Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi ses aldrig mer....

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-05-09 18:51

Ojoj....ödestimman är slagen. Nu ska jag in och operera min G4:a. Jag har fått ett "Apple Service Kit" som har erbjudits alla lyckliga PowerMac G4 "MDD" ägare.

För er som inte vet så har den första generationen av denna Mac-modell en fläkt som låter mer än Arlandas landningsbana under rusningstid.

Apple har dock varit snälla och gett oss möjligheten att tysta datorn. Fick mitt utbytes-kit idag. Har läst instruktionerna och våndas! En rätt rejäl operation skall utföras. Tänk om den inte startar efteråt!!!

Så 99-musik vänner, be en bön för mig och min G4. Kanske ses vi om ett par timmar, kanske inte.....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-09 18:57

Kan du inte sampla in en "before / after" ?

  • Oregistrerad
  • 2003-05-09 18:58

Va, vad sa du?!?! Jag hör inte....min dator står brevid mig.

Jodå....jag kan mika upp innan och efter!

  • Oregistrerad
  • 2003-05-09 23:10

I´m back!!! Det tog bara 30 minuter att fixa. Men det kändes lite läskigt att lyfta ut HELA inanmätet. Ja, allt utom moderkortet då (eller för att prata mac språk, logic-kortet).
Men med en Svensk seger, nyfylld mage av pizza och red bull så gick det galant. Och visst är det en markant skillnad! Från orkanvind till ett litet hummande.

Happy, happy!!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-09 23:19

Red Bull!

Snacka om att leka med döden! Nåväl!

Jaså, det var en så´n major-operation. Jag kommer ihåg när jag var mactekniker å fick byta logikkort i 8200, den var en mardröm att komma in i. G4´orna är ju i alla fall hyfsat lättmeckade.

Schysst att den blev tystare. Är den lika tyst som de allra senaste nu? Jag har iofs inte provlyssnat varken de senaste eller förra modellen, men ändå...

  • Oregistrerad
  • 2003-05-10 01:46

Jodå....den var lite halvkrånglig. Inte lika dödsföraktande som att sätta i extra RAM i första generationens iMacar. (Det har jag gjort på 34 stycken en gång, det tog en arbetsdag!)

Här är en schysst guide hur man går till väga med G4an:

http://www.info.apple.com/usen/cip/html/g4mdd/g4mdd-fan.remove.html

MEN, till min fasa, när jag skrev förra inlägget så började en av fläktarna accelerera något ofantligt i datorn. THAT´S BAD, tänkte jag och stängde raskt av. Det visade sig att den stora fläkten (som ska gå hela tiden) inte arbetade över huvud taget så "panik"-fläkten drog igång när det blev lite varmt.
Klantskallen Fleno borde kanske ha anslutit strömkontakten till fläkten på korrekt sätt. Det kunde ha brunnit en processor om jag hade haft otur!

Men nu funkar allt...och trots att den stora fläkten nu fungerar så är det ingen skillnad i ljudnivå från att den inte fungerade.

Jag hade också en mycket traumatisk upplevelse då jag för en månad sen gjorde ovannämnda kirurgiska operation på min dubbel-mac.

Då jag efter en halvtimme med hjärtat bultande av dödsångest slog på datorn igen med örat på chassit för att få njuta av den nya heltysta maskinen så döm av min förvåning när jag möttes av en Ferrari på högsta varvtal!
Jag flög bakåt av skräck och slog huvudet i en klädhängare. Blödandes kravlade jag mig fram mot Macen och panikstängde av den. Med darrande händer öppnade jag lådan på nytt och upptäckte till min enorma lättnad att det satt en liten tejp-bit på den ena fläkten som roterade och piskade likt när man sätter ett spelkort med klädnypa på ekrarna på ett cykelhjul.
Efter en enkel bortmanöver av tejp-biten så slog jag igång datorn igen och den blev faktiskt mycket tystare...

"Jag flög bakåt av skräck och slog huvudet i en klädhängare. Blödandes kravlade jag mig fram mot Macen och panikstängde av den"

Kunde inte låta bli att fnissa när jag läste det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-24 09:07

Fleno > Ska byta fläktar i en Powermac nästa vecka. Något speciellt att tänka på? Förrutom att ta bort tejpbitar och se till att inga klädhängare finns i närheten...

  • Oregistrerad
  • 2003-05-24 12:37

Det finns en sak som är lite "skör". Plast-switchen som håller fast fläktens strömkontakt på moderkortet är väldigt lätt att ha av om man böjer för mycket. Jag hade av den, men det är inte så allvarligt om den skulle gå av.

Se till att ha en magnetisk stjärnskruvmejsel....den är trångt och svåråtkomligt ibland.

umm, vänta nu, magnetism och datorer har sålänge jag vet aldrig varit någon direkt höjdarkombination;
kanske gäller detta bara hårddiskar, eller kanske gäller det mer än så?

nää.. det är ingen höjdarkombination.. men magneten från en liten stjärnskruvmejsel är väldigt ofarlig om man verkligen inte försöker paja något

1
Bevaka tråden