DVD-film. Instant moviemachine!

  • Oregistrerad
  • 2003-08-21 13:45

M-audio? Dåliga drivrutiner? Ojdå....jag gillar mitt M-audio kort just för att det är det mest stabila och ostrulande kort som jag någonsin har ägt....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-21 13:49

Jag refererade främst till deras USB/ev även FW-lösningar. Som har strulat rejält för min del. Inte så lätt att skruva in ett Audiophile i en iMac...

Jag är registrerad på deras hemsida med min serial. så då ska jag ta kontakt med dom - och kan man ju som du säger PF slänga in några lappar och få 2.5 på "riktiga" skivor.. ahh trevligt att det löser sig

jo, datorn e riktigt fin faktiskt - e mycket nöjd med den.. saknar dock internet vilket jag ska förhoppningsvis få snart också.

Jo, jag testade DVD´n nästan direkt och poppade in The Others (mycket trevlig film för det första) och såg på den.

Ska kolla in det ljudkortet du rekommendera PF - man tackar

jag tänkte bara lägga till att os9 är väldigt mycket snabbare på fönsterhantering osv än osx (fakta).. så jag håller mig kvar där

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-21 23:29

Jupp. Men i och med någon av produktserierna efter den Quicksilver du har, inklusive PowerBook, så har Apple gjort något magiskt med hårdvaran som gett OS X en riktig hästskjuts framåt. Den PB 667 (mhz) i generation två jag hade, hade märkbart snabbare OS X-hantering än just den QS (700 mhz) jag också använt. Och QS-burken hade t om mer minne. Samma OS X-version... skumt men sant. Kanske. Kan undersökas närmare på www.xlr8yourmac.com tror jag säkert.

Agoras iMac ingår i så fall bland de burkar som fått den där "hårdvaruoptimeringen för OS X". Vad det nu kan vara. Något i ROM-kretsen kanske. I dunno. Som sagt - subjektivt upplevt.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-21 23:33

Måste tyvärr erkänna att OS 9 är betydligt "snäppigare" i fönsterhantering än OSX. Även på min dual 867 Mhz, å andra sidan är det inte så konstigt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-21 23:36

Äjust, jag glömde säga det i all eufori...

Det känns snabbare, men inte lika rappt som OS 9. Skulle tro att det är samma grej som Win 98 vs Win XP ? Vissa säger att 98:an på en ny burk blir otroligt rappt, andra säger att XP är snabbare. I dunno. Helt klart så är XP mycket rappare än OS X i alla fall, på surf, filbrowsning osv. Vi får väl se när G5 kommer sedan.

Kan det inte vara Quartz Extreme som är orsaken? Har iofs ingen riktig koll på vilka grafikkort som sitter i QS och PB667, men det är väl en rimlig förklaring?

Det sitter ett sunkigt geforce2mx i min qs.. skulle kunnat vara direkt från närmsta leksaksaffär. Bättre kort (med stöd för 2 skärmar) är ett planerat inköp.. nån gång

  • Medlem
  • 2003-08-21 23:54

ett radeon 9200:- kort kan du ju få för runt 700:- med det kan du köra två skärmar. Annars är det väl att satsa på ett matrox kort. Fast fråga är ju om det finns drivrutiner till mac

Matrox ska inte funka på mac vad jag vet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-22 00:10

Grafikkortens A till Ö, inklusive drivrutiner, luskar man förstås bäst fram via vår syster & moder å broder, www.99mac.com

Radeon känner jag endast till som spelkort.. jag är visserligen intresserad av att ha ett bra sånt kort att programmera mot.. men ett snabbt 2d-kort är mer vad jag är ute efter. Hur står sig radeon på sånt? .. 99mac får nog se till att hjälpa till med sån info

.. när det är dags

1
Bevaka tråden