Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nån som kört PC/Scsi med S2000

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-05-09 08:37

Jag har kört fast totalt nu med detta, jag får inte datorn att hitta samplern. Det är väldigt frustrerande att göra mididumpar

när man har ett skussikort i datorn, får jag inte det att funka snart säljer jag kortet och har glasspengar hela sommare(kan räcka med lite tur).....

  • Oregistrerad
  • 2003-05-09 10:12

Vilket SCSI-kort har du ? Hur är det med termineringar ? I vilken ordning startar du upp maskinerna ?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-05-09 10:26

Tekram dc-315u heter kortet och jag startar samplern först(id nr.6) och sedan datorn(nr.7) samplern är ju terminerad likaså kortet i pc´n.
Jag har testat men en zip i mellan som inte var terminerad och både pcsnubben och akaien kunde få kontakt med den, jag har fått för mig att Aspi drivarna är lite störda..... Sampler sätter jag på scsi via midi i/har testat utan datorn ser zipen(id5 om den är inkopplad) men void på alla andra id-nunner(gud hjälp mig).

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-05-09 22:45

Kan man inte bara läsa in samplingar från zipen som ju syns i windows? nått program måste ju fixa det (translator?)! Akai´s mesa visar medalande scsiplugg not available eller nått dylikt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-09 23:16

Du har inte händelsevis nå´t ReCycle tillgängligt? Det programmet brukar kunna hitta samplers rätt schysst. Smidigt till just S2000 också tyckte jag "back in the days", eftersom S2K är så plottrig att hålla på med. Klipp upp med RC, skicka över, voilá, spara! Men du vill förstås kunna spara på Zip´en också. Well well. Ge inte upp, det ska funka.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-05-13 21:46

Dartorn hittar inte samplerfaanskapet i nått program som jag terrat, någon måste ju ha testat s2000 med pc?

Kanske har nån fått det att funka?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-13 21:51

När jag jobbade på Propellerheads så tog jag lite hårdvarudagar ibland å testade alla möjliga samplers mot alla möjliga konstellationer. Jag har faktiskt aldrig upplevt sån´a problem som du verkar haft. Kanske är jag en turgubbe Till Windows XP var man tvungen att installera nå´n ACPI... kan det ha hetat så? Sedan funkade det bra. Fast idag, och även igår skulle jag rekommenderat mjukvarusamplers för allt vad datorintegration heter. I förrgår körde jag Mac å ReCycle och S2000. Det var kul, då...

Fotnot: Bildligt talat; "förrgår" blir förstås cirka 1997-98 i mitt resonemang.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-10-26 18:16

Ingen som lyckats med S2000 och SCSI i winXP? Jag har lagt ner försöken, men om någon har kört med dom så kan ni höra av er.... om ni har lust att hjälpa mig.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-26 19:08

Enapa : Mina erfarenheter är att Akai S3000XL över SCSI fungerar med Win98SE, men inte via WinXP. Förra sommaren hade jag temporärt Windows XP installerat på en annan hårddisk och XP hittade aldrig Akain som SCSI-enhet. Tror inte jag lyckades kommunicera med Akain alls, varken via Recycle eller Mesa. På samma system, med Win98SE som OS, fungerade/fungerar det dock. Om det inte är någon större mängd ljud du vill föra över; kör med Akaidisk istället.

Jag hade samma problem! S2000 var kopplad till pc:n. Internt på samma buss satt en CD och en Zip. Det gick att läsa zippen och cd:n från S2000:en direkt, men det var extremt instabilt och kraschigt. Dessutom var programmet Mesa, som behövdes för att flytta program mellan Akai-CD och disken, det buggigaste programmet jag någonsin använt. Det kraschade bokstavligen varje minut

Problemet med uppställningen är att SCSI egentligen inte tillåter två hosts på samma kedja, och jag vill minnas att det stod i Akai-manualen att den här uppkopplingen inte var att rekommendera, men kunde fungera...

Med USB/Aksys har det inte alls varit samma problem f.ö. Men det finns ju inte till S2000

Står i S5000-manualen att dom inte rekommenderar att köra sampler & PC på samma SCSI-kedja. Nu har jag USB till min, men om jag inte haft det vete 17 om jag ens köpt den... Alla mina samplingar ligger i datorn, går dom inte snabbt och enkelt att föra över så står samplern oanvänd. Och varken Emu eller Yamaha har några större problem med två hostar.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-10-27 12:30

Ok, då är det inte värt att göra fler försök alltså. Synd att man inte kan få grejjer att funka.... eller att win98 funkade ottrloigt dåligt för mig.
Blä för scsi, det är något som verkar fungera endast på Mac.
Kanske borde jag sälja samplern och köpa en mac, eller köpa en mac och navända samplern.

Jag vill använda stora samples och det enda man orkar lyfta över via midi är trummslag.... dom kör jag hellre i battery.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-27 16:52

Du har ju alternativet att köra med softsamplers också, eller köpa en annan/nyare hårdvarusampler som funkar bättre med dataöverföring, t.ex. S5000, som Peter H tipsar om.

1
Bevaka tråden