Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur Länge håller en CD

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har förstått att en bränd CD inte håller hur länge som helst... Men hur länge?

Om jag gör en säkerhetskopia på mina låtar och låser in i ett bankfack.

hur länge kan jag ha det liggandes där innan dom har blivit förstärda.

Har hört något om 5 år.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-08 10:23

Saxat från http://www.paradise.se/teknik/

"Det finns en oerhörd mängd olika varianter av kombinationer av inspelnings- och reflektionsskikt, och de påverkar bl a kompabiliteten och livslängden av skivorna. Generellt sett brukar man räkna med en livslängd på ca 75 år för cyanin-baserad skivor och 100-200 år för ftalocyanin-baserade skivor. Observera att detta är efter inspelning skett på skivan, en oinspelad skiva håller endast i 5-10 år. Man måste dessutom notera att även om accelererade ålderstester har genomförts på skivorna för att bedöma livslängden behöver de inte på ett exakt sätt motsvara ett naturligt åldrande, varför den egentliga livslängden kanske är kortare (eller längre)."

Har läst någonstans det ska vara 100 år för cd-r och 25 för cd-rw.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-08 12:29

Själva formatet kommer att vara historia om 20-30 år så det spelar egentligen ingen roll hur länge skivorna kommer att hålla.

Holografiska minnen

Heja, heja för holgrafminnen!

(läste någor om att de första prototyperna _bara_ kommer rymma ungefär 1 TB och jobbar som både hårddisk och arbetsminne!)

1
Bevaka tråden