Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Scsi hjälp

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en syquest drive på 84 meg eller nått sånnt.
Nu testade jag den på min k2000 och den fungerade som den skall, grejjen är den att den har två scsi ingångar eller hur man ska säga, är det då möjligt att koplla in både min s750 och k2000 till samma scsi enhet eller måste jag köpa en till enhet för att kunna ha en till varje?
Jag har en fråga till, när jag har samplingar på datorn och inte vill överföra dom till scsi driven via floppy eller så, hur ska jag göra då, är det enda alternativet scsi kort?
Jag har kollat en del på b la hos inetdata och komplett.se dom har ju bara scsikort med 72 pinnar.... hur ska jag fixa något kort som har 25 pinnar så att det passar min scsi drive?
Ja jag vet att jag är väldigt dåligt på sånnt här men återigen vädjar jag efter all hjälp jag kan få.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-04-06 21:34

Jag hade en micro50 (liten) som blev till 25 pinnars. Den hade jag till min MPC2000 när jag skulle koppla till datorn (MPCn har 25, kortet hade micro 50-pinnars). Använde den iofs aldrig så jag vet inte om det funkade...

Finns adapters mellan i stort sett alla SCSI-standarder.... Vissa är dock dyrare än andra.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-06 23:53

Finns sajter om i stort sett allt om SCSI och mycket därtill... vissa är dock bättre än andra!

Denna verkar helt OK!

Det bör gå (OBS: jag vet inget om specifikt K2000 eller S750 och vet ju heller inte vad du har för disk (och förmodligen vet jag inget om den heller)) dock måste givetvis disken vara i ett format som båda samplersarna kan läsa, eller om det är en zip eller nåt liknande.

OBS: Du måste ta bort / stänga av termineringen på disken om du kopplar in den i både k2000 och s750, annars hela scsikedjan skadas. Disken måste sitta mellan de båda instrumenten i scsikedjan. Se till så att du inte får SCSI ID-konflikt mellan samplersarna också.

Tveksamt tips: skaffa ett uråldrigt SCSI-kort. Brukar gå att hitta i små datorbutikers skrotlådor för nån tia. Det finns sådana med 25 pinnars D-SUB-kontakt. Se till att köpa ett som det finns drivrutiner till bara Äh, det är nog inget vidare tips för folk som kör XP eller sån skit...

Tjena johannes, jag tror jag skippar iden med att skaffa en disc åt bägge samplersarna, det blir nog lättare att bara byta kabel när man ska ha den andra samplern eller vänta på att man hittar en gammal billig scsi disc av nått slag.
Ska kolla runt med lite olika data affärer så hoppas jag att dom har något scsi kort iallafall.

OBS! Det är viktigt att inte dra ur diskarna medans grejerna är igång, då kan SCSI-grejset gå sönder! Tänkte bara påpeka det, SCSI är rätt känsligt, särskilt gamla SCSI-grejer.

Det är oftast bättre att skaffa två diskar... På loppisar och liknande kan man ofta hitta fullt fungerande gamla macscsidiskar för en billig peng.

tackar för tipset, jag har redan gjort det faktiskt men tur att det inte hände något heheh.
Det här med scsi diskar börjar bli väldigt jobbigt, speciellt om man har två tre samplers som ska ha en cd och en hd var...........
Kanske man ska göra allt över midi som förr i tiden, skämt åsido det tar ju redan för lång tid tills s750´n laddar upp

Upptäckte att jag skrivit lite otydligt; det är alltså SCSI-kablarna man inte ska dra ur under drift; om man har en "exchangable media" som tex en ZIP-drive kan man naturligtvis byta disk i den under drift...

Känns väldigt tveksamt att ha två värdar till samma scsi-enhet samtidigt. Vet inget om dina prylar, men antar att respektive scsi-controller har samma ID (typ 7). Det funkar INTE i teorin, dock har jag själv haft en Mac SE som "extern hd" till en LC 475, funkade sålänge man inte rörde SE´n. Menehh..nah...INTE en stabil lösning.

Nu tycker jag utan att veta ordentligt, men jag är MYCKET skeptisk till din setup.

1
Bevaka tråden